handdator

Visa fullständig version : Trim cooper S 1:a gen



nanook
2014-03-06, 11:33
Hej
Finns det någon återförsäljare av diverse trimdelar i Sverige?
Om inte så kanske någon har tips på någon brittisk firma.

Flemming
2014-03-06, 16:20
Hej

Du kan pröva www.Lohen.co.uk

Pät
2014-03-06, 19:22
www.britalianracing.se

www.lohen.co.uk

Själv tänker jag beställa allt från Lohen. Sen kan du kolla in engelska ebay, där har de billiga avgassystem t.ex.

nanook
2014-03-07, 15:19
Tack. Verkar vara en bra sida britalian.se.
Får jag fråga vad du hade tänk köpa och göra med din bil?
Själv blir jag lite förvirrad om var jag ska börja. Klarar en R53 motor en pulleyuppgradering utan ny intercooler? Ska jag börja med CAI och CATback mm.
Skulle vara bra om de som har erfarenhet ville dela med sig.

Tess
2014-03-07, 15:24
Kan starkt rekommendera PRS Racing, http://www.performanceracesolutions.co.uk/

Bra grejer, bra priser, snabb frakt och inget momspåslag vid import då grejerna kommer från England.

nanook
2014-03-07, 23:00
Hittar inga bra svar på nätet angående byte av kompressorhjul till en med 15% reduction. Kommer min motor att bli för varm?

Pät
2014-03-09, 09:04
Det är många delade meningar om hur man "ska" trimma en Cooper S. Jag är fortfarande ny på Cooper S men jag är en jäkel på att googla och har fått många bra svar från duktiga människor så jag har fått lite koll tycker jag. ;-)

Jag tänkte gå den här vägen:

Milltek Catback-system
ALTA Cold Air Intake
Kompressorhjul 15% + kortare rem + kallare stift
Och sedan blir det Intercoolern och eventuellt JCW-spridare och ECU-uppgradering.

Förslagsvis kan man väl ta Cold Air Intake före avgassystem då det gör mer skillnad prestandamässigt men jag vill ha ett trevligt ljud när jag cruisar runt, därav mitt val.

I princip de flesta säger att 15% pulley är skottsäkert medans 17% och 19% kräver intercooler.
Visst skulle motorn må ännu bättre av bättre Intercooler i samband med pulley-bytet men än finns tydligen inga dokumenterade fall vad jag vet om att 15% pulleyn skulle göra någon mer skada än original.
Förutsatt att man håller lite koll på tempen och inte griskör fullständigt på en varm sommardag så är det nog lunkan. :-)
Sen finns det alltid dom som prompt menar att man skall byta spridare och göra ECU-uppgradering samtidigt som Pulley-bytet men jag tänkte iaf göra i den ordningen jag nämnt ovan.

Hoppas det hjälper. :-)

nanook
2014-03-09, 17:57
Hej och tack för ditt svar.
Ja det är just frågan i vilken ordning jag bör göra då jag inte kommer köpa allt på en gång. Beställt Alta CAI och 15% pulley. Sedan spridare. Mitt avgassystem kan behöva bytas snart och då blir det något sportigare än stock. Det som är svårast att få nog med info om är hur/var/om man ska mappa/chipa. Flera varningar har jag läst och dyrt är det för lite mjukvara.

Hobbe
2014-03-10, 12:16
Nanook,

det är bara att ställa frågor, men sök först bland alla trådar här.
Det lär finnas en mängd trådar redan om hur man kan trimma R53.
Vi är ett gäng här som har trimmat R53 sedan 2001/02 ;)

akterspegel
2014-08-13, 09:18
Nu har jag beställt ett alta insugskit från britalianracing, det ska bli skoj! :)

Mange249
2014-08-13, 09:26
Remskiva är det som märks på prestandan. Utan att byta den blir det lite som att trimma en sugmotor...

Sen är tempen det som brukar göra att man tappar effekt på R53. Heatsoak är oket som alla R53ägare lever under...

pawel
2014-08-13, 11:03
Jag satte nyss en 15% Pulley, kallare stift samt öppet filter av eget bygge. Ingen mjukvara eller avgas är bytt. Enligt G-techen snittar jag 21hk extra i genomsnitt taget på 10 körningar innan och efter bytet.

Vad det gäller känslan så är det kännbart men inte mycket mer (Inget "ojoj" som när man chippat en turbo-bil). Låter något mer från kompressorn och drar något hårdare redan från botten hela vägen upp.

Dock ska det ungefär dubbla detta påslaget om man även kör cat-back samt en bra mjukvara och detta blir nog nästa steg för mig.

akterspegel
2014-08-13, 17:49
Heatsoak? Är ny på detta..


Jag satte nyss en 15% Pulley, kallare stift samt öppet filter av eget bygge. Ingen mjukvara eller avgas är bytt. Enligt G-techen snittar jag 21hk extra i genomsnitt taget på 10 körningar innan och efter bytet.

Vad det gäller känslan så är det kännbart men inte mycket mer (Inget "ojoj" som när man chippat en turbo-bil). Låter något mer från kompressorn och drar något hårdare redan från botten hela vägen upp.

Dock ska det ungefär dubbla detta påslaget om man även kör cat-back samt en bra mjukvara och detta blir nog nästa steg för mig.

Catback, är det att byta system efter katten? Har ett rostfritt simons -system på.
Luftburken ska "bevisligen" ge 10-12 HK, finns det papper på det?
Jag vet att det inte gör så mycket men jag vill ha lite mer kompressorljud också  det kostar ju inte så mycket heller så det är ju skoj..

Vill också byta till 15%pulley men det verkar vara en del jobb med det!? Fixar en klåfingrig grabb som jag det?

Pät
2014-08-13, 18:03
Som jag förstått det ska man ju ha lite mekvana iaf för att byta remhjul.
Min bil blev märkbart piggare med Orranje CAI (samma som JCW-boxen) och Milltek catback. Och vinandet man fick av luftboxen är underbart. Längtar tills jag får tiden över att byta remhjul. Tror knappast jag blir besviken..

Ace
2014-08-13, 19:04
Har JCW cat-back, DDM CAI, Alta 15% pulley kortare rem och kallare Iridium-stift. Helt nöjd med det. Skulle inte ge mig på att byta pulley om jag inte va en van mekaniker. Han som bytte min hade totalrenoverat en Ferrari. :) finns DIY-beskrivningar på youtube. Titta själva och bedöm om ni fixar det.

pawel
2014-08-13, 19:52
Att byta pulley och rem är varken avancerat eller speciellt mycket jobb men det beror helt på vad man jämför med.

Det krävs 2st specialverktyg, ett till att släppa trycket på remspännaren och ett för att dra av original remhjul. Det krävs att man får loss ett par motorfästen, plockar av hela fronten och är noggrann med att höja/sänka den lösa motorn så pass så man kommer åt men inte drar sönder något.

Med andra ord:
* Har du en del mekvana och tar det lugnt och sansat fixar du det lätt.
* Saknar du vana, någon som kan hjälpa dig eller utrymme/verktyg som krävs -> lämna bort jobbet till någon som kan.

EDIT: Britalian som nämndes innan hyrde jag verktyg från och de var kanonsnabba att handskas med. De har även en hel del delar bl.a. ALTA-kompressorhjul som du säkert sett.

akterspegel
2014-08-14, 14:42
Jag har sett youtubevideon och det verkar inte vara omöjligt även om 24minuter är svårslaget ;) bara man har gott om tid och är noggrann.

"Orranje CAI" och "DDM CAI" är det olika mappningar? jag har pratat med autotech och dom kan inte göra mer än något obetydligt med endast mjukvara men efter remhjulsbyte osv så kanske det gör stor nytta?

DBerggren
2014-08-14, 15:03
Jag har sett youtubevideon och det verkar inte vara omöjligt även om 24minuter är svårslaget ;) bara man har gott om tid och är noggrann.

"Orranje CAI" och "DDM CAI" är det olika mappningar? jag har pratat med autotech och dom kan inte göra mer än något obetydligt med endast mjukvara men efter remhjulsbyte osv så kanske det gör stor nytta?

Vågade mig aldrig på att byta remhjul på kompressorn, men 24 min de är snabba ryck de!

CAI = Cold air intake

akterspegel
2014-08-14, 22:38
Vågade mig aldrig på att byta remhjul på kompressorn, men 24 min de är snabba ryck de!
CAI = Cold air intake
Ahaaa tack för det! liknande alta`s som jag väntar på då..?
Men 15% modellen verkar väl vara bulletproof mer eller mindre?
Hyrde du remsläppningsvertyget? det verkar inte vara svårtillverkat om man har några mått, remskivhjulsavdragaren verkar vara lite knivigare men det finns kanske någon i Trollhättan/Mellerudstrakten som kan hyra ut en?

DBerggren
2014-08-17, 10:34
Ahaaa tack för det! liknande alta`s som jag väntar på då..?
Men 15% modellen verkar väl vara bulletproof mer eller mindre?
Hyrde du remsläppningsvertyget? det verkar inte vara svårtillverkat om man har några mått, remskivhjulsavdragaren verkar vara lite knivigare men det finns kanske någon i Trollhättan/Mellerudstrakten som kan hyra ut en?
De är ett CAI du väntar på.

De ska nog inte vara några problem med 15%. R53 Works hade 11% mindre än Cooper s om jag inte minns fel. De kommer ge märkbart mer mos i alla fall!
Avdragare i området är nog svårt att hitta. Här är ett bra alternativ. http://www.britalianracing.se/index.php/bilar/mini/2001-2006-r50-r52-r53/motor-och-drivlina/kompressorpulley-avdragare-uthyres.html

remsläppningsvertyget tillverkade jag ett själv och de har jag inte användning för nu så de skulle du kunna få.

En annan effektivare IC är nog att rekommendera sen, kolla eBay.

nanook
2014-08-17, 21:23
Jag har en avdragare som är använd en gång till salu. Gav nog sex eller sjuhundra för den. Lägg ett bud

akterspegel
2014-08-18, 09:22
De är ett CAI du väntar på.

De ska nog inte vara några problem med 15%. R53 Works hade 11% mindre än Cooper s om jag inte minns fel. De kommer ge märkbart mer mos i alla fall!
Avdragare i området är nog svårt att hitta. Här är ett bra alternativ. http://www.britalianracing.se/index.php/bilar/mini/2001-2006-r50-r52-r53/motor-och-drivlina/kompressorpulley-avdragare-uthyres.html

remsläppningsvertyget tillverkade jag ett själv och de har jag inte användning för nu så de skulle du kunna få.

En annan effektivare IC är nog att rekommendera sen, kolla eBay.

Hej! :)
Jag beställde CAI`en från Britalianracing men det var nog ingen lagervara då de inte skickat den än, remsläppningsvertyget tar jag gärna om jag får!

Nanook: Har du någon uppfattning om vad du vill ha för avdragaren?

Pät
2014-08-18, 11:21
Är det Altas Cold Air Intake du har köpt, så bör du skaffa/tillverka ett lock ovanpå. Det är tänkt att den modellen skall sluta tätt mot huven, men det gör den i princip aldrig, så därför får du in varmluft istället för kalluft.
Tyvärr brukar folk kalla Altas CAI för Hot Air Intake just pga att det ger så dåligt med kalluft (utan locket).. Vissa har tillomed fått mindre hästar med Alta CAI än med originalluftfilterboxen...

akterspegel
2014-08-18, 14:00
Sådär, nu är ordern kompletterad med ett lock, visste inte om jag skulle beställa ett då jag inte hade hittat något som tydde på att inte tätningen emot huven fungerade bra.
Lika bra att köpa ett original istället för att bocka ett själv, det ser nog lite renare ut under huven om inte annat..

akterspegel
2014-08-22, 09:32
Fick grejerna igår och smäckte ihop det efter jag nattat lillan och jösses vilken ljudmässig skillnad det blev!
Jag satt med ett fånigt leende hela vägen till jobbet idag.. skitskoj!!