handdator

Visa fullständig version : Fega ur vid tuning? Välja mindre effekt?



Tess
2014-01-04, 20:57
Min bil är äntligen klar för att tunas och få lite mer effekt. Men nu har jag tyvärr fått lite kalla fötter iomed att jag läst lite här och var att växellådan inte kan klara så mycket effekt och vrid som jag tänkt? Vill gärna att min bil har ett långt liv framför sig. Kan det vara värt att köra ett mindre hysteriskt chip eller re-map? Erbjuder BMW JCW-chip? Jag kan leva med mindre effekt, men vore ett skräckscenario om jag tog död på växellådan för att jag varit för pigg med trimmet.

Input? Ni som tunat era coopers, vad har ni för erfarenhet?

Fräsen
2014-01-05, 05:51
Hej!

Kloka tankar då man alltid får väga Maxeffekt kontra tillförlitlighet!

R56 verkar ha några svaga punkter när man läser och diskuterar med dom som verkligen har plockat ut mycket effekt.

Värmeutveckling
Kopplingen börjar slira ( några på forumet som har förstärkt koppling)

Växellådan får jobbigt om du har " väldigt mycket " trim



Men dom flesta seriösa tuners av mini har därför momentbegränsning på lägre växlar

Vad säger ni andra kunniga? Vad jag förstår så verkar det lira bra med dina modifieringar och att uppgradera mjukvaran!
Men att välja någon som har bra " referenser".

Luc!fear
2014-01-05, 07:59
Håller medlem att man blir ta det lite lugnt. Har själv funderingar och vill inte ha påhängsbox på min CM SD med automatlåda då den bara lurar systemet och inte tar hänsyn. Tror även att riktiga mappningar är mer seriöst om rätt kompetens finns. Vem gör seriösa mappningar i Sverige? Tips tack.

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk

Mange249
2014-01-05, 14:06
Therese kör automat på tomaten, bara så alla är med på vad som gäller här:)

Den manuella har nog inga problem alls med för mycket effekt bara man kör rätt. Då menar jag inte kliver på för tidigt vid växling, kopplar ordentligt och inte gasar fullt på lågvarv.

Automaten är lite svårare att bedöma och jag har ännu inte hittat info om vad den skall tåla enligt Aisin. Tess, vad har du läst och var?:)

Man skall nog byta olja när man börjar trimma om bilen gått en bit. Lådorna är livstidsfyllda, men detta är skitsnack. Ingen olja kan bibehålla egenskaper och vara ren i 30kmil. Man skall nog byta efter 10k iaf. Oftare vid trim.

Jag vet att det finns en hel del som trimmar automatminis i USA och England och har inte hört nåt spec. om haverier. Evolve brukar lägga begränsning runt 350NM har jag för mig.

Det som händer i en automat när man skickar igenom för mycket effekt är att det slirar lite mer än normalt och oljan blir då för varm av friktionen. Oljan börjar då koka, smörjer dåligt och något ger sig. Oftast när oljan blir dålig börjar det slira för mycket och lådan går in i nödprogram(den dyra lampan tänds på panelen). Ibland räcker det med att byta olja, men problemet brukar komma tillbaka efter en tid.

Jagar man inte maximal effekt och framför allt vrid går det oftast bra att trimma. Det är hur man kör som avgör hur länge det håller. Det är inga svårigheter att köra sönder en automatlåda på några tusen mil med en originalbil om man kör som en idiot.

Sen måste man ju få ha lite roligt också:)

Mange249
2014-01-05, 14:13
Håller medlem att man blir ta det lite lugnt. Har själv funderingar och vill inte ha påhängsbox på min CM SD med automatlåda då den bara lurar systemet och inte tar hänsyn. Tror även att riktiga mappningar är mer seriöst om rätt kompetens finns. Vem gör seriösa mappningar i Sverige? Tips tack.

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Du är helt rätt ute. Boxar lurar styrsystemet vilket är vansinne egentligen när det finns företag som flashar om programmet och gör det hela ordentligt. En av de största problemen är just Box + automat, då momentbegränsningen vid växling kan sättas ur spel. Detta ger lådsallad på sikt...

Turbocenter och Autotech är 2 seriösa aktörer. Undvik de som ger mest effekt och är billigast. Sök alltid på nätet innan vad andra har för erfarenheter.

rajapruk
2014-01-05, 14:58
Ja, BMW har JCW tuning kit för S. Det ger runt 200hk. pmansson har det, och den går riktigt bra.
Mjukvara, jcw catback och jcw lufttfilter ingår, vill jag minnas.

Tess
2014-01-05, 15:28
Mange, det finns inget konkret vad jag kan hitta nu utan det är mer små kommentarer här och där från forum osv som får mig att tveka på att jag bör gå bananas med trimmet. Men jag vill minnas att jag såg ett youtubeklipp om att trimma minis och de nämnde 290nm som max säker nivå. Detta vet jag inte om jag tror på iomed att dieslarna väl har högre vrid i original? Hade gärna velat se lite konkreta tips om vad som är en hållbar nivå, men verkar ju vara rätt luddigt i dagsläget. Jag älskar min bil, den är verkligen körsbäret på mitt livs mjukglass och varje mil är härlig. Att döda bilen finns inte på kartan. Absolut att det handlar mycket om hur man kör. Men ser jag en Golf GTI kan jag inte hålla mig... Drog en repa igår. Båda var instinktivt på vid första anblick. Som två lejon var den lekfulla konflikten oundviklig. :D

Rajapruk, tror du de kan förse mig med endast programvara? För jag har redan proppat bilen med hårt godis. :) Alta cold air intake, forge intercooler, milltek 2,5" downpipe med racekat och efter det ett Scorpion 2,5" avgas utan mittdämpare.

Minid
2014-01-05, 15:38
bmw säljer säkert bara mjukvaran till dig, men det blir väl också ockerpris …

Tess
2014-01-05, 15:41
Oh ja, det är väl lite det jag är orolig över med. :( Vet inte ens i vilken kostnadsliga det kan hamna i.

Mange249
2014-01-05, 15:46
Du skall inte ha BMWs mjukvara, den är inte anpassad efter dina modds. Då kan du lika gärna köra vidare på org. Du skall snarare ha en mjukvara från Claus där du ber honom att vara snäll mot lådan. Du kan få momentspärr på lagom nivå och lagom effekt. Han ger dig det du ber om:) Han är mer kunnig inom detta område än de allra flesta.

Jag ska gräva lite mer om lådan och se vad jag hittar...

Fräsen
2014-01-05, 15:53
Vilken intressant tråd!! Var länge sedan det snackades seriös trimning;)

Jag letar lite med ..

Tess
2014-01-05, 15:55
Jag ska ringa Claus på tisdag och prata lite med honom, men vore som sagt grymt om du ville följa med när/om det blir dags! :) Finns det några dagar eller tidpunkter som passar bättre?

Tess
2014-01-05, 15:57
Bra där! :D Det är på tiden vi får lite klarhet i vad som händer med våra bilar vid effektoptimering.

Mange249
2014-01-05, 16:19
Snabbsökte nu innan det blev dags att äta middag:)

Ingen kunde säga säkert, men Evolve mfl hade trimmat ett antal auto r56 s utan problem och de lägger tydligen in momentspärr på 350nm. Byter man turbo osv verkar man chansa lite, men med avgas, CAI och intercooler verkar det vara ok.

Sen är ju forum alltid lite fullt av förståsigpåare som inte har koll. Men vi har ju iaf några exempel på bilar som rullat ett antal tusen mil med trimmad automat. Alltid en chansning, men man läser mer om rasade motorer än lådor(de flesta är dock man).

Luc!fear
2014-01-05, 17:05
Om jag inte har fel för mig så plockar BMW ut 205hk & 400nm ur den motor/växel-kombi i X1:an som byggs på samma line som Countryman i Österrike. I tex BMW 323d sitter samma kombi... Rätta mig gärna om jag har fel.

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk

Mange249
2014-01-05, 18:08
X1 och 3-serien har längsmonterad motor och åtminstone senare årsmodeller har Zf 8vxl som resten av BMWs flora. Jag tror att SDn med sina 305nm är den starkaste motor som parats med denna låda...

Personligen tror jag att 350nm är ok, men man ska nog stanna där. Det finns troligtvis en anledning till att flera aktörer jag tittat på har lagt sig just där.

Tess
2014-01-05, 18:15
Det blir nog Claus som kommer få ta detta, men att jag ber honom lugna sig och se till att lägga det på en lådvänlig nivå.

Alternativet är att nöja sig med originalprogrammet, om det kan förlänga bilens livslängd. Men det känns inte helt kul heller. Fast att ha en bil som är helt utsliten om några tusen mil är inte heller så trevligt. Jag älskar som sagt vad alla modifikationer jag gjort nu har inneburit vad det gäller pigghet och ljud. Men det är just det där lilla extra som saknas.

Tess
2014-01-07, 13:04
Ringde Claus och har nu tid på måndag förmiddag. Bad honom att dra ner på trimmet och det var inga problem, han skulle lägga det på en tamare nivå så bilens livslängd inte kompromissas på samma sätt.

Jag dör av spänning nu!

MrCooper
2014-01-07, 13:54
Ringde Claus och har nu tid på måndag förmiddag. Bad honom att dra ner på trimmet och det var inga problem, han skulle lägga det på en tamare nivå så bilens livslängd inte kompromissas på samma sätt.

Jag dör av spänning nu!

Vem är "Claus"?? :down

Luc!fear
2014-01-07, 15:16
Vem är "Claus"?? :down Santa? Tess hade ju "fått" en massa saker strax inna jul...
Jag minns att hon hade lagt dem så fint på köksbordet sidan om julpyntet & julstaken...

Tess
2014-01-07, 15:54
Ah, förlåt, jag menar Claus på Turbocenter. Mr Miyagi av biltrimning. :)

MrCooper
2014-01-07, 16:50
Ok, skall bli spännande att höra resultatet. :)

Fräsen
2014-01-12, 09:57
Hej!

ursäkta att jag " lånar tråden" men detta är lite intressant för alla då grundrågan i tråden var tankar kring att vässa en R56;)

http://www.minitorque.com/forum/f13/engine-upgrade-fjcw-38216/