handdator

Visa fullständig version : Hur mycket trim tål en original-motor?



Pät
2014-01-15, 18:01
Ja hur mycket vågar man trimma innan nånting ger med sig?
Som jag förstått så verkar själva botten hålla för 300hk då jag sett massvis med R53or i USA som ligger på allt mellan 200-280hk utan att ha öppnat motorn, dom med 240+ verkar ha bytt topp bara.

För som jag förstår det så närmar man sig 190-200hk med 15% pulley, CAI och catback-system?

Vid hur mycket uppgradering börjar det bli jobbigt för motor/växellåda?

Lite luddigt skrivet kanske, men hoppas ni förstår. :-)

Tack på förhand.

Fräsen
2014-01-16, 09:08
http://www.garaget.org/?car=142803

Fräsen
2014-01-16, 09:08
Hallå!

Forumet artar sig;) När vi börjar snacka rejs! Men det är vikigt att skilja på R56 mjuk ”Peugot- motor och R53 som har en stabil ” Chrysler-rova” !

Den som har plockat ut mest ur en R56 i Sverige ” vad jag vet ” är Feed Me i länken ovan ,,,,

Pät
2014-01-16, 14:52
Tack för svar! Glömde såklart säga att det handlar om en MCS -02.
Vad är nästa steg efter pulley, CAI och catback? Bättre intercooler mår den väl bra av efter det skulle jag tro? :-)

jronnblom
2014-01-16, 17:55
Ny kamaxel kanske? Catcam har fått bra kritik i England vet jag. Större insprut och mappa om bilen.

-J

BADaniel
2014-01-17, 19:45
Mest skillnad blir det med kam, spridare och en mappning. Rätt grejer så borde du ha över 200 på hjulen och då blir det riktigt bra fart. :-)
Intercooler är lite knepigt, minis egna från GPn är riktigt bra, annars airtech som engelsmännen verkar gilla.
Beror hur du tänker andvända bilen?

Pät
2014-01-17, 21:00
Jadu... den köptes ju som bruksbil, och nu efter ett par månader inser jag att det inte är nån jättebra bruksbil (läs: vinterbil!). Efter trimmet i sommar lär jag få merkänsla, och eftersom jag är svag för bankörning så lär det spåra som vanligt och bli mer en busbil som körs dagligen snarare än en bruksbil. Men vill fortfarande behålla körbarheten även om jag gärna sitter på 200+ hästar så man kan köra ifrån det mesta på trackdays och gata. ;-)

Jag går gärna på saker som inte involverar att lyfta topp etc då det blir lite mer jobb (Inte än på ett par år iaf). Gärna mer eller mindre bolt on-grejor. Har bara hört bra om GRS Intercooler för övrigt. Finns ju mycket godis på Lohen man kollat på...

Är detta kit vettigt att köpa någon gång? En service/uppgradering samtidigt som man byter remhjul kan man väl säga...

Gillar Alta, de har grymt bra service och jag har aldrig hört något dåligt om dom..
http://www.lohen.co.uk/shop/proddetail.php?prod=LohenCooperSStarterPack

BADaniel
2014-01-18, 08:39
Jag kör just nu Minin varje dag i snön (eftersom vinterbilen inte riktigt ville funka) och jag tycker den är grym som vinterbil, tar sig fram ochför att vara framhjulsdriven sladdar den riktigt fint... ;-)

För 200 hästar behöver du en 15% pulley, insug(luftfilter), grenrör och gärna avgas. Tändstift från worksen och sen gärna en mappning på det.

Behåll gärna orginal tändning i övrigt då eftermarknadsgrejer gärna strular...(fråga mig hur jag vet...:-S)

Ska du köra bana är det ju massa mer grejerna skall fixas (bromsar, fjädring och kränkade bla) så det är vettigare att lägga undan pengar för det.

Intercooler behövs för banan, jag har en gammal Alta men den räcker inte tyvärr, jag letar vettig ersättare och GRS eller airtech ligger högt på listan.

Vart i landet finns du? Du får gärna prova min bil och kanske få en idé hur mkt mos man vill ha...

ola
2014-01-18, 14:22
Altas intercooler suger i passform , bättre att gå på GRS ! www.britalianracing.se

Pät
2014-01-19, 18:38
Tack för svaren!
Tyvärr bor jag lite mer än 50 mil från Sthlm så har inte möjligheten att prova bilen tyvärr. :-)
Vägen att gå blir alltså för mig:

Milltek Cat-back (non-res)
Alta CAI
15% pulley Alta v2.0 + kallare stift
GRS Intercooler
Eventuellt ECU?

Några fler frågor som kanske inte riktigt har med ämnet att göra men;

Lider Chrysler-motorn någonting av oilsurgeproblem? Eller finns det skvalpplåt där som gör att man slipper oroa sig för att tappa oljetryck i snabba o långa svängar?
Och när man nu ska installera pulley, är det viktigt med en "Lohen protector" / Alta tensioner stop" anser ni? Dvs det där plattjärnet som hindrar att remmen slår sig in i svänghjulet om den skulle gå av. (om jag förstod rätt vad den gör).Har läst vissa som fått problem med att sträckaren inte gör sitt jobb när man monterar dit den där.

Hobbe
2014-01-20, 15:05
Jag har kört ett antal år på bana med R53.
Aldrig något problem med "oil surge".
Aldrig något problem med remmen till pulley (använt 15% pulley med anpassad längd på rem).

Det blir hög oljetemp på dessa små motorer så även en oljekylare rekommenderas.
Samtliga remmar (pulley, generator mfl) bör inspekteras inför varje säsong.
Min egen rem till generatorn var utsliten efter ca tre säsonger. Smäller den så blir det mycket remtrassel.
Bränslepumpen är svag och bör därför kontrolleras så att den inte är på väg att lägga av.

Du bör även uppgradera dina spridare till JCW:s blåa (380 cc).
Ett minimum om du vill försöka komma över 200 hk.

Det finns också en fördel om du byter upp din nuvarande kompressor till en nyare (från 2004 ->).
Den nyare teflonbelagda kompressorskruven tåler mer.

Lägger till ett förebyggande råd:
Fläkten under motorn saknar skydd på tidiga R53 (2002-2003).
Du bör sätta dit ett fläktskydd annars riskerar plastpåsar och annat skräp att sugas upp och blockera fläkten, vilket då kan leda till diverse motorproblem.

Pät
2014-01-20, 20:16
Tack för grymt svar. :-)
Då kan man alltså bara ge sig ut o prova på bana utan att oroa sig över diverse motorproblem (förhoppningsvis).
Kommer inte sträckköra 20 varv åt gången på trackdays utan tar det relativt lugnt och vill bara köra av mig då och då, är ingen som jagar varvtider. ;-) Vill mest ha en rolig gatbil egentligen.

Angående oljekylare låter det vettigt, får hålla koll på tempen tills vidare när jag provar bana. Byta kompressor lät lite dyrt, är pre-facelift kompressorn inte stryktålig m.a.o?

Mest troligt så nöjer jag mig med catback-system och CAI i år, så får pulley etc bli nästa år. Lär vara nog så nöjd med den skillnaden ändå!

Pät
2014-02-18, 13:14
Angående bränslepump så måste ju denna vara alldeles ypperlig?

http://www.ebay.co.uk/itm/WALBRO-UPRATED-FUEL-PUMP-KIT-BMW-MINI-COOPER-S-01-ON-/130479557586?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&fits=Car+Make%3AMini%7CCars+Type%3ACooper&hash=item1e61300bd2

Inte alls farligt pris egentligen och Walbro är det väl inga fel på..

Hobbe
2014-02-18, 14:36
Walbro är populär på forum med tangentbordsförare i mopedåldern.
Skit enligt min BMW-mekaniker (som kör rattlås med hemmabyggd 1000 hästars BMW så han har väl bytt några pumpar själv...).
Han gav mig rådet att köpa en ny original i stället. Bättre skit ;)

Pät
2014-02-18, 15:06
Ok, tackar. Så en original klarar av att flöda tillräckligt för säg 300hk. För mer än så kommer jag aldrig komma upp i. :-)

Hobbe
2014-02-20, 10:13
Du kommer inte i närheten av 300 hk utan att turbokonvertera så det är lugnt ;)
Får du ut 230-240 hk i motorn så ska du vara glad.
Vi är ett gäng redan som har försökt.

Hobbe
2014-02-20, 10:16
...och turbokonverterar du så behöver du ha pengar för att köpa en ny motor strax efter.

Pät
2014-02-22, 09:09
Menade bara att jag vill ha marginaler så inte bränslepumpen bara Nästan duger till.

Tess
2014-02-22, 17:56
De som satsat mest i sverige har väl kommit upp i ungefär 250-260 hästar, och då med turbomotorer? Då är det väl större turbo, ny programvara, nytt avgas från turbon och bakåt, större intercooler, bytt airbox och eventuellt nya spridare som folk fixat. Efter det känns det ju som en helt annan ekonomisk liga. Typ portade toppar, borrning och strokning, byta kolvar och stakar och massa annat lulleri. För ganska liten gain. Och sen rasar växellådan på det. :D Det är trots allt en liten motor, det är svårt att trolla. Nya F56 S-modellen lär ha lite mer spelrum dock, med sina 2 liter. Där är nog 300 inte så svårt.

Av egen erfarenhet är det dyrt och ganska otacksamt att trimma en cooper. Bara att få ner kraften på marken är jävligt svårt. Men de kan imponera ändå! Framförallt med sin fantastiskt tighta väghållning. :)

MiniMo
2014-02-23, 09:38
Hej.
Jag rekommenderar att prata med JMB optimering i Halmstad. Seriös och kunnig.
Han hjälpte mig med min r53.
Ny CAM
Större spridare
GT ic
15% pulley
Milltek catback.
Mappad med bytetronic full access

Nu en helt annan bil:)