handdator

Visa fullständig version : Köpa importerad MINI - att tänka på?



Luc!fear
2013-12-16, 10:57
Hej alla MINII älskare

Jag skall hjälpa en att köpa en MINI & då har frågan dykt upp...
Är det ok att köpa importerad?
För/nackdelar?
Att tänka på?
Hur kollar man upp ev. uppgifter.
Garantier?
Försäkringar?
Se upp med?
Svårare att bli av med när man skall sälja?

Är tacksam för alla tips & åsikter i ämnet snarast - bråttom!

Mvh Dan

PS
Har sett några annonser på bilar från USA & vet att dessa kan vara vattenskadade efter div. tyfoner m.m. så dessa skall man passa sig för.
DS

Luc!fear
2013-12-17, 17:28
51 visningar & inte en ända kommentar...

Tess
2013-12-17, 20:39
Jag känner flera med importerade bilar och har själv en tysk från början. Jag har inte märkt skillnad på själva bilen, och det har ingen jag känner heller. Det enda är att serviceboken är på tyska. :P

Mange249
2013-12-17, 21:27
Importerade bilar är generellt billigare både vid köp och försäljning. De är generellt mer svårsålda då "Svensson" ser import som en riskfaktor när de tänker på mätarskruvning, fusklagade krockade bilar och ev dyrare försäkringspremie.

På plussidan ser vi från exvis Tyskland bilar som har mer utrustning och mindre rost, men ofta fler mil.

Om 2 bilar är likvärdiga, men den ena är svensksåld kommer jag att köpa den. Skulle däremot bilen jag vill ha vara importerad köper jag den såklart ändå.

Det finns dock en sak jag vill varna för och det är att köpa svenska storsäljare som import. Att köpa en V70, S80, 9-5 eller Passat importerad betyder att du sitter med ett lik den dagen du vill sälja. Det finns så många till salu, så att det inte finns någon som helst anledning att köpa import när du tom kan välja färg och utrustning...

Luc!fear
2013-12-18, 07:34
Tack för svar, fler input är välkomna, dock har köparen nu i princip bestämt sig för en svensksåld Cooper diesel och förhandlar just nu om pris/tillbehör. Köparen kommer att deklarera sitt köp här när/om det blir klart.

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk

cabrio
2013-12-18, 08:03
Jag importerade en Clubman Sd tidigt i höstas en 2012 med 800 mil gått som demo hos en minihandlare i stort sett fullutrustad helskinn, sollucka, navigator, Workspaket mm betalade under 200' för den i Tyskland nypriset i Sverige för den är ca 320', så det är som det
sägs ovan man kan få mycket utrustning på bilen vid import. Jag är helnöjd med bilen och den har eluppvärmda säten, backspeglar,
elrutor dvs vinterpaket.

/Lasse

Hobbe
2013-12-18, 14:18
Från en annan tråd:
Din försäkring kommer att bli dyrare jämfört med svenksåld.
Hur mycket? Fråga ditt försäkringsbolag.

MrPlow
2013-12-23, 16:15
Från en annan tråd:
Din försäkring kommer att bli dyrare jämfört med svenksåld.
Hur mycket? Fråga ditt försäkringsbolag.

När jag importerade fick jag höra att försäkringsbolagen INTE fick ta ut mer för EU-import.

Men annars är det mer svårsålt med import. De pengar man sparar vid import förlorar man vid försäljning.

Beskrivning och servicebok är inte på svensk är också en nackdel.

Minid
2013-12-23, 17:12
Jag importerade en Clubman Sd tidigt i höstas en 2012 med 800 mil gått som demo hos en minihandlare i stort sett fullutrustad helskinn, sollucka, navigator, Workspaket mm betalade under 200' för den i Tyskland nypriset i Sverige för den är ca 320', så det är som det
sägs ovan man kan få mycket utrustning på bilen vid import. Jag är helnöjd med bilen och den har eluppvärmda säten, backspeglar,
elrutor dvs vinterpaket.

/Lasse


Vilken mini handlare var det ? Bra personal? kunde du köra över den från tyskland direkt eller var det annat lull lull som du behövde fixa innan?

Donkeypower
2013-12-23, 20:35
Hej,
om du tänker köpa en Mini härnere i Tyskland
kolla om den säljs som Mini Next - dom brukar
vara helt felfria och Mini/BMW lämnar garanti. Men
har inte lyckat få fram om denna garanti även gäller
utanför Tyskland.
Peter

Minid
2013-12-24, 01:28
Ok , mini next ! Kan mini/BMW Sverige ha koll på de garantierna kanske ?

Donkeypower
2013-12-31, 13:16
Garantin gäller tydligen i hela Europa (europlus garantie). Men den gäller
bara för mekaniska och elektriska (elekotroniska) problem. Men var drar
dom gränserna?
Har inte lyckats hitta villkoren.
Ha ett gott slut !!

Scarved
2014-01-03, 10:12
Köpte min begagnad, privat, och den var importerad från Frankrike och byggd för tyska förhållanden. Dock ingen stolsvärme. Men annars relativt fullt utrustad. Det jag hade mest problem med var omregistreringen till Sverige. Kolla hur sånt ligger till innan. På grund av den biten kändes det hela ganska uppe i luften ett tag. Men det löste sig till slut. Kan hålla med om att försäkringen är dyr. Men det kan bero på att jag aldrig ägt en bil innan denna också. Annars funkade det bra för min del. Bilen fanns förstås redan i Sverige och det var en årsmodell 11. Så hade väl lite tur där. Supernöjd hur som!