handdator

Visa fullständig version : Bromskolvsverktyg till bakbromsar?



MiniNicke
2013-11-01, 10:28
Hej alla,
Håller på och byter bromsbelägg på min Mini Cooper -03 både fram och bak.
Fram gick det som en dans:-)

Men bak gick det inte bara att skriva in dom utan det måste vara lite tryck när man skruvar också. Så då beställde jag ett bromskolvsverktyg från Mekonomen men det passar inte då piggarna på det verktyg gicetvis satt för långt ifrån. (Enligt Mekonomen skall det passa men men:-))

Mellan centrum på hålen på bromskolven skall det var ~22 mm.

Någon som vet var man kan köpa detta eller om Biltemas bromskolvs sats som kan funka?

Hobbe
2013-11-01, 11:28
Jag avände ett specialverktyg från BMW (passar givetvis även MINI), vilket lånades ut av en lokal verkstad som även brukar serva BMW-bilar.

Hur du någon verkstad i närheten så fråga.

MiniNicke
2013-11-01, 11:53
Hej,
tack för svar
Ringde faktiskt BMW Solna för att fråga om dom hade ett sånt verktyg och vad det kostade som jag skulle kunna köpa.
Han tog reg numret och slog i datorn och sa att dom inte har det och han trodde att verkstan löste det på nåt annat sätt som jag inte riktigt vad han menade med i hans mumlande.
Så det känns inte direkt som dom skulle vara sugna på att låna ut:-)

MiniNicke
2013-11-01, 16:04
Ingen som har testat Biltemas Bromskolvsats för att se om det passar?

Jazzman
2013-11-03, 23:42
Om du vet att det ska vara 22mm cc så är det väl bara att börja fila på din mekonomen sats.
Jag köpte också den från mekonomen som skulle passa, men lyckades med mycket möda att skruva in dem.

Steampacket
2013-11-06, 22:02
Jag använde en vanlig nåltång utan problem när jag bytte de bakre bromsklossarna på min CooperS från 2004. Finns på nätet hur man gör - Här tillexempel: http://r56mini.com/2010/12/20/diyrearbrakepads/
Trycker försiktig och vrider, akta gummiskyddet

MiniNicke
2013-11-18, 09:41
Tack för svar. Gjhorde som så att jag köpte bromskolvssatsen från Biltema och en av delarna passade. Tror det var första gången som klossarna bak byttes och då behövdes extra tryck som man får med bormskolvsverktyget.