handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring tuning?



apinator
2014-03-24, 20:08
Äger sedan ca 4 månader en Mini Cooper S r56, troligtvis en av de tidigaste i Sverige då den har figurerat i lite tester i tidningar från -06. Nu till saken som är den att jag har via de gamla ägarna fått köpa lite trimprylar jäkligt billigt och som en gång under en kortare tid suttit monterade. Sakerna är som följer:
Forge Intercooler
Milltek downpipe med katalysator
Milltek catback
BMC luftfilter
Jag har på lite olika ställen läst att en del fått CEL:en tänd av downpipen, min fråga är: finns det några kända följdfel av detta eller lampan lyser och bilen går som vanligt? Jag tänkte på sikt mappa om bilen men känner inte riktigt att det är prioriterat just nu. Bör jag vänta och montera downpipen eller kan jag montera den nu och släcka CEL:en när den kommer?

Mvh Dan

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Tess
2014-03-25, 06:21
Jag körde runt med motorlampa innan det mappades bort, och jag gick aldrig in i limp mode av det iaf. :) Enda är att du inte får ha CEL vid besiktning.

MrCooper
2014-03-25, 08:01
Jag har kört med min Milltek downpipe ett tag nu och jag har inga som helst problem förutom att motorlampan lyser. Det hjälper dig inte så mycket att släcka den med en felkodsläsare, förutom vid besiktningen, då den tänds efter 6-7 mil igen.

apinator
2014-03-25, 08:05
Tack för svar. Då får jag den också monterad helt enkelt. Om nu bilen skulle få för sig att gå in i Limp home mode, hur återställer man det?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Mange249
2014-03-25, 08:25
Den går inte in i limp pga detta. Bilen detekterar att det skiljer för mycket mellan första och andra lambdasonden= otillräcklig avgasrening. Motorn i sig påverkas inte...

Scitz0
2014-03-26, 22:41
Har kört med motorlampa till och från i tre år nu, inga problem och perfekta avgasvärden enligt bilprovningen sist.
Resetta larm med biltema släckare precis innan jag rulla in bilen.

apinator
2014-03-27, 05:52
Okej, tack för svar! Då åker den på helt enkelt! Nu när jag ändå har några "på tråden". Vad kan jag förvänta mig för skillnader i prestanda bara genom att montera dessa prylar utan att mappa?

Mvh Dan

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk