handdator

Visa fullständig version : Råd kring ny bil?



Niro
2014-04-14, 17:24
Hej,
Vi har bestämt oss för en MINI som andrabil och just nu så lutar det åt en Cooper SD från 2011 men om det inte blir den så är jag även öppen för andra versioner såsom Cooper eller Cooper D. Som novis inom MINI området skulle jag vara jättetacksam för råd från er kring några frågor:

(1) Är SD en kul bil att äga oaktat köregenskaperna, d v s hur står sig kvalitet, ägandekostnader och komfort i jämförelse med övriga motorer?
(2) Bilen kommer främst att användas på kortare sträckor (ca 1 mil till jobbet ToR). Är detta ett problem för dieselmotorn/partikelfiltret?
(3) Den tänkta bilen har gått ca 6000 mil och är nyligen servad. Är det något särskilt typfel eller annan brist jag kan leta efter (och hitta) när jag provkör bilen?
(4) Övriga tips och råd?

Vi ska titta på och provköra bilen imorgon kväll så snabba svar är extra uppskattade.

Ser fram emot att hänga på detta eminenta forum framöver!

Mvh
Niklas

Fredrik
2014-04-14, 18:45
Hej Niklas, vad roligt att ni funderar på en MINI! Generellt kan man kanske säga att en diesel är bättre om man ska köra lite längre sträckor, men det kan ju vara så att man gillar motorns karaktär bättre än en bensinare och därför går för det alternativet.
Ni hinner inte förbi MINI imorgon för att testa en bensinare så ni verkligen vet vad ni vill ha/behöver?
Oavsett vad ni väljer är ni varmt välkomna i MINIgänget, vi är ett bra gäng som har kul på våra träffar. Kika i evenemangssektionen vad som händer i MINIsverige i vår och sommar.

Deeman
2014-04-14, 18:55
Här är mitt råd....KÖP :)

1 Har bara hört gott om den snurran.
2 ingen bil mår bra av bara korta körningar... Bara å ta en extra tur när partikelfiltret renas men det är bara roligt i en MINI.
3 kanske någon annan som känner till några för mig är det blankt just nu..
4 som vid alla köp av beg bil. vara uppmärksam mot missljud, vibrationer mm kolla alla funtioner tex värme i stolar, ac , elhissar/speglar mm, kolla drivknutar dvs ned med rutan och kör i cirklar med fullt rattutslag åt bägge håll.
Kolla under efter läkage och glöm inte att dra upp oljestickan och kolla hur oljan ser ut!

Lycka till och välkommen!

Niro
2014-04-14, 19:02
Hej
Tack för snabb respons! Jag är medveten om att det inte är idealiskt med diesel för så korta sträckor och jag får väl se till att om det blir en diesel ta ut den på lite längre nöjesturer för att kompensera. Egentligen så tror jag dock att en vanlig Cooper kanske passat ändamålet bättre men det är tyvärr tunt utbud av dessa i Göteborgstrakten för närvarande. Innebär många korta turer problem för dieselmotorn eller är det bara att effektivitetsfördelen jämfört med en bensinare blir mindre på kortare sträckor?
Mvh
Niklas

pmansson
2014-04-14, 21:09
Vi hade en Clubman D 2010 i tre år och var väldigt nöjda med den pendling Lerum-Göteborg, så den räcker säkert för pendling på korta avstånd för dig!

MEN, med en SD blir det säkert större anledning att lufta den även på helgerna ;)
Vi bytte vår till en S-JCW och kan väl säga att det ÄR skillnad - även om den andra också var rolig!

Lycka till framöver - vi kanske ses snart då - det är ju bara Härskogsvägen över till mig :)

Deeman
2014-04-16, 10:43
Hur gick provkörningen?

Niro
2014-04-16, 12:32
Jo tack bilen kändes ju kanon, onekligen ganska stor skillnad mot den vanliga D varianten (även om en sådan är tillräckligt pigg för oss). Tyvärr hade de 6000 mil som bilen har gjort dock inte gått obemärkt förbi. En hel del stenskott, en mindre parkeringsbuckla, en uppskrapad fälg och en blästrad vindruta gjorde att den där goa vill-ha-känslan inte riktigt infann sig. Vi har inte bestämt oss ännu men kollar under tiden upp några andra alternativ. Tips på bra lätt begagnade objekt i Västsverige emottages tacksamt!