handdator

Visa fullständig version : Köpråd/teknikfråga



Danne F
2014-05-16, 10:34
Hej!

Jag är ny på forumet, har reggat mig eftersom ett miniköp (förhoppningsvis) ligger i en nära framtid. Det är en Clubman som jag är intresserad av eftersom jag ibland behöver lite mer utrymme än vad en Cooper har (byter från en V50). Jag har letat runt, men inte hittat någon checklista eller motsvarande vad man skall titta på vid köp. Jag har en kandidat, men han berättar att efter att de har bytt bromsbelägg lyckades inte verkstaden släcka lampan. De kollade då med dator och fick fram att det ev. var ett brott på kabelstammen. Någon som vet om detta är vanligt och om det är kostsamt att byta?

Just ja, en fråga till. Hur försiktigt skall man vara med långmilare, säg +15.000 mil? Skenar servicekostnaderna? Jag kör mycket lite varje år så ny bil med många bil skulle kunna funka för mig.

Bifogar annonsen: http://www.blocket.se/malmo/Mini_Cooper___Clubman_1_6_Chilipaket_53592874.htm? ca=15&w=3

minikonsum
2014-05-17, 09:44
Jag är ju ingen expert, men när jag bytte belägg var jag även tvungen att byta sensorerna som meddelar hur slitna dom är. Så jag gissar att dom inte bytt dom utan bara beläggen.

Lycka till!

Deeman
2014-05-18, 08:27
Håller med ang sensorerna.
Säkert så har någon icke Mini verkstad bytt beläggen då det inte är svårt. Dock hade dom inte utrustningen för nolla sensorerna alt missade att dom oxå behövde bytas.
Jag kan inte hur just Minis sensorer funkar men lägger min röst på dem.
Kan ju självklart vara något mer med det är väl charmen/risken med begagnat :)

Danne F
2014-05-20, 21:28
Lysande! Tackar för hjälpen!

steaman
2014-05-21, 16:53
Slitagevarnaren måste nollställas efter byte av belägg. Så här gör man:
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Z0Zt5UywVR0

Danne F
2014-06-23, 21:07
Bumpar tråden eftersom lite nya frågor har uppstått. Har kollat runt lite efter Clubman, men inte hittat någon som träffat rätt (eller i alla fall kommit nära) vad gäller utrustning/pris/mil. Har dock noterat att det finns de som i registret endast får ha 3 passagerare, trots att de har tre bälten i baksätet. Någon som kan kasta lite ljus över detta?

Nästa fråga är att jag hade ställt in mig på en bensinare eftersom jag kör lite (ca 800mil/år). Jag har dock noterat att det finns många diesel till salu och det är ju alltid bra att ha mycket att välja på. Men, skulle en diesel "må dåligt" av att köras så lite? Kommer partikelfiltret att klogga igen? Kan man kompensera genom att ta en längre tur då och då? När byts filtret? Jag har kollat runt både här och på engelska forum och uppgifterna varierar...

Tack på förhand!

Luc!fear
2014-06-24, 06:19
Clubman går att beställa med 2säte bak & då har du "bara" 3 passageraren. Tror inte att en diesel mår dåligt av att gå sällan. Det finn system som gör att caten bränns ut med jämna mellanrum. Dock tror jag att du kommer att köra mer när du blir MINI ägare... :-)

Danne F
2014-06-24, 09:28
Märkliga är att de hade alla tre sittplatser/bälten i baksätet men några var reggade med endast tre passagerare... Jaja, det är väl bara att resonera 3 bälten = 3 platser.

Luc!fear
2014-06-25, 18:59
Kan vara att det registrerats fel. Har bilen 3 st bälte bak ser jag inget hinder att det skulle gå att regga om den.

Danne F
2014-07-03, 20:11
Kollade på denna och den är mycket intressant (även om säljaren har höga tankar om vad han skall få för den...). En fundering bara, jag ser att den saknar paddlar till automatlådan. Det är första gången jag ser en Mini med automat utan paddlar och hade nog tagit för givet att det fanns på alla. Var det ett tillval eller saknas något på detta ex?

http://www.blocket.se/stockholm/Mini_Cooper_CLUBMAN_AUT_XENON_54787726.htm?aw=1