handdator

Visa fullständig version : Vart är alla bankörnings Minis?



mopack
2013-11-15, 07:17
Halloj,

Förr (några år sedan) så fanns det ju ett antal personer här som körde bana med sin Minis. Nu tycker jag att man knappt hitta någon som luftar sin Mini på bana. Är det så att jag har haft otur och missat alla Mini eller är det så att Minifolket helt enkelt inte intresserar sig för bankörning mer? Senaste BMWSC jag var på så fanns det inte en enda Mini där tråkigt nog. Som sagt, bara intresserad av att höra ifrån er era tankar på detta då det i andra länder verkar bara bli fler och fler som använder sig av tex R53 att bygga banbil på.

Mvh / Alex

Mange249
2013-11-15, 07:33
Min Mini är byggd för bana och min plan är att köra bana nästa år:) Jag håller med om att det är mycket originalbilar och puts och jag saknar trimsidan av forumet.

Jag figurerar sedan 15år på olika forum och zatzy är bättre om det skall diskuteras turboval, vad som går och inte går att göra med bilen osv. Det tråkiga där är att det börjar bli som familjeliv om du är med på vad jag menar...
Bilhobbyn går lite på sparlåga i Sverige nu känns det som. Färre bygger bilar och nivån för att folk ska bli intresserade är tyvärr skyhög jämfört med för 10 år sedan. Rullar man in med 350hk idag lyfter ingen på ögonbrynen direkt. Den siffran räckte rätt långt för 15år sedan. Idag fixar man ju en E36 med 500hk med bolt on från Ebay.

Jag hoppas och tror att bilhobbyn kommer komma tillbaka, att det fortsätter att gå i cykler.

Om pengar och hälsa finns kommer jag att bygga mer i framtiden...

Fräsen
2013-11-15, 08:38
Hej!

Vilken intressant fråga .... Jag och vår trevlige rejsande kock diskuterade frågan i helgen. Frågan är hur vi gemensamt på forumet kan höja intresset kring frågan.

En tanke som slog oss att steget till att köra bana är rätt stort om man aldrig gjort det och det är förenat med en del kostnader som kan vara svåra att hantera om man har familj och stora kostnader för boende mm.

Vad tror ni på forumet om att ordna lite enklare " kon körningar mm" för att få smak på mer rejs ....???

MrCooper
2013-11-15, 09:10
Hej!

Vilken intressant fråga .... Jag och vår trevlige rejsande kock diskuterade frågan i helgen. Frågan är hur vi gemensamt på forumet kan höja intresset kring frågan.

En tanke som slog oss att steget till att köra bana är rätt stort om man aldrig gjort det och det är förenat med en del kostnader som kan vara svåra att hantera om man har familj och stora kostnader för boende mm.

Vad tror ni på forumet om att ordna lite enklare " kon körningar mm" för att få smak på mer rejs ....???

Jag har aldrig kört på bana och känner precis igen det som du skriver här ovan. Har dock varit sugen en längre tid så om man kan få till någon enklare variant hade varit kul.

mopack
2013-11-15, 11:17
Hej igen,

Tackar alla för svar. Tror det ligger en hel del i det ni säger om pengar osv. Men jag tror ändå att en del folk hade tyckt det var jättespännande att köra sin Mini på bana om man bara kännde sig lite tryggare. Efter att KIT hade pratat med Mini så föreslog jag tex att Mini kanske kunde hyra en bana i sverige en dag och ha öppet för att bjuda in oss för en realistisk summa. Då kan vi köra bana och visa att bilarna går bra på bana samtidigt som Mini får chansen att visa upp någon viss modell/erbjudande och att kunder kan ta sig ditt och få provköra en Mini antingen utanför banområdet eller kanske på tex halkbanan på Knutstorp. Givetvis hade det även varit roligt om vi som klubb kunde ta med oss passagerare som i denna form var kunder/åskadare för att visa hur roligt det är på banan. Vet inte om detta är en möjlighet men jag vet att Porsche gör så i USA och även BMW för den delen. En bil som går att köra lika fort på bana tror jag inte man hittar så lätt i samma prisklass eller billigare. Vi mpste helt enkelt få upp intresset.

Att hyra ett flygfält tror jag också på, köra typ RS-bana eller slalom. Detta i ett säkert uppställning tror jag/hoppas jag att ett antal folk hade tyckt vara intressant. Vi behöver få in lite bankörning och precis som ni säger, lite mer trim i teknik avdelningen på forumet. Vissa gillar puts, och vissa gillar skjuts :)

Mange - roligt att du byggt din Mini för bankörning :) Angående forum så är jag med på hur du tänker. Personligt så läser jag en del på minitorque.com samt trackmini.com .

Hoppas nu att vi kan få till något roligt nästa säsong. Kanske vi kan till och med anordna en lite caravan ner till Nurburgring så vi kan snacka lite racing och köra på den magiska banan :)

Mvh / Alex

Urban Mini
2013-11-15, 11:21
Hej!

Vilken intressant fråga .... Jag och vår trevlige rejsande kock diskuterade frågan i helgen. Frågan är hur vi gemensamt på forumet kan höja intresset kring frågan.

En tanke som slog oss att steget till att köra bana är rätt stort om man aldrig gjort det och det är förenat med en del kostnader som kan vara svåra att hantera om man har familj och stora kostnader för boende mm.

Vad tror ni på forumet om att ordna lite enklare " kon körningar mm" för att få smak på mer rejs ....???

Tycker jag låter som en alldeles utmärkt ide! Jag är på och kan hjälpa till där det behövs!

cabrio
2013-11-15, 11:54
Någon som är sugen på isbana i vinter, kan kolla med en polare som har rallyskola under vintern kanske kan köra på hans banor i
västerdalarna

Se länk http://www.pro-motors.se/pro-motors.se/Rally_School_On_Ice.html

MrCooper
2013-11-15, 11:57
Hej igen,

Tackar alla för svar. Tror det ligger en hel del i det ni säger om pengar osv. Men jag tror ändå att en del folk hade tyckt det var jättespännande att köra sin Mini på bana om man bara kännde sig lite tryggare. Efter att KIT hade pratat med Mini så föreslog jag tex att Mini kanske kunde hyra en bana i sverige en dag och ha öppet för att bjuda in oss för en realistisk summa. Då kan vi köra bana och visa att bilarna går bra på bana samtidigt som Mini får chansen att visa upp någon viss modell/erbjudande och att kunder kan ta sig ditt och få provköra en Mini antingen utanför banområdet eller kanske på tex halkbanan på Knutstorp. Givetvis hade det även varit roligt om vi som klubb kunde ta med oss passagerare som i denna form var kunder/åskadare för att visa hur roligt det är på banan. Vet inte om detta är en möjlighet men jag vet att Porsche gör så i USA och även BMW för den delen. En bil som går att köra lika fort på bana tror jag inte man hittar så lätt i samma prisklass eller billigare. Vi mpste helt enkelt få upp intresset.

Att hyra ett flygfält tror jag också på, köra typ RS-bana eller slalom. Detta i ett säkert uppställning tror jag/hoppas jag att ett antal folk hade tyckt vara intressant. Vi behöver få in lite bankörning och precis som ni säger, lite mer trim i teknik avdelningen på forumet. Vissa gillar puts, och vissa gillar skjuts :)

Mange - roligt att du byggt din Mini för bankörning :) Angående forum så är jag med på hur du tänker. Personligt så läser jag en del på minitorque.com samt trackmini.com .

Hoppas nu att vi kan få till något roligt nästa säsong. Kanske vi kan till och med anordna en lite caravan ner till Nurburgring så vi kan snacka lite racing och köra på den magiska banan :)

Mvh / Alex

Många bra idéer! :p

Urban Mini
2013-11-15, 14:02
Någon som är sugen på isbana i vinter, kan kolla med en polare som har rallyskola under vintern kanske kan köra på hans banor i
västerdalarna

Se länk http://www.pro-motors.se/pro-motors.se/Rally_School_On_Ice.html

Låter jätte intressant!

GPHelena
2013-11-15, 15:53
Jag tänker köra bana nästa år med både GPn, A45an och GT-R.

BADaniel
2013-11-15, 19:23
Jag har kört på flera av bmwsc träffar i år och bara på sista träffen på gelleråsen fick jag sällskap av en minibroder...
Det fina är att om man väljer mini orginalförsäkringar (IF) så gäller vagnskadedelen av försäkringen på dom träffarna.

Licenskursen är dessutom riktigt kul, vuxnendagis kallas det nog...;-)

Hoppas på lite mer MINIs på banorna nästa år.
Ska försöka göra livet surt för kocken i timeattack dessutom...

mopack
2013-11-18, 05:59
Roligt att höra att det är några av er där ute som kör :) Hoppas vi kan få ihop en RSbana eller liknande så vi alla kan träffas någon gång, har känt mig väldigt ensam på banorna här i sverige med min Mini annars :)

Mvh / Alex

Urban Mini
2013-11-18, 10:46
Någon som känner någon i BMWSC så kanske vi kan slå våra galna huvuden ihop. Det är ju otroligt svårt att få till banträffar utan en huvudarrangör.

mopack
2013-11-18, 14:25
Halloj,

Vi kan kanske be Hobbe (Måns) snällt, han är väl med i BMWSC som arrangör?

BADaniel
2013-11-18, 15:08
Någon som känner någon i BMWSC så kanske vi kan slå våra galna huvuden ihop. Det är ju otroligt svårt att få till banträffar utan en huvudarrangör.

Jag känner många i BMWSC. Vad vill ni/vi göra? Enda alternativet är licens och vara med på BMWSC egna möten om vi pratar banträffar.

Vill vi köra konbana har ju redan Måns erbjudit sig att ordna något. Det brukar vara 2st konbaneträffar om året på Lunda som man kan vara med på, osäker på ev licenskrav bara...

Som jag skrev innan, ta licens och kom och kör med oss på BMWSC träffar! Roligare blir det inte!

Urban Mini
2013-11-18, 15:13
Jag känner många i BMWSC. Vad vill ni/vi göra? Enda alternativet är licens och vara med på BMWSC egna möten om vi pratar banträffar.

Vill vi köra konbana har ju redan Måns erbjudit sig att ordna något. Det brukar vara 2st konbaneträffar om året på Lunda som man kan vara med på, osäker på ev licenskrav bara...

Som jag skrev innan, ta licens och kom och kör med oss på BMWSC träffar! Roligare blir det inte!

Låter ju väldigt lockande :P Inför en eventuell sommarträff så tror jag att man får ha lite mer familjealternativ där alla kan få prova på att köra bana. Finns säkert de som bara vill testa en gång, får mersmak och avgör sedan, eller bara vill ha kul en dag. Konbana verkar vara det som ligger närmast för en sommarträff, kanske någon dragrace variant med på ett flygfält? Jag vet inte hur tillstånd och andra krav ser ut.

RED: Var kan man få tagit en licens, pris och lite annan info? Gärna i västra Sverige.

mopack
2013-11-19, 06:05
Låter ju väldigt lockande :P Inför en eventuell sommarträff så tror jag att man får ha lite mer familjealternativ där alla kan få prova på att köra bana. Finns säkert de som bara vill testa en gång, får mersmak och avgör sedan, eller bara vill ha kul en dag. Konbana verkar vara det som ligger närmast för en sommarträff, kanske någon dragrace variant med på ett flygfält? Jag vet inte hur tillstånd och andra krav ser ut.

RED: Var kan man få tagit en licens, pris och lite annan info? Gärna i västra Sverige.

Vad jag vet så kan man ta licensen i sammband med BMWSC första banträff. Om man skulle missa detta så kan man ta den via någon SBF utvalda ställen. Kanske vi ska försöka klura ut hur vi alla som är intresserad av bankörning och behöver licens kan ta samtidigt?

Hobbe
2013-11-19, 15:09
Jag har tidigare arrangerat konbaneträffar på flygfält för MINI:sar.
Vi som tyckte detta var kul fortsatte vidare via BMWSC på "riktiga" motorbanor.
Alla MINI:sar är välkomna att köra med BMWSC då MINI anses tillhöra BMW-familjen.
I dagsläget är det BADaniel, KIT, och undertecknad härifrån som är med och kör.
Själv är jag både tävlingsledare och arrangör inom BMWSC så att hjälpa "kusinerna" i NMCS ser jag som en självklarhet.
Vill ni var med och köra på Sveriges alla motorbanor med BMWSC så kontakta mig.

Säsongen 2014 ser ut som följer (preliminärt):
Mantorp
Kinnekulle
Anderstorp
Rudskogen (kanske)
Gelleråsen
Ring Knutstorp

BMWSC:s egna utmärkta licensutbildning håller vi i anknytning till säsongspremiären på Mantorp i maj.
Det är bara att anmäla sig när anmälan öppnar framåt vårkanten, och sedan hänga med oss runt Sveriges alla motorbanor.


För att få smak på att gasa och svänga så är konbanekörning på ett flygfält ett bra första steg.
Alla vill inte köra på en "riktig" motorbana utan nöjer sig med en eller två konbanekörningar per år.
För att köra konbana krävs inte heller någon förarlicens utan det är bara att ta med MINI:n och medlemskortet i NMCS.
Flygfält att hyra finns över hela Sverige, och kostar mellan 5000-10000 kr för en helgdag.
Samla ett gäng MINI:sar, skramla ihop slantarna, och hyr ett flygfält så kör vi.
Svårare är det inte.
Resten fixar jag (tillstånd, försäkringar, koner m.m).

Vill ni köra mer avancerad konbana typ Bilsport Superstage i Emmaboda så betala ca 15000 Kr som det kostar att hyra så kör vi.

BMW-klubben brukar köra konbana på Malmby flygfält (Strängnäs) och Lunda Flygfält (Uppsala).
År 2014 kör vi även Bilsport Superstage i Emmaboda.
MINI:sar är välkomna.

Alla MINI-kusiner har alltid varit , och är alltid välkomna att hänga på BMW-bilarna oavsett om det gäller att putsa bilen, hänga runt glasskiosken, eller vråla runt en motorbana :)

Ju fler vi är dessto roligare och billigare blir det.

mopack
2013-11-20, 10:07
Hej Hobbe!

Tack för konkret och bra information. Skulle du kunna berätta lite om licenstagningen då jag tror ett antal personer här blir lite avskräckta med detta. Jag antar att det är en endagars kurs där det är lite teori och lite körning på bana? Vad är kostnaden för detta? Kan vi ta denna kurs i samband med BMWSC första träff? Uppskattar din hjälp i ämnet och tror det hade varit hur kul som helst att få ihop 10-20 Minisar för en dag på ett flygfält :)

Mvh / Alex

Hobbe
2013-11-20, 15:16
Licensutbildningen BMWSC håller i brukar ske en fredag runt första-andra veckan i maj på Mantorp Park (Linköping).
Halva dagen teori, och andra halvan praktik på banan.
Behörighet till förarlicens Racing (Debut).
Ta med lämpliga kläder, hjälm, och handskar.
Kostnad inkl. medlemskap i klubben någonstans mellan 1500-1800 Kr.
Mycket fika och god lunch ingår i priset.

Dagen efter licensutbildningen (lördag) är det vanligtvis säsongspremiär på Mantorp Park för BMWSC.
Dit kan ni anmäla er redan innan licensutbildningen så ni behöver inte vänta tills efter utbildningen för att anmäla er.

Anmälan till licensutbildningen och bankörningen med BMWSC på Mantorp Park brukar öppna runt marsmånad, och sker via BMWSC:s hemsida.
Platserna går oftast åt som smör i solsken så vänta inte för länge med att anmäla er.
Håll koll på BMWSC:s hemsida när det börjar närma sig:
www.bmwsc.com (http://www.bmwsc.com)


MINI:sar som är försäkrade via BMW/MINI Originalförsäkring har fördelen att vara försäkrade både under licensutbildningen och bankörningen med BMWSC.
Ett unikt samarbete.

Under bankörningen så är deltagarna uppdelade i grupper.
Gruppindelning efter erfarenhet.
Alla kan alltså få köra mer eller mindre i sitt eget bekväma tempo.
Duktiga instruktörer finns alltid tillgängliga om ni önskar hjälp/råd/tips.
Självklart finns även ambulans, ambulanspersonal, rescue, och bärgare på plats om olyckan skulle vara framme även om olyckor är väldigt ovanliga.
Duktiga flaggvakter med erfarenhet från STCC är inhyrda.

Medlemmar i BMWSC gillar att träffas och ha kul tillsammans.
Att stå sidan om banan och sparka däck tillsammans med andra likasinnade är en trevlig sidosysselsättning mellan körpassen.
Alla brukar hjälpa till om någon får problem.

På Mantorp kan ni också få heja på BADaniel och KIT när dessa tävlar mot BMW-bilar i Time Attack :)

pmansson
2013-11-20, 18:39
Låter riktigt intressant.

Den långsammaste "bilen" jag kört på bana hittills (och enda) var en Supercart på Kinnekulle. Detta var på ett kundevent där huvuddelen av bilarna är italienska med en mix av V12, V10 och V8. Har varit med där som funktionär vid tre tillfällen och lika intressant varje gång!

Nu med uppgraderad bil, så blir det hela ännu intressantare att delta på banträff :)

mopack
2013-11-21, 14:50
Låter riktigt intressant.

Den långsammaste "bilen" jag kört på bana hittills (och enda) var en Supercart på Kinnekulle. Detta var på ett kundevent där huvuddelen av bilarna är italienska med en mix av V12, V10 och V8. Har varit med där som funktionär vid tre tillfällen och lika intressant varje gång!

Nu med uppgraderad bil, så blir det hela ännu intressantare att delta på banträff :)

Peter, då är det dags att visa vad Minin går för på bana då :) Hoppas vi kan få ihop tillräckligt med folk till en flygbanaträff, men annars om vi kan få ihop oss till BMWSC så hade det varit riktigt skoj.

Mvh Alex

GPHelena
2013-11-21, 15:27
5000:- - 10000:- för hyra av en flygbana för en dag är ju inte så farligt och man behöver ju inte vara så många för att det skall bli rimliga kostnader per deltagare heller!

mopack
2013-11-22, 05:50
Så sant, om man räknar körtid så kan det bli hiskligt mycket körtid med tex 5 personer om det kostar mellan 5000-10000 för en träff :) Men det skulle vara intressant att veta på ett ungefärr hur många personer som är intresserade av något liknande? Är det 5 personer, 10 personer, 15 personer eller mer?
Mvh/Alex

MrCooper
2013-11-22, 06:00
Jag är intresserad.
Hade gärna sett att det var en träff som verkligen riktar sig till nybörjare.

Mange249
2013-11-22, 11:53
Jag är väldigt intresserad...:)

Fräsen
2013-11-23, 18:00
Hej!

Klart intressant tråd. Jag tror att det bästa för att få igång intresset är att börja på en enklare nivå för att prova på utan allt för mycket risker/prestige och erbjuda lite enklare körning. Då jag vet flera klubbar i andra länder gör det (så att man får blodad tand på åka bana).

Om man har ett ”enklare” event från Mini centralt eller via en återförsäljare som är med och delfinansierar för att få optimal exponering av varumärket. Så tror jag det vore möjligt att genomföra en hyra av lämpligt ställe. Jag vill minnas att klubben har medel i kassan som förmodligen kan användas för att få detta genomfört under våren.