handdator

Visa fullständig version : Dieseloptimering...!?



Peddap
2014-04-03, 16:42
Jag har nu köpt mig en budgetbox på Ebay för att optimera min Mini Clubman 1.6D :) Inkl. frakt blev det 900 kr. Min tanke är, hur stor skillnad är det på de boxar som kostar 4000kr och på den jag köpt, det återstår att se. Boxen har olika förinstallerade program och effektsiffrorna som ska uppnås är 132hk och 288nm i normalinställning. Butiken jag köpte från har 100% nöjd-kund-betyg på nästan 7000 st sålda boxar och jag hoppas nu att även jag ska bli nöjd. Återkommer med betyg efter installation och provkörning :cool::eek:

Haugthon
2014-04-04, 06:09
Spännande väntar på en recension!

Ace
2014-04-06, 05:34
Säkert inget fel på den. Har alltid undrat varför dom svenska firmorna behöver ta 3-4000kr för en sådan uppdatering. Inte ens till våran familjebil VW Passat 1,8t är priset sänkt. Den motorn finns ju i miljoner ex så den programvaran har väl tjänat in sig vid det här laget?

ipp
2014-04-07, 11:41
En kort period hade jag en BMW 116d -13 som jag installerade en KCR-box i. Tror den kostade typ 3000 kr. Efter att kört runt några veckor med boxen så lämnade jag tillbaka den. Visst, man fick en liten extraknuff på låga varv men i det stora hela märkte jag inte skillnad nog för att det skulle överväga min oro över att ha den.

Dessutom så blir färddator med förbrukningen fel eftersom boxen lurar till sig mer soppa än vad som bilen tror att den ger ifrån sig. Tycker inte det känns helt lyckat.

Utan att egentligen veta särskillt mycket om detta men efter att ha läst en hel del om de där boxarna så tycker jag att det verkar som ny ECU-mjukvara är det som gäller, då kan alla motorns olika parametrar optimeras och inte bara bränsletillförslen.

Mange249
2014-04-07, 19:05
Jag har många gånger ventilerat vad jag anser om boxar och den enda fördelen med boxar som jag ser är att de är lätta att ta bort...

Luc!fear
2014-04-08, 08:18
Jag har många gånger ventilerat vad jag anser om boxar och den enda fördelen med boxar som jag ser är att de är lätta att ta bort... "gillar" :potd:

Peddap
2014-04-10, 03:22
Det ska bli spännande att se om boxen gör det den utlovar, en himla massa bra saker alltså :) Jag har läst allt jag kommit över angående boxar i alla dess former och det som kan konstateras att det finns en hel del åsikter, positiva och negativa. Jag håller tummarna att jag får ansluta till de positiva, men vi får se. Återkommer med feedback. Dock har jag fått information från tillverkaren att installationen av boxen på Mini´s 1,6D (08-10) är något klurigare än de flesta andra bilar, men men, det löser sig nog.

Peddap
2014-04-10, 16:43
Installerat och klart! Det var som sagt något klurigare men efter 30 minuter var det klart. 8 stycken förinstallerade program och jag har testade alla, ingen större skillnad på 5-8 (där 8 ska generera mest kraft) så efter lite testkörande så blev det nr5 som jag kör med. Mer bottendrag, jämnare kraft över hela registret, mjukare gång.....känns som den nu går som det var tänkt :D Nu blir det ett sportluftfilter i orginalboxen (om jag nu kan hitta något) för att se om det gör kan bidra till att den blir än trevligare?! Så än så länge, SUPERNÖJD!!! Jag återkommer med reflektioner om några veckor då min lille pendlare avverkat ett par mil.