handdator

Visa fullständig version : Moddad och trimmad R56 Cooper S, problem vid besiktning?



Tess
2013-12-18, 13:22
Då jag strax är klar med komponentuppgraderingarna till bilen så blir det trim på Turbocenter så fort sommardäcken åker på. Claus trodde ca 250 kusar på veven var möjligt med bilens setup.

Nu till min roliga fråga... Vad kommer farbror besiktningsman säga? Någon som haft problem? :(
Uppgraderingarna ser ut som följer;
odämpat 2,5" sportavgas (ja, det låter)
downpipe med racekat
forge IC
Alta CAI
Ca 75 extra hästar under huven efter trim.

Sålänge avgasvärdena klarar sig borde det vara lugnt, men egentligen får man ju inte göra ett smack med bilen som den inte är typgodkänd för. Någon som fått bassning?

Hobbe
2013-12-18, 14:12
Det som du högst troligen kommer att få underkänt på är ditt avgassystem.
Ljud och CO mäts under besiktningen.
Ljudet är möjligt att du klarar (min MINI klarade sig då besiktningsmannen nöjde sig att mäta vid 3000 rpm).
Avgaskravet klarade jag med en 200 cell sportkat, men fick anmärkning på efter att ha bytt till en 100 cell racekat.

Övrigt ignorerades av besiktningsmannen (SBP Rissne) som gillade MINI, och absolut inte ville höra hur mycket den var trimmad ;)

(...och ja, men MINI hade mer uppgraderat än bara lite motortrim)

Tess
2013-12-18, 14:22
Hmm, nu vet jag inte vad katten ligger på men det vet kanske du Mange? Bilen ska ju som sagt bänkas i samband med trim så jag får väl se om de kan trolla lite så jag får mycket effekt men ändå flyger under radarn.

Men så man ska behöva vara nervös nu varje år? :/

Hobbe
2013-12-18, 14:31
Skruva på ditt original avgassystem innan besiktningen.

Tess
2013-12-18, 14:31
Det är nerskuret... :(

Hobbe
2013-12-18, 14:33
Har du sparar din original downpipe med original kat?
Övriga avgassystemet är mindre intressant.

Tess
2013-12-18, 14:36
Allt sparas, och imorgon åker downpipen på. Är det värt att byta tillbaka till original-DP innan bes?

Mange249
2013-12-18, 15:24
Tess: DPn du köpte har rullat igenom bes ua. Den andra jag har också. Det är nog ljudet eller allmänt "för roligt när man gasar" som skulle underkänna den på bes. Original luftburk ser alltid trist och bra ut på bes...

Tess
2013-12-18, 15:38
luftfiltret var jättelätt att byta, så det kan jag ju bara dra på innan bes utan problem. Sen får man ju hoppas att de inte gasar för mycket. :D

Fräsen
2013-12-19, 08:27
Hallå!

Kul att se resultatet .... Vi får väl prova till våren hur det går mot en Works;)

PS
Kika här för att få lite mer tips o trixs från våra vänner i England

http://www.minitorque.com/forum/f272/

Tess
2013-12-19, 11:25
Ja, vore roligt! :)

Brukar smyga runt en del inne på minitorque, finns faktiskt väldigt mycket kunskap där att plocka. Kikar en del på garaget med. Någon som är användare där?

Nu är Lilla Dunder inne på verkstan för montering av IC och DP och kommer hem imorgon. I goda händer dock! Men klart man vill ha hem den igen så snart som möjligt... :( Hatar tomheten på uppfarten.

rajapruk
2013-12-19, 12:07
Ska bli kul att höra hur detta blev!

Mange249
2013-12-19, 13:31
Tess: På Zatzy finns en hel del kunskap och folk med erfarenhet. Garaget är lite mer sladda 740 runt kiosken typ;) Mao, vill du få tag på diodlampor är garaget rätt, vill du veta hur långt stakarna räcker i en N14B16 som du har i Minin finns det bättre forum än garaget.

Det känns alltid lite nervigt att lämna in bilen på verkstad om man inte hittat någon man litar på till 100%.

North american motoring är ett annat bra Miniforum.

Ska bli kul att se din Mini med nya delarna. Hör gärna av dig när du tänkt prata med Klaus, så kanske jag hänger på samtidigt:)

Tess
2013-12-19, 14:37
Haha, såpass! :D Får ta och regga mig på Zatzy med isåfall. :) Mina "vanliga" vänner tröttnar på att jag konstant tjatar om bilen så jag måste hitta lite andra kanaler för att få utlopp för min bilkärlek.

Min verkstad är underbar, litar på dem till 110%. Märsta däck och rep, de gör allt möjligt. Har alltid gått dit med mina bilar, får bra prisvärd service och de har erfarenhet av det mesta. Att de dessutom gillar snabba bilar gör inte saken värre. :D Så bilarna blir alltid väldigt bra ompysslade.

Om du vill kan vi dra dit någon dag och snacka med honom så får han kika på bilarna? Jag får inte trimma än iomed att jag har vinterdäck (för bänken) , annars hade jag gjort det typ nästa vecka. :D Hopplös väntan det här!

Urban Mini
2013-12-19, 18:58
Haha, såpass! :D Får ta och regga mig på Zatzy med isåfall. :) Mina "vanliga" vänner tröttnar på att jag konstant tjatar om bilen så jag måste hitta lite andra kanaler för att få utlopp för min bilkärlek.

Min verkstad är underbar, litar på dem till 110%. Märsta däck och rep, de gör allt möjligt. Har alltid gått dit med mina bilar, får bra prisvärd service och de har erfarenhet av det mesta. Att de dessutom gillar snabba bilar gör inte saken värre. :D Så bilarna blir alltid väldigt bra ompysslade.

Om du vill kan vi dra dit någon dag och snacka med honom så får han kika på bilarna? Jag får inte trimma än iomed att jag har vinterdäck (för bänken) , annars hade jag gjort det typ nästa vecka. :D Hopplös väntan det här!

Är du förbannat otålig så kan du ju skifta inför detta bara :D Vet att jag skulle gjort det, väntan är inte min grej ;)

Tess
2013-12-19, 22:48
Tanken har iof slagit mig... :D Ska fundera lite nu över jul, de stänger på söndag och öppnar igen 7 december.

Urban Mini
2013-12-19, 23:38
Oj det var en lång ledighet, säker på att du inte menar 7 januari? :D

Tess
2013-12-20, 09:05
HAHA! Oj, jag menar givesvis januari! :)

Nu sitter jag på bussen, ska äntligen hämta hem älsklingen!

Minid
2013-12-20, 16:19
Tess! Vi vill ha en nu video ! :)

Tess
2013-12-20, 16:22
Allt gick bra! Det var väldigt trångt att få in ICn tydligen, och de fotade lite på begäran. Hann inte få bilderna dock, men det kommer nog sen. Downpipen accepterades utan gnällampa av bilen, men däremot började den akut larma för något annat. Med lite hjälp av Mange fick jag fram att det minsann var bakre bromsbeläggen. Så nu är det beställt... Ska inte räkna ihop alla kvitton känner jag.

Bilen låter lite goare, men den absolut största skillnaden är att den är märkbart piggare. Börjar arta sig nu. :)

Tess
2013-12-20, 16:23
Åker bort imorgon, men ska filma på måndag när jag kommer hem! :) Tar nog en tur med min go pro med, så får man höra hur det låter från huven typ.

Fräsen
2013-12-20, 19:58
Hej hej!

Vad coolt .... Ja lite bilder vill man allt se på montering. Japp det är trångt som F.. att få dit en IC på en R56;( Använde dom den modifierade undre grillen?

MrCooper
2014-01-11, 14:38
Hur gick det med bilderna från monteringen?

Tess
2014-01-11, 17:40
Bilderna är i Dunders egna tråd. :) http://www.miniclub.se/showthread.php?t=12701&page=2&p=154114&viewfull=1#post154114

På måndag smäller det...! Då ska bilstackarn in på Turbocenter för att skruvas upp några snäpp. Synd bara att vädret är så pruttigt nu, lär ju inte få känna på krafterna förrän vägen är torr och sommarsulorna är på... :(