handdator

Visa fullständig version : Airbag lampan lyser... :(



robertforsvall
2014-05-01, 18:36
Hej alla kära MINI entusiaster! Jag har med glädje följt många diskussioner i detta forum under tiden jag ägt min kära MINI, dock har jag tills nu tyvärr inte haft anledning att själv behöva skriva här.

Airbag-lampan började lysa för en tid sedan. jag hann lämna in bilen på en verkstad för att felsöka, men de hade inte tid att hjälpa mig innan jag var tvungen att resa bort en tid. Nu är jag snart åter och behöver få detta åtgärdat snarast, då bilen skall besiktigas... Jag fick ta del av felkoderna vid felsökningen, är det någon klok själ här inne som förstår bättre vad felet är, och hur det enklast åtgärdas.
Tack så hemskt mycket på förhand för all eventuell hjälp! :)


1203212033

Deeman
2014-05-01, 18:50
Vet att på många bilar att det ofta är den sk. Coilspring som är knas när airbaglampan tänds.
Det är släpkontakten som sitter på rattnavet.
Lägger min röst på den men är ingen mekaniker så du får ta det som ett tips!

robertforsvall
2014-05-09, 16:39
Vet att på många bilar att det ofta är den sk. Coilspring som är knas när airbaglampan tänds.
Det är släpkontakten som sitter på rattnavet.
Lägger min röst på den men är ingen mekaniker så du får ta det som ett tips!


Jag tackar för ditt tips!

Är det någon annan som haft andra erfarenheter av en tänd airbag-lampa? eller som rent utav har haft samma felkod och därför vet vad som skall göras?

Hobbe
2014-05-09, 16:59
Ska inte alla varningslampor lysa när man kör MINI? :D

Det finns också risk för kablagebrott under framstolarna om stolarna skjuts fram och bak ofta.
En kabelhärva ligger nämligen löst under varje stol för bla sidoairbag.

BADaniel
2014-05-09, 18:00
Felkoden verkar vara kablaget under stolen på höger sida. Prova att hänga av batteriet och vänta ett tag (15 min) för att sedan "motionera" kontakten. Dra isär och stoppa ihop ett par gånger.
På min bil brukar det räcka. Ibland måste dock lampan släckas med hjälp av en dator.

robertforsvall
2014-05-10, 08:45
Tackar för tipsen, ska absolut prova att hänga av batteriet och motionera kontakten. Jag har aldrig varit under stolen och tittat, men man ser kontakterna bara man tittar under stolen? Eller måste man montera bort något först?

BADaniel
2014-05-10, 20:36
Höj upp stolen om det går och lys med ficklampa så borde du se en orange eller gul kontakt.

robertforsvall
2014-05-11, 19:02
Höj upp stolen om det går och lys med ficklampa så borde du se en orange eller gul kontakt.

Jag har försökt med detta nu. Luftade batteriet i 15 min, och hittade en gul kontakt under passagerasätet som jag kopplade loss/till flera gånger. Tyvärr lyser fortfarande airbag-lampan. Min svärfar menar att jag skall följa sladden som går från denna gula kontakt, och någonstans under mattan finna en dosa, stor ungefär som en tändsticksask. Denna lilla dosa skall jag sedan ta serienummer på och sedan beställa en ny sån dosa från skroten. Är det någon som vet vad det är för dosa han menar, samt hur man kommer åt den? jag försökte hitta vart man kan vika undan mattan, men jag vågade inte dra mer i listen...

BADaniel
2014-05-12, 17:43
Tråkigt att det inte funkar.
Jag skulle försöka hitta någon med en diagnosdator för att vara på den säkra sidan innan du börjar beställa boxar från skroten...
Man måste dessutom koda in den "nya" boxen med hjälp av dator så att bara byta hjälper inget...

Dessutom pekar felkoden mot kablaget eller någon kontakt och inte boxen...

Synd att det är "lagom" långt ner till mig annars har jag dator på jobbet.

Lycka till ändå.

tersan
2014-05-12, 18:46
Är svärfar mekaniker? Hans metodik låter lite dyr. ;)

Airbag-lampor brukar inte gå att släcka genom att koppla ur batteriet (den metoden hjälper sällan överhuvudtaget på nyare bilar med ODB-uttag), utan det krävs en dator för att släcka när felet väl åtgärdats.

Jag hade också gärna hjälpt dig om du hade bott liiiiite närmare. :D

robertforsvall
2014-05-15, 22:22
Svärfar är väl iallafall inte rädd att försöka laga en bil om man säger så, dock är det inte alls säkert det blir rätt! :) Han hade tydligen löst ett likadant problem på en Golf tidigare på samma sätt, så han ville helt enkelt kopiera idén även till min bil!

Nåväl, jag har försökt själv, nu får verkstaden fixa problemet!

Tack till alla som engagerat sig!

neakempe
2016-11-08, 10:50
Hej på er! Har själv samma berömda problem med airbag-lampan som lyser. Med hjälp av min elektroniska dosa, så vet jag att det rör sig om kablaget under passagerarsätet. Har lyckats släcka lampan flera gånger genom att justera stolen och sedan ta bort felkoden i datorn. Nu så verkar dock lampan tändas så fort kan skjuter fram eller justerar sätet på något sätt.

Är det någon som på ett effektivt sätt lyckats åtgärda problemet under sätet med alla sladdar? Dvs utan att kontakta verkstad. Hörde av mig till verkstad i Sthlm, och de vill ha 2500:- per timma för att felsöka. Tycker det är oerhört saftigt, eftersom det rimligtvis borde handla om att mecka lite med sladdarna under passagerarsätet.

Tacksam för svar! /Nils

tersan
2016-11-11, 11:29
Är det någon som på ett effektivt sätt lyckats åtgärda problemet under sätet med alla sladdar?Inte på en Mini, men att hitta en trasig sladd och byta ut är normalt inte särskilt svårt. Däremot kan det ta lite tid att hitta vilken kabel eller kontakt det är som krånglar.

neakempe
2016-11-11, 14:57
Hej tersan! Jo precis, förstår att det kan vara svårt att hitta rätt kabel. Däremot så ser det här ut att vara ett stort och framförallt känt problem om man googlar lite, eller letar på forumet. Det borde ju i sådana fall gå att hitta den gemensamma nämnaren. Jag hittade exempelvis kontakterna som sitter rakt under sätet framifrån, två kontakter som lätt skulle kunna glappa, de sitter löst och ser ut att vara av dålig kvalité. Tänker att någon teknikintresserad här inne som haft samma problem, vet vad det här problemet kan röra sig om?