handdator

Visa fullständig version : Vibrationer trots ombalansering av däck!



Urban Mini
2013-11-05, 19:47
Jag har haft lite vibrationer i bilen det sista. Inte massa så man skakar ur stolen, bara nog att reta gallfeber på mig (krävs lite) Vinterdäcken, dubbade, har vart på ombalansering en gång redan och då flyttade sig vibrationerna till högre hastighet 99-106 km/h innan var det runt 70-80. Är det så att MINI är otroligt känslig, kanske jag är känslig eller finns det kända fel som kan orsaka detta utöver däcken? De är helt nya. Jag har även testat att koppla ur och det kvarstår även då. Skall tillbaka till Vianor i morgon igen, känner mig som en måttligt jobbig kund :D

GPHelena
2013-11-06, 07:08
Hur långt har du kört med däcken?

Tycker inte det är helt ovanligt att däcken blir bättre efter ett antal mil, min granne hade exakt samma problem som dig och jag gav honom rådet att köra vidare och nu efter 2 veckor är vibrationerna helt borta.

Eller så har han vant sig :D

Urban Mini
2013-11-06, 10:19
Jag körde ca 40 mil innan jag balanserade om. Har nu kört ytterligare ca 40 och skall dit idag igen. Hade lite men inte så mycket på sommardäcken också faktiskt, de han jag köra 200 mil med. Gjorde ingen koll på balanseringen av dessa. Intressant var att det "flyttade" sig upp i hastigheten efter ombalansering.

Som sagt skall ned idag och kontrollera. Återkommer med resultat :D

Minid
2013-11-06, 10:46
Har du kollat som dom är åtskruvade ordentligt? Ska ju skrivas åt efter ett par mil

Urban Mini
2013-11-06, 11:43
Har du kollat som dom är åtskruvade ordentligt? Ska ju skrivas åt efter ett par mil

Ja det blev allt gjort sist gång en efterdragning. Känns liksom i hela bilen, kan ju ha med storleken på den att gör. MYCKET irriterande!

Hagatorpet
2013-11-06, 12:02
Låter som att det är balanseringen tycker jag i och med att det flyttar sig i hastighet

Enligt mina erfarenheter så är det så här
när det vibererar i ratten är det framdäcken som behöver balanseras om
om det vibererar i hela bilen är det bakdäcken

Be dom vara extra noga :) du skall inga vibrationer ha
lycka till :)

Urban Mini
2013-11-06, 16:53
Låter som att det är balanseringen tycker jag i och med att det flyttar sig i hastighet

Enligt mina erfarenheter så är det så här
när det vibererar i ratten är det framdäcken som behöver balanseras om
om det vibererar i hela bilen är det bakdäcken

Be dom vara extra noga :) du skall inga vibrationer ha
lycka till :)

Jag har uppfattat det som bakdäcken också faktiskt för det är inte så mycket i ratten. Det blev något missförstånd med tiden han hade dubbelbokat och frågade om jag kunde komma i morgon istället så jag vet mer då.

Urban Mini
2013-11-08, 20:46
Så nu har jag fått däcken ombalanserade och vibrationerna kvarstår. Jag är nästan helt säker på att det är däckvibrationer. Kan det vara själva däcken? Jag har ju ingen strålande tur så man är ju van vid att alltid behöva byta sakerna ett par gånger. Skall googla lite på nya däck och vibrationer ;)

pmansson
2013-11-08, 21:11
Fälgarna då?
Har du använt dem förut på annan bil?
Annars byt mellan fram/bak och se om något ändras.

Hagatorpet
2013-11-08, 21:23
borde märkas när dom balanserar, om det är något fel på däck/fälgar tycker jag .... fattar inte...

MrPlow
2013-11-09, 06:42
Är de korrekt balanserade så är de i balans. Då spelar det ingen roll om vikten låg fel i däck / fälg.

Hur mycket vikt fick du på varje? Man kan prova att snurra däcket på fälgen om obalansen sammanfaller med fälgens.

Har du vibrationer jämt vid eller är det vid acceleration?

MrPlow
2013-11-09, 06:44
Jag fick lära mig någon gång också att om det var vibrationer mellan 80-100 var det fram och mellan 100-120 var det bak. Men jag har inte hittat någon som kunde verifiera detta.

Urban Mini
2013-11-09, 08:57
Jag har inte kört på dessa fälgar innan, firman sa att det går inte att få det jämnare, det är vid acceleration och farter från 90 km/h och uppåt som det är kännbart irriterande, är säkert kvar efter 120 men då så pass snabba att man inte irriteras av dem på samma sätt. Jag skall försöka få till det så att jag kan byta plats på fram och bakdäck idag och hoppas att det löser problemet.

Som jag skrev till Owe på facebook så haf jag hört att bakvagnen är känslig då den är mycket styvare än framvagnen som tillåter mer vibrationer. Jag vet att däcken fram är perfekta det sa firman att de fick till. Med min otur blir man ju lite nojjig att det skall vara något med bilen, växellåda etc.

Stephand
2013-11-09, 14:18
Mini är känslig t.o.m åtdragningsmomentet spelar roll, storleken har nog ringa betydelse 15-19 tums hjul är ju standard hjul i dag.

Urban Mini
2013-11-09, 16:10
Mini är känslig t.o.m åtdragningsmomentet spelar roll, storleken har nog ringa betydelse 15-19 tums hjul är ju standard hjul i dag.

Du råkar inte ha siffrorna för åtdragningsmomentet?

Mange249
2013-11-09, 16:23
Hur har åtradningsmimentet betydelse? Sålänge du inte drar för löst dvs?:)

Stephand
2013-11-09, 18:11
Hur har åtradningsmimentet betydelse? Sålänge du inte drar för löst dvs?:)
Formulerade mig lite fel, menade att det är viktigt att dra bultarna jämt.

Urban Mini
2013-11-10, 17:28
Efter en tur med likasinnat noggrann och känslig medlem i klubben så har vi konstaterat att det INTE är vibration från däcken utan det är något helt annat. Vi har båda vart inne på hjullager, det kan ju vara fel på saker trots att det är nytt. Blir en tur till ANA bil i morgon för bokning av felsökning.

Vi passade ju givetvis på att göra lite annat MINI relaterat också :D Tack för en trevlig söndags eftermiddag Marcus!

Dragon
2013-11-11, 19:49
Ja som sagt, det kändes absolut inte som vibrationer från däcken/fälgarna utan mer som något i mitten av bilen men inte växellådan för den är tyst. Skumma vibrationer som märks i 96 km/h men även i högre och lägre hastigheter men inte lika påtagligt. Som jag sa till Urban så hade jag misstänkt hjullager om inte bilen bara hade rullat 500mil för det känns högst osannolikt.

Owe? Vad var det med transportemballaget eller vad det var fram på Viking som bråkade? Vibrerade det något?

Ja man får ju passa på och kolla lite roliga funktioner när man kan, å bilen gick suveränt bra! Vi får väl ta och besiktiga Shelly så du får ta en sväng och känna på lite kompressor ;) Ja tack själv för en riktigt trevlig MINI eftermiddag! Mer sådant! :)

Hagatorpet
2013-11-11, 22:04
Har pratat med Urban om det
Det var transportsäkringen dom missat att ta bort på min men det märktes inte förutom att bilens fjädring inte funkade fullt ut
Den slog "igenom" vid körning på ojämn väg...

Jag lägger min röst på att det är obalans i något av bakjulen....
Det får man enkelt svar på om man växlar fram och bakhjul på ena sidan
Om vibrationerna flyttas över till ratten är det det hjulet som man flyttat fram som spökar
om ingen skillnad,,, så prova att göra samma sak med andra sidan,,,, sen ut och provkör igen
om det då fortfarande är vibrationer på samma sätt som tidigare
Så skulle jag lämna in bilen för kontroll på Miniverkstad,,,,
Det är ju garanti eller reklamation som gäller om det är något annat än däcken,,,,

Urban Mini
2013-11-11, 22:37
Fick tid redan i morgon på ANA och jag förklarade läget med mina misstankar. De krävde inget däckbyte mellan fram och bak utan om det krävs för att utesluta något så gör de detta. De bokade en tekniker som kommer åka med mig i morgon och sedan se vad som eventuellt skall göras. Ingen snorkig attityd i serviceverkstaden utan lugn och trevlig och tillmötesgående.

Bra betyg so far ;)

Urban Mini
2013-11-12, 17:10
Då har jag vart iväg på ANA, det enda som hände var att en till får klia sig i huvudet och undra vad det är. Han skulle återkomma efter att han skickat iväg en förfrågan till MINI om de hört om liknande. Det som gjordes var att han först tog en provtur med mig för att känna hur det känns, instämde med vibrationerna. Han plockade ut ett par helt fabriksnya däck inklusive fälgar och monterade på dessa, tog en tur och det kvarstod. De nya däcken han monterade var dubbfria så aningens bättre blev det men inte bra. Upptäckte att ena bakhjulet snurrade trögare än det andra innan vi åkte ut men det var borta när vi kom tillbaka. Efter detta så bytte vi framdäcken mot bakdäcken, vilket om det var däckfel, skulle innebära en förändrad placering av vibrationerna, men inte. Samma som innan.

Han inväntar lite utrustning som mäter om bromsskivor är helt jämna och raka, skulle komma i veckan, så jag får återkomma när verkstaden är komplett helt enkelt.

Någon som har en aning?

För övrigt en kanon trevlig dag med mekanikern på ANA, han hade inget som helst emot att jag stod i verkstaden och babblade om det ena och det andra. Chefen tittade förbi och passade på att kolla hur det gick och det var allmänt trevligt, bra bemötande!

Uppdaterar er så fort det händer något, i morgon testar vi plåtverkstaden ;) (parkeringsskadan)

mopack
2013-11-19, 06:51
Hejsan,

Hur har det gått? Hur är det när du bromsar? Har du lika mycket viberationer då? Känns något i ratten?

Mvh/Alex

Hagatorpet
2013-11-19, 07:19
inget känns i ratten och inget extra när man bromsar tyckte jag
bara en liten irriterande vibration som ökade lite när man låg i mellan 90-100 km/tim men det fanns där i bakrunden hela tiden

Mange249
2013-11-19, 08:05
Har man problem med bromsarna ökar vibrationerna normalt när man bromsar. Är det hjulen brukar de snarare minska...

Har du prövat att höja däcktrycket? Så du inte kör på typ 2,2 eller nåt liknande?

mopack
2013-11-19, 08:28
Har man problem med bromsarna ökar vibrationerna normalt när man bromsar. Är det hjulen brukar de snarare minska...


Precis som Mange skrev, jag var lite ute efter ifall det blev värre när man bromars, dvs skivorna kanske slagit sig eller något liknande. Har du provat med andra hjul? Någon vänlig kompis/medlem här på klubben som kanske kan låna ut en uppsättning hjul/däck för en 5 minuters runda så man kan konstatera om det är bilen (kanske hjullager eller något annat) eller om det verkligen är däcken?

Mvh / Alex

Urban Mini
2013-11-19, 14:51
Kan nog säga att däcken är uteslutna! Har testat allt från skifte, lufttryck, utbyte, ombalansering. Allt utan resultat. Det blev något bättre när MINI slängde på ett par helt nya friktionsdäck, men det var fortfarande kännbara vibrationer. Tänk er att när ni kör så vibrerar bara framstolarna och det känns som om det kommer från mittkonsollen. Känns dock inget i vxlspak, ratt, pedaler, dörrar.

RED: Kan beskrivas som en "skevhet" i låga hastigheter som sedan övergår i ett "hoppande" kännbart från 50 km/h ca De är nästan borta (eller har ändrat karraktär) vid 120 km/h

David
2013-11-19, 22:07
Hur är det med hjulinställningen, kikat så allt stämmer där?

Mange249
2013-11-20, 08:26
Jag tror att du har problemet bak. Fram hade det känts i ratten... Det låter som obalans däck/fälg, men då detta är uteslutet blir det svårare. Nånting sitter nog snett alt är skevt i bakre hjulupphängningen. Kanske hjullager? Hjulinställning bör kontrolleras, men den ska vara bra off för att kunna ge i närheten av dessa symtom. Monterar ni ner hjul/broms/lager/nav/bärarm osv hittar ni nog felet...

Pät
2013-11-24, 09:41
Hur är det med hjullager då som sagt?
Jag såg ingen som helst obalans i mina skivor bak när jag snurrade på dom, men när jag tog lös oket så vandrade skivan rejält fram o tillbaka. Det var som att oket höll skivan hyfsat på plats så det inte syndes lika väl att det var obalans. Visade sig att det måste vara hjullagret som gör obalansen för min del. Med det sagt så säger jag inte att det behöver vara något liknande på din bil... :-)

Urban Mini
2013-11-24, 10:17
Hur är det med hjullager då som sagt?
Jag såg ingen som helst obalans i mina skivor bak när jag snurrade på dom, men när jag tog lös oket så vandrade skivan rejält fram o tillbaka. Det var som att oket höll skivan hyfsat på plats så det inte syndes lika väl att det var obalans. Visade sig att det måste vara hjullagret som gör obalansen för min del. Med det sagt så säger jag inte att det behöver vara något liknande på din bil... :-)

Det som talar mot att det är hjullagret är ju att bilen är helt ny. Men det kan ju finnas måndagsex där med. Jag skall kontakta dem på måndag igen för nu har det gått två veckor utan att jag hört något.