handdator

Visa fullständig version : Motoroptimering, trimm vs försäkringsbolag!



Urban Mini
2013-11-11, 16:00
Har nu stillat min nyfikenhet lite. Vid en olycka så är iaf inte IF intresserade av om bilen har ändrat mjukvara eller är "söndertrimmad" som han uttryckte det. De ser endast till om du har vart vårdslös eller haft en av besiktningen icke trafiksäker bil. Kan inte svara för andra försäkringsbolag men detta var vad IF sa.

Jag kommer att fråga dem i morgon hur det ligger till för de som har maskinskadeförsäkring, återkommer med svar. Den täcker ju upp till 12K mil så ni som har bilar över det kan ju bara köra på för fullt.

Luc!fear
2013-11-11, 17:04
Gäller detta MINIoriginalförsäkring också då det går genom IF?

Skickat från min GT-N7105 med Tapatalk 4

Urban Mini
2013-11-11, 18:18
Det skall gälla MINI originalförsäkring med eftersom det som sagt går genom IF. Skall kolla avtalet vad det säger om maskinskadeförsäkringen och sedan även fråga i morgon så jag har allt klart vad som gäller.

Mange249
2013-11-11, 19:18
Normalt kollar de inte så noga vid en olycka efter trim om det inte misstänks ha orsakat olyckan. Däremot KAN de neka dig ersättning med hänvisning till trim. Bilen är ju inte den de försäkrade, utan en med mer effekt och annan risk...

Man bör inte berätta för tillverkaren eller fb om trim. De säger ofta att det är ok när ni pratar om fiktiva situationer, men när de ska betala kan det vara en annan historia. Kolvar smäller på originalbilar också, men är den trimmad kommer de såklart peka på det och hur bevisar du att de har fel?

Ett väl utfört trim är normalt inga problem för motor/drivlina, men man skall nog inte räkna med försäkringspengar om något händer...

Fräsen
2013-11-11, 19:38
Hej!

Intressant.... Det killarna på BMW säger är att dom alltid via loggarna kan se att någon "moddat" mjukvaran. Vilket säkert kan leda till tvister vid maskinskada?

Hagatorpet
2013-11-11, 22:13
tror att du kan räkna med att inte få ut något på Försäkring eller motorgaranti om du trimmat och dom kommit på det...
då bilen är modifierad obesett vad dom säger tidigare
men det är lått att kolla
Be att få det bekräftat skriftligen att försäkringen gäller vid motorskada elller olycka,,,,
med underskrift från någon ansvarig på försäkringsbolaget
kan garantera att du får ett annat svar då

Urban Mini
2013-11-11, 22:52
Villkor är villkor så det som skrivs där är det som gäller, just trim vid en olycka kan jag förstå att de inte bryr sig om. Det är inte av betydelse hur kraftfull motor du har, utan hur du framför fordonet. Det som de skulle kunna hävda är att om den är alldeles för trimmad UTAN deras vetskap, så är inte försäkringen ändamålsenlig, men om du då har berättat för dem skriftligen och de sedan valt att försäkra din bil mot avtalad premie så råder konsensus. Inget tvivel där rent juridiskt.

Det jag däremot är nyfiken på är hur de ställer sig till just maskinskada. Kommer ju givetvis begära skriftligt på detta om jag får till något :D

Udda saker man sysselsätter sig med!

mopack
2013-11-12, 06:19
Halloj,

Har en kompis so jobbat på försäkringsbolag och ha sa för ett tag sedan att trim (precis som ni skrivit) inte är ett problem om man ringer och diskuterar i fiktiva situationer.

Men i verkliga livet om en motor skulle haverera och man har maskinskadeförsäkring så är det lite delat men oftast upp till försäkringsbolaget att motbevisa att detta inte ska gälla under försäkringen.
MEN, har du trim så är det ägaren som måste motbevisa att trimmet INTE är orsaken till problemet.

Så har jag fått det förklarat för mig, hoppas det hjälper i denna diskussionen. Men jag tror som andra sagt innan, att inte berätta är tyvärr det bästa alternativet.

Mvh / Alex

Mange249
2013-11-12, 07:23
Villkor är villkor så det som skrivs där är det som gäller, just trim vid en olycka kan jag förstå att de inte bryr sig om. Det är inte av betydelse hur kraftfull motor du har, utan hur du framför fordonet. Det som de skulle kunna hävda är att om den är alldeles för trimmad UTAN deras vetskap, så är inte försäkringen ändamålsenlig, men om du då har berättat för dem skriftligen och de sedan valt att försäkra din bil mot avtalad premie så råder konsensus. Inget tvivel där rent juridiskt.

Det jag däremot är nyfiken på är hur de ställer sig till just maskinskada. Kommer ju givetvis begära skriftligt på detta om jag får till något :D

Udda saker man sysselsätter sig med!

Problemet är att du har försäkrat en bil som avviker från sitt helbilsgodkännande och alltså inte får framföras på allmän väg. Att bilprovningen inte upptäckt detta betyder inte att det är lagligt. Bilen är som jag skrev alltså inte den som står i avtalet, därför gäller inte deras åtaganden. Detta om något håller juridiskt.

Nu klarar sig de flesta bra, men man ska inte lita på det som sägs i ett samtal där inga pengar står på spel.

Skenförsäkringar är ett större vågspel om man inte bor på samma adress.

mopack
2013-11-12, 07:43
Mycket bra skrivit Mange249,

Mvh / Alex

Urban Mini
2013-11-12, 10:51
Problemet är att du har försäkrat en bil som avviker från sitt helbilsgodkännande och alltså inte får framföras på allmän väg. Att bilprovningen inte upptäckt detta betyder inte att det är lagligt. Bilen är som jag skrev alltså inte den som står i avtalet, därför gäller inte deras åtaganden. Detta om något håller juridiskt.

Nu klarar sig de flesta bra, men man ska inte lita på det som sägs i ett samtal där inga pengar står på spel.

Skenförsäkringar är ett större vågspel om man inte bor på samma adress.

Jo jag var medveten om hur du menade, men det svaret jag fick av försäkringsbolaget just gällande olyckor var detta. Självklart så kan de neka dig ersättning om du har en bil som är "oupptäckt" och inte gatlaglig. Men har du en vanlig bil med en mjukvaru optimering och du har meddelat detta till försäkringsbolaget och bilprovningen och de tecknat en försäkring under de omständigheterna. Alltså att allt har gått rätt till. Jag fattar ju hur det går till i verkligheten också, men ville gärna höra hur försäkringsbolagen resonerar.

Maskinskada verkar helt kört men jag återkommer när jag pratat med lite andra folk än de som sitter i kundtjänst. Har öppnat för en frågeställning om man kan få göra det fackmannamässigt som det står i villkoren.

GPHelena
2013-11-12, 15:13
Många trimmare erbjuder ju försäkring mot motorskador, eller annat som kan härledas till trimmet.

Fick utskick från Brabus igår och de ger 3 års garanti eller upp till 10.000 mil på sina trimboxar. Det man däremot inte säger är hur lätt det är i verkligheten att väl använda sig av garantin om något skulle hända, samt hur hög självrisken är eller vilket belopp försäkringen täcker.

Personligen har jag inte trimmat någon av mina nuvarande bilar. Vill jag ha en snabbare bil så hade jag köpt det från första början. Får jag för mig att trimma så kommer jag att intala mig själv att jag måste då vara bered på att alla garantier mer eller mindre ryker. (inte att det nödvändigtvis måste vara så men att planera för det).

Jag räknar alltid med det värsta men hoppas på det bästa! (det är så när man börjar närma sig 40! Kanske skall börja med livrem till hängslena med...)

Urban Mini
2013-11-12, 17:00
Jag har nu fått tag i ansvarig på IF i alla fall och de säger att bilen får inte avvika från hur den såg ut när den lämnade fabriken, mer än slitdelar som bytts ut mot nya. MEN! Det "fina" i kråksången är att du kan trimma och leka och greja hur mycket du vill, bara du gör det på märkesverkstaden. Rimmar dåligt tycker jag men det bottnar, enligt IF, i att det har vart för mycket fel sorts trim innan. De sa även att de håller på att se över villkoren för detta då man i dagsläget kan optimera en motor för att den faktiskt skall gå bättre, få ner förbrukning mm. Kanske kommer en tilläggsförsäkring?

De säger dock emot sig själva för det som jag skrev tidigare om olycka var tydligen helt fel enligt han jag pratade med idag, men ok enligt han i kundtjänst. Tror jag litar på sistnämnda som är chef. Kort och gott, trimma på men gör det på BMW/MINI.

Håller med Daniel om att alltid ana det värsta men hoppas på det bästa!

pmansson
2013-11-12, 21:50
Många trimmare erbjuder ju försäkring mot motorskador, eller annat som kan härledas till trimmet.

Fick utskick från Brabus igår och de ger 3 års garanti eller upp till 10.000 mil på sina trimboxar. Det man däremot inte säger är hur lätt det är i verkligheten att väl använda sig av garantin om något skulle hända, samt hur hög självrisken är eller vilket belopp försäkringen täcker.

Personligen har jag inte trimmat någon av mina nuvarande bilar. Vill jag ha en snabbare bil så hade jag köpt det från första början. Får jag för mig att trimma så kommer jag att intala mig själv att jag måste då vara bered på att alla garantier mer eller mindre ryker. (inte att det nödvändigtvis måste vara så men att planera för det).

Jag räknar alltid med det värsta men hoppas på det bästa! (det är så när man börjar närma sig 40! Kanske skall börja med livrem till hängslena med...)

BRA-BUS...man kan ju undra om det är någon svensk-ättling som kom på det namnet?