handdator

Visa fullständig version : Färgkod



mr bean
2014-05-08, 08:07
Ska lämna in min mini på recondning och dom ska fixa några små rostfläckar som föregående ägare inte brytt sig om. Nu till frågan. Var hittar jag färgkoden nånstans! Har letat på bilen, men hittar ingenting. i alla fall nåt som jag begriper mig på. Hoppas på hjälp från er :D

Hagatorpet
2014-05-09, 06:37
vet inte var färgkoden på bilen sitter...
men du vet väl vad färgen heter?
säg det till "recondaren", sen finns det olika många varianter på färgen beroende på vilken färg/märke dom använde,
när man sen har färgen måste man kolla vilken "ton" färgen fått, färgen ändrar sig lite med efter tiden....
lycka till :)

Deeman
2014-05-09, 08:24
Så här gör du!

Ta reda på bilen 7 sista siffror i bilens identitetskod/Winnumber.

Enklast genom att gå in på https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx

Slå in ditt Reg.nummer och säkerhetsiffrorna i den skuggade rutan och du får fram det! Tror det är 4 raden uppifrån.

Kopiera alt skriv upp dom sista 7 siffrorna/bokstäverna.

Gå till http://www.bmwarchive.org/vin/bmw-vin-decoder.html

Slå in dom 7 sista i winnummret samt skriv in captcha siffrorna i checkrutan så kommer du vidare!

Vips! Massar med info om hur just din bil är specad och givetvis färgens namn och kod inom parantes bakom!

Lycka till!

tersan
2014-05-09, 10:46
Bra tips Deeman!
Nu sitter jag med en lista över utrustningen på bilen, kul läsning! Fast en del är tämligen obegripligt, det finns ingen sida som förklarar lite bättre vad de olika koderna innebär?

Deeman
2014-05-09, 15:52
Bra tips Deeman!
Nu sitter jag med en lista över utrustningen på bilen, kul läsning! Fast en del är tämligen obegripligt, det finns ingen sida som förklarar lite bättre vad de olika koderna innebär?

Vad är obegripligt?
Står oftast både på tyska och engelska vad koden innebär...
Osäker på tyskan? Använd google translate :)

tersan
2014-05-09, 18:00
Vad är obegripligt?
Står oftast både på tyska och engelska vad koden innebär...
Osäker på tyskan? Använd google translate :)Jadå, Google löser det mesta.

Men översättning löser tyvärr inte allt.

Just nu brottas jag med dessa:

S1CAA Selektion COP relevanter Fahrzeuge
S1CBA CO2 Umfang
S230A Zusatzumfang EU-spezifisch
S877A Entfall Überkreuzbedienung
S8SPA Steuerung COP

Inget jag ligger sömnlös över, men eftersom jag köpt bilen begagnad så är det ju lite kul att veta vad det är jag har... ;)

Deeman
2014-05-10, 08:51
Snabb googlade på den första koden och fick fram följande:

CoP (produktionsöverensstämmelse) är beviset för att de fordon som tillverkats (tillverkning) överens med de krav som ställs på dem (t.ex. halter av förorenande utsläpp)

Att bilen är gjord för EU land och att styrningen och co2 utsläppen är kontrollerade vid produktionen känns hyggligt ointressanta koder iaf för mig :)
Det har vi ju vår kära bilprovning när vi väl äger bilen :)

tersan
2014-05-10, 12:08
Att bilen är gjord för EU land och att styrningen och co2 utsläppen är kontrollerade vid produktionen känns hyggligt ointressanta koder iaf för mig :)Håller med dig till 100%! Känns inte som ett "option" alls egentligen, jag är mer intresserad av vad nån kryssat för i utrustningslistan när bilen köptes en gång.

Får väl bli lite kvalitetstid med Google ikväll under tiden jag lyssnar på Melodifestivalen. ;)