handdator

Visa fullständig version : "Knäppande" ljud vänster bak + varma skivor?



Pät
2013-11-20, 17:14
Hej!

Nu är det såhär att på min Cooper S -02a så är det nybytta skivor och belägg bak, och det blir jääkligt varmt där när man kört. Luktar bränt när man kliver ur bilen även fast man inte bromsat speciellt mycket när man kört.
Lyfte upp bakhjulen i luften och allt ser ut som det ska, hjulen snurrar lätt när de är i luften så det kärvar inte vad jag vet. Märks inte när man kör heller att det går ovanligt tungt.

Oken blir dock inte speciellt varma, men skivorna bränner man sig lätt på bak. Kan det vara så enkelt att de nöts in då belägg o skivor är helt nya o lite tjockare så de ligger på? Har kört drygt 35 mil sen det monterades.
Eller är det något annat som är vajsing tro? Någon risk att skivorna slår sig? Jag menar, oken och fälgarna blir ju inte varma så kan ju inte vara några astronomiska temperaturer där ändå?

Och sen är det ett knäppande ljud från vänster bak, som följer hastigheten så att säga, dvs en gång per hjulvarv. Alltså det låter oftare desto fortare man kör. Dock märktes det inget där heller när jag tog av hjulet o snurrade på skivan. Kollade även med hjulet på om det lät när jag snurrade hjulet, men icke.

Någon med lite idéer/tankar?

Mvh

Hobbe
2013-11-20, 17:31
Fram bllr bromsskivor mycket heta efter tex bankörning. Bak däremot brukar inte bromsskivor blir heta. Frambromsarna används ju mest under inbromsning. Jag misstänker att bromsbeläggen bak är för tjocka, dvs dåligt med utrymme till bromsskivan. Med mer slitage löser du problemet, men då kan bromsskivan ha gjort sitt. Verifiera att du har rätt bromsbelägg bak. Om något slår sig så är det just bromsskivan (inget annat). Heta bromsskivor mår bäst av några avkylningsrundor där du inte använder/sällan använder bromsen. Ditt knäppande ljud bak kan orsakas av ett dåligt hjullager altenativt att bromsbelägget saknar en dämpningsmatta (utan dämpningsmatta kan det finns ett litet glapp mellan bromsbelägg och bromsok som tillåter att bromsbelägget ligger och "skallrar").

Pät
2013-11-20, 18:09
Tack för svar!
Ja det du säger låter ju vettigt! Dock är jag osäker på det sista du sa, jag tror inte beläggen kan ligga o skallra om de samtidigt är för tjocka (vilket de nog är)?
Dock försvinner ju ljudet när jag nuddar bromsen eller drar i handbromsen, o det borde det väl inte göra om det är hjullagret?

Frågan är om man ska våga köra vidare o hoppas det sliter in sig eller inte..

Pät
2013-11-22, 18:50
Lite knepigt det här. Har kört lite mer nu. Skivorna bak blir fortfarande riktigt varma. Men det märks inte att de ligger på, bilen rullar fint om man t.ex står nästintill still när det är mycket lite lutning. Man märker ju om det ligger på och jag märker inget.. Och det knäppande ljudet är kvar, men det slutar när man bromsar eller drar i handbromsen. Det krävs bara att man nästintill nuddar pedalen eller drar i handbromsen så den precis tar, så slutar ljudet. Mycket konstigt, för det var ju inget alls som märktes när jag tog av hjulet etc... Konfunderad???

Pät
2013-11-22, 23:10
Har googlat lite och har hittat några trådar på andra forum (inte samma bilar) med folk som haft klickande ljud bak också, och då har det i många fall varit handbromsen som varit orsaken? För även för dom så har det hjälpt att dra i handbromsen så har ljudet försvunnit. Dock verkar det mest ha varit i gupp o så för dom, och inte hela tiden när man kör. Men kan det på något sätt ha ett samband att det ljudet kommer av att handbromsen är för dåligt spänd eller liknande? Känns långsökt men vad vet man...

Pät
2013-11-23, 16:32
Plockade idag bort hjulet vänster bak o kollade läget. Skruvade loss oket o snurrade skivan o såg en jäkla obalans och hörde ett raspande ljud. Trodde skivan hade blivit skev, men jag plockade bort den också och det raspade fortfarande så det verkar vara hjullagret som är dåligt ja. Borde väl vara det som orsakat obalansen jag såg också, det var svårt att kontrollera när skivan var av om det fortfarande var obalans. Förhoppningsvis har väl skivan/skivorna klarat sig iaf, då bromsoken eller fälgarna aldrig var varma utan endast skivorna, och då kan det ju inte vara alltför varmt där ändå.

En grej dom missat när dom monterade beläggen var iaf att det inre belägget ska ju träs över kolven så att säga, och det hade dom inte gjort på den sidan iaf. Ska kolla andra sidan imorgon bara för att. Har ju 3 månaders MRF-garanti på bilen så det ska nog inte vara nåt problem, skall ringa på måndag. :-)

Pät
2013-11-26, 05:10
Har nu kört till jobbet efter jag kollade igenom bromsarna, en resa på två mil och skivorna bak blev inte ett dugg varma. Med andra ord var det verkstadens tabbe som orsakade att skivorna blev för varma och att hjullagret mest troligt är påväg att ge upp pga värmeutvecklingen. Dock hördes eller märktes det inte alls något av det där jättetydliga raspet som hördes när oket var borta och jag snurrade navet för hand. Verkar som att oket på nåt sätt stabiliserar upp obalansen..
Hursomhelst så vill bilfirman ta in bilen på verkstad och få det bekräftat att hjullagret är dåligt, men det verkar som det går på garantin iaf. :-)

Hagatorpet
2013-11-26, 09:28
Har nu kört till jobbet efter jag kollade igenom bromsarna, en resa på två mil och skivorna bak blev inte ett dugg varma. Med andra ord var det verkstadens tabbe som orsakade att skivorna blev för varma och att hjullagret mest troligt är påväg att ge upp pga värmeutvecklingen. Dock hördes eller märktes det inte alls något av det där jättetydliga raspet som hördes när oket var borta och jag snurrade navet för hand. Verkar som att oket på nåt sätt stabiliserar upp obalansen..
Hursomhelst så vill bilfirman ta in bilen på verkstad och få det bekräftat att hjullagret är dåligt, men det verkar som det går på garantin iaf. :-)
gott att det verkar lösa sig....

Pät
2013-12-02, 14:37
En liten bump här.
Ska upp med bilen framöver till firman så ska de få kolla på bilen och då också byta hjullager (förväntar jag mig).
Det konstiga är dock att skivorna Ibland blir varma nu också. Först konstaterade jag att beläggen var felmonterade, check! då funkade allt prima.
Sedan upptäckte jag att det klickande ljudet var att oket inte gled som det skulle vilket orsakade att det yttre belägget låg löst. Fixade så båda oken gled lätt o satte ihop, då funkade allt bra o ingen värmeutveckling - check!

Nu har det börja lukta bränt IGEN och bli varmt bak. Kan det vara den där bygeln som inte sitter som den ska? Den spänner liksom inte som den ska, och då kanske oket kantrar lite och orsakar att det går varmt?

Mysterium för mig det här..