handdator

Visa fullständig version : Handbroms



UffeMalmis
2014-01-20, 14:01
Hej!

Är det någon som kan säga om detta är ok.
Har en Cooper S -13 som gått 350 mil. När jag parkerar lägger jag i handbromsen.
Nu när det är "ganska" kallt ute låser sig bromsarna och "släpper" först när jag ska åka iväg.
Säljaren säger att hans Mini -08 är lika dan. Är detta något man får acceptera eller ska de åtgärda problemet.

Tacksam för svar!

Hälsningar
Uffe

Urban Mini
2014-01-20, 17:31
Hej!

Är det någon som kan säga om detta är ok.
Har en Cooper S -13 som gått 350 mil. När jag parkerar lägger jag i handbromsen.
Nu när det är "ganska" kallt ute låser sig bromsarna och "släpper" först när jag ska åka iväg.
Säljaren säger att hans Mini -08 är lika dan. Är detta något man får acceptera eller ska de åtgärda problemet.

Tacksam för svar!

Hälsningar
Uffe

Jag kan ha fel men på färdbromsen så håller bromsen bilen tills man åker iväg iaf på min. Vet inte om det är samma på parkeringsbromsen. Så länge den släpper när du åker iväg så ser jag inget fel. Ligger den på och skaver är det ju en annan sak. Finns säkert de som vet mer här på forumet, detta är bara vad jag TROR ;)

Stephand
2014-01-20, 20:37
Jag kan ha fel men på färdbromsen så håller bromsen bilen tills man åker iväg iaf på min. Vet inte om det är samma på parkeringsbromsen. Så länge den släpper när du åker iväg så ser jag inget fel. Ligger den på och skaver är det ju en annan sak. Finns säkert de som vet mer här på forumet, detta är bara vad jag TROR ;)

Det du beskriver Urban är faktiskt en funktion som bromsarna har för att underlätta start i motlut, således inget fel, att denna funktion skulle finns på P-bromsen är jag mer tveksam till, låter mer som om den är frostkännslig.

Urban Mini
2014-01-20, 21:10
Det du beskriver Urban är faktiskt en funktion som bromsarna har för att underlätta start i motlut, således inget fel, att denna funktion skulle finns på P-bromsen är jag mer tveksam till, låter mer som om den är frostkännslig.

Jag var ute idag och märkte inget sådant på min P-broms i alla fall.

UffeMalmis
2014-01-20, 22:08
Jag ska ringa till verkstan på M-bilar så borde jag få ett svar om detta är ok.
Jag har haft ett antal bilar, både nyare och äldre, inga bilar tidigare har betett sig på detta vis.
Att den skulle vara frostkänslig låter som ett troligt alternativ.
Återkommer med deras svar. Tack för svaren.

UffeMalmis
2014-01-23, 18:03
Har ringt M-bilar idag angående handbromsen. De säger att det kan bli så att den låser sig men så länge den släpper utan problem är det inga problem. Jag frågade också om den fastnar om det kan bli rostangrepp vilket min förra Mini hade (de drog av 2000 kr i inbytet på den pga rost på bromsskivorna). De ger inget svar på den frågan, utan säger om det fortsätter ska jag komma in med bilen. Jag kan testa med att dra åt handbromsen lite grann vid körning.
Jag fick ett trevligt bemötande av verkstadskillen!