handdator

Visa fullständig version : DBerggren: Mini Cooper S - R53 - Första "new" Mini



DBerggren
2014-04-18, 15:52
Hej alla Minifantaster!

Vem är jag?
Daniel är mitt tilltalsnamn och svensktillverkad 1989. Uppvuxen utanför Vänersborg bor idag i Trollhättan med min sambo och våran Mini. Stort intresse av alla slags fordon. Minis har alltid funnits i familjen sedan jag föddes och innan de. Har även en egen veteran från 1973 men de är ett annat forum.

För dryga månaden nu så sålde jag min BMW E46 330d och skaffade mig en Mini Cooper S tillverkad 2003/04 helt original. Pure silver metallic med svart tak, 12300mil på mätaren. Utrustningen är inte mycket utöver standard men ändå tycker jag den är bra utrustad. Xenon, Sportstolar i delskin, multifunktionsratt osv.

Mina planer för bilen är att vårda, förbättra och underhålla bilen och framför allt njuta av den, åka på träffar. Jag utför så mycket som möjligt själv då vet jag att de blir bra gjort, stöter jag på problem söker jag hjälp av erfarna MINI-fantaster.

Motor och prestanda
Inte några stora mods till att börja. Mina tankar är enklare och effektiva saker men inte allt för dyra. Annat luftfilter CAI kommer jag börja med, mest för ljudets skull. Catback från Simons i rostfritt sitter på, låter fint.
Men i framtiden funderar jag på, Kommpressorhjul och större lättare på veven, IC, Grenrör+cat, MSD och tändkablar och programvara.

Exteriör/Väghållning
Nya fälgar är inhandlade och monterade. 17x7 ET42 GP repliker. 205/45 Nangkang NS-2.
Coilovers är inhandlade D2. Stuket kommer bli att åka lågt och cleant.
Camberjusteringsstag bak, Fjäderbensstag fram och bak. Andra krängningshämmare. Hårdare bussningar allteftersom.

Exteriört i övrigt blir de mest små detaljer och ett cleant utseende och bra puts!

Inredning/media
Nästan direkt började jag forska i om jag i om de gick få till en AUX i min original stereo. Men nej. Så hade en JVC med Aux och BT så den monterades. Uppgradering av högtalarna kommer.
Mina tankar på inredningen är att dippa eller foliera instrumentpanelen och dörrsidorna blanksvart. Sen kommer jag ge mig på allt som är silver. Funderingar kring svart tak och svarta A,B,C paneler har jag. Inredningsdetaljer från Works/GP.

Bilder på alla updates kommer allteftersom.

Här var första turen med MINIn efter första tvätten och vinterhjulen fortfarande på.. :-(
119661196711968

Nya fälgarna monterade ! Verkligen ett lyft :cool: Glömde tyvärr kameran så fick bli några bilder med mobilen... :pucko:

11969119701197111972

Urban Mini
2014-04-18, 19:06
Välkommen! Kul med någon i närheten :D

MrCooper
2014-04-19, 11:34
Väkommen hit!
Som sagt, kul med fler på västkusten. Du kommer inte med på måndag?

DBerggren
2014-04-20, 18:31
Väkommen hit!
Som sagt, kul med fler på västkusten. Du kommer inte med på måndag?

Tackar!

Nej tyvärr har jour :( Håller på att montera coilovers också, så minin är delvis isätplockat för tillfället ;) bilder kommer på resultatet :)

DBerggren
2014-04-24, 20:25
Några småfel har upptäckts på bilden, felen var tidigare ägare ärlig och berättade :)

Surfade in på Ebay (<3) och shoppade de jag behövde. Elhissen på passagerarsidan, vajrarna (<-stavning? :)) visade sig hade hoppat hur sitt läge på x antal ställen :( Men de var lätt fixat, bytte hela mekanismen förutom motorn. Dörrsidan och plocka ur rutan var förvånandsvärt enkelt.

Bilder :)

11996

Här kan jag tänka mig grundorsaken till problemet startade..

11997

När dörrsidan var av upptäckte jag att högtalarelementet inte alls var frisk, de rörde sig inte alls och var helt stummt :( Hade nya liggandes som ej blivit monterade. Så de blir något man får montera en dag fram på :)

Vänster strålkastare var glapp i kontakten till halvljuset :( Hela strålkastaren tvungen att bytas på pre-facelift :( men tacka Ebay, kom billigt undan :D

Har även inhandlat dessa skönheter! D2 Street med ställbar camber fram :D
Bak är monterat, på lördag monterar jag fram, då kommer de bilder!!

11998

Beställt serviceprylar till stor service på Autotech i Trollhättan. De ringde idag och sa att jag kunde komma och hämta mina gerjer :) Ja, Tack!

Har även haft bilen på Vianor för AC-service. Visade sig att expantionsventilen stog öppen. De kunde inte få tag på någon piratdel så jag stack till BMW Mini i Trollhättan och beställde reservdel och boka tid. Måndag kl 0700. Snabb service på de stället!

Igår monterade jag bort torkaren på bakrutan, tycker de är mycket snyggare utan. Sen hur ofta använder man den? Repar bara rutan. Vad tycks?

11999 12000 12001

Urban Mini kom också förbi med en NMCS sticker som jag givetvis monterade direkt :) Tackar för den :)

De var allt för denna gången, borde uppdatera oftare så de inte blir så stora inlägg :rolleyes:

Minid
2014-04-25, 11:59
Välkommen ! Snygg bil, sugen på miniträff den 11 maj?

DBerggren
2014-05-02, 17:36
Coilsen är på, jag är glad!! Nu ska de bara justeras in till perfekt höjd, lägsta möjligt :) Just för tillfället ser bilen ut såhär :)

12036

Bilder från monteringen, strulade lite men annars gick de bra. Drog av bulten som låser stötdämparen i spindeln, inte bra! Då får man ta till riktiga verktyg!
12039 12037 12038

Bilen har varit inne på BMW och fått ACn fixad. Bytt expantionsventil och fyllt systemet. Nu kyler den som satan, och förkylningen lär komma som ett brev på posten!

Nu i helgen blir de stor service och lite annat finmek, bilder på de kommer såklart!

Nästa helg blir de https://www.facebook.com/events/1443554002534419/?fref=ts och sen den 11 Maj Däcksparkareftermiddag! Fullt upp den helgen :D

Urban Mini
2014-05-02, 17:41
Bra jobbat! Ser snyggt ut. Vi får ses snart och tjöta lite :D

Ace
2014-05-02, 22:33
Härligt med en ny R53 på forumet! Välkommen. Skall bli kul att följa och se vilka mods du hänger på. Nu har du ju coils så varför inte 17% pulley, grenrör racecat, GRS Intercooler och ett Alta CAI så har du ju 210+! :)

En liten lista vad du kan göra om budgeten tillåter:
Saxat från Lohen.co.uk och deras projektbil

ENGINE - a consistent work in progress
Alta 15% Pulley
GRS Motorsport Top Mount Intercooler
Denso IK22 Spark Plugs
MSD Ignition High Voltage Coil Pack
Magnecor KV85 High Voltage Leads
Quaife ATB Differential

BRAKES
AP Racing Front Big brake kit with 4-pot calipers
Mintex M1144 Front pads for AP Racing Caliper
EBC Grooved & dimple drilled rear discs
Mintex M1144 rear pads
Goodridge Stainless steel brake lines
AP Racing Dot 5.1 brake fluid

CHASSIS
B&M Short shifter kit
Powerflex Gearbox mounts
OMP Adjustable strut brace
OMP Lower brace
Eibach 5mm wheel spacers (Front)

EXHAUST
Janspeed Manifold & High Flow Cat
Milltek Catback Exhaust
INTERIOR
Lohen Bucket seat & harness package:
Willans 3” Harnesses in black
Lohen Side mounts
Lohen Seat brackets
Classical Dash Carbon fibre dash
Alta Gauge pod
SPA Design Dual gauges

STYLING
Aerokit Front bumper
Lohen Lo-Drag Aerokit Rear bumper
Aerokit Sideskirts
Aerokit Spoiler
Aerokit Grille
Colour-coded arches
Forge Carbon fibre bonnet scoop
Standard Jewel rear lights
Ultra Silvatec Bulbs in sidelights
Alta Short radio antenna
Lohen "Signature" Side stripes

SUSPENSION
Eibach Pro Street Coilovers
Eibach Anti-roll bars
Alta Front & rear end links
Alta Rear control arms
Powerflex full set of replacement bushes
Lohen Corner weighing setup

TYRES
Goodyear Eagle F1 (215/40 R17)

WHEELS
Speedline Corse Turini 17" x 7" in white

DBerggren
2014-05-18, 11:42
Listan är lång på mods man vill och önskar hänga på och nu blev den vipps ännu längre! ;)

CAI-box och pulley 15% för motorn blir nog nästa steg för motorn. IC och generöst är man sugen på och sen en mappning :D

Nu när man fått på coils och börjat få till rätt höjd och hårdhetsinställning. Riktig hjulinställng är på gång. Körglädjen kommer bli ännu bättre då. Ska köra samma camber fram som nu är bak då jag ej har justerbar bak.

Tycker bilen understyr väldigt lätt, kanske mycket beroende på mina budgetdäck men med övre och undre fjäderbenstag kanske de blir mindre? Några fler tipps hur man kan minska understyrning? :)

En bild måste varje inlägg innehålla :D

http://img.tapatalk.com/d/14/05/18/vazazysy.jpg


Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

DBerggren
2014-08-06, 07:29
Tog farväl av denna underbara R53 för två dagar sedan [emoji22] Hoppas hon blir väl omhändertagen i sin nya familj i Mellerud [emoji4] Blir med mycket stor sannolikhet en ny R55 S som jag spanat in på MINI i Trollhättan [emoji7]

MrCooper
2014-08-06, 08:58
Saknar min R53:a, men R55 är inte helt fel. Du går lägga ut bilder när affären är klar.

Deeman
2014-08-06, 12:04
Bilen din var fin men aldrig fel å uppgradera lite :)
Lycka till med kommande nyförvärv!