handdator

Visa fullständig version : Köpråd Mini Cooper S -03?



Pät
2013-10-27, 19:54
Hej!

Ny här på forumet.
Har börjat leta efter en ny brukis/busbil och då har jag fått upp ögonen för Mini Cooper S. Har väl alltid diggat hur dom ser ut och dom verkar mycket trevliga att köra. Jag sätter alltid prestanda och körglädje framför komfort och praktikalitet.
Är helt grön på Mini då jag tidigare mest hållt på med gamla härliga Peugeoter.

Det jag är nyfiken på är om det finns några svagheter eller vanliga fel på dessa? Nu vet jag att ni är partiska men nånting lite sämre måste det ju finnas. ;-)
Några saker som är dyra att fixa etc? Otrevliga överraskningar?
Jag är väl främst ute efter en 02-06 och jag vill gärna inte betala mer än 70. Har sett många ute i dagsläget för 69ish. Är det ett bra pris?

Tack på förhand! :-)

Urban Mini
2013-10-27, 19:59
Jag har nyss läst en artikel i ett magasin från England. Där tar de upp just detta. Jag kan återkomma när jag läst mer ingående.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)

mopack
2013-10-28, 06:30
Hej Patrik,

Trevlig att du är sugen på en Mini Cooper S. När dess kompressor börjar skrika och man slänger bilen runt på en kurvig väg, ja det finns inte mycket bättre för dessa pengar (enligt mig iallafall :))

Jo, vad ska man leta efter på en Mini Cooper S R53? Min lista är inte komplett och det finns säkerligen folk här som har ännu mer ingående info (ex. Hobbe). Men om vi börjar här :
1. Cooper har ett kännt problem med motorbussningar. Hur upptäcka : Du kan kolla detta med att rycka i motorn och ifall det läckt ut olja vid bussning (bussningsolja alltså).
2. Värmepaketet kan spricka och läcka glykol i forar/passagerargolvet. Hur upptäcka : Det luktar då sött från glykolensamt golvet är blött.
3. Tornen kan vara deformerade från att ha kört på trottoarkanter. Hur upptäcka : Finns video på youtube.com om detta.
4. Läcker från solluckan. Hur upptäcka : blött på golvet.
5. Bakvindrutstorkare tar inte bra. Hur upptäcka : fjädern är dålig, känns direkt om man lyfter på den.
6. Bussningar generellt. Hur upptäcka : otast knakar något eller gör väsen av sig på något sätt.
7. Passagerar sida ljuddämpare rostar. Hur upptäcka : tja, den är rostig :)
8. Tändspole #3 oxiderar. Hur upptäcka : Kolla efter oxidation på tändspole #3.

Generellt tycker jag att man får mycket bil för pengarna. Dessutom är det relativt billigt att få lite mer kräm i motorn. Bara att byta till en mindre kompressor hjul. En bättre väghållning i en FWD bil får man verkligen leta efter. Om du är sugen på se vad delar kostar så kan du ta en titt på http://www.britalianracing.se/ , kolla Lohen, Atla eller andra leveratörer. Lycka till och hoppas fler här kan nämna svaga punkter.

Mvh
Alex

Pät
2013-10-28, 07:17
Tack för det utförliga svaret! Så det är inga jätteallvarliga kända fel alltså? Hur svårt är det att byta värmepaket och motorbussningar?
Det är kamkedja på dessa va? Inga problem med det?

mopack
2013-10-28, 10:12
Hej Patrik,

Värmepaketet byter du genom att montera ner centerkonsolen (under radion) och byter värmeväxlaren där.
Motorbussningar är lika svårt/enkelt som att byta på andra bilar. Bussningen ska in mellan metalkomponenter helt enkelt :)

Det är kamkjedja på dessa ja :)

Tänker du köra bilen till vardags, helgkröning, eller bankörning?

Mvh / Alex

Pät
2013-10-28, 10:42
Tack igen för svar. Tanken är att det ska vara en rolig bruksbil man kan busa med. Kanske 1000-1500 mil om året. Bana ska jag försöka låta bli. ;-)
Hur är de att köra på vintern? Inte mer känslig än andra bilar när det gäller rost, eller?

mopack
2013-10-28, 10:57
Försöka låta bli? Fel svar ;)

Jag körde min genom vinter och vi hade bitvis en del snö här i södra skåne men tror inte det är i närheten av mängden snö ni får i Sollefteå :) Bilen klarade sig bra med den snö jag utsatte den för iallafall. Ärligt talat har jag aldrig sett något R53 med rost (betyder dock inte att det inte finns). Enbart ljuddämpare som jag sett rosta.

Mvh / Alex

rajapruk
2013-10-28, 11:21
Andra fel som kan förekomma på R53:
servomotorn ger sig
Läckande termostathus (tappar kylvätska)
Rost under gummilistem vid insteget på förarsidan
Illaluktande ac

Haugthon
2013-10-28, 11:32
Försöka låta bli? Fel svar ;)

Jag körde min genom vinter och vi hade bitvis en del snö här i södra skåne men tror inte det är i närheten av mängden snö ni får i Sollefteå :) Bilen klarade sig bra med den snö jag utsatte den för iallafall. Ärligt talat har jag aldrig sett något R53 med rost (betyder dock inte att det inte finns). Enbart ljuddämpare som jag sett rosta.

Mvh / Alex
Jag hade MASSA rost under nummerskyltshållaren bak. Den låg i mot bakluckan.

mopack
2013-10-28, 12:35
Rajapruk - Vad beror illalukten från ACn på?

Haugthon - Som sagt, bara utgick från vad jag har sett :) Tråkigt att du hade massor med rost på din :(

Mvh / Alex

Haugthon
2013-10-28, 20:05
Rajapruk - Vad beror illalukten från ACn på?

Haugthon - Som sagt, bara utgick från vad jag har sett :) Tråkigt att du hade massor med rost på din :(

Mvh / Alex
Det var inte värre än att jag fixade det med ca 50 små lacklappningar och en ny regplåtshållare som inte låg i mot :)

Pät
2013-11-01, 19:39
Det blev ett köp till slut, men inte den -03a jag såg på Blocket, utan en sen -02a i Umeå på bilfirma.
En mörkgrå som gått 12500 mil, 6 ägare, jättefint skick. :-) Dock får jag inte hämta den förrän om cirkus 2 veckor, den var på M-test igår och den skulle bland annat få nya bromsskivor och bromsrör bak och skyltbelysningen fixad.

Den enda "rost" jag hittade var några småsmå bubblor i underkant på bagageluckan och underkant på förardörren. Och den gick mycket trevligt måste jag få säga. Längtar :-)

Dock fanns inga stripes på den så jag ska såsmåningom ebaya motorhuvsstripesen och eventuellt några i nederkant på sidan. ;-)

Freddesix
2013-11-02, 01:50
Finns M-test kvar? Jag trodde Motormännen lagt ner sina testcenter :confused:

Pät
2013-11-02, 08:34
Ja det är väl snarare motsvarigheten till M-test om man ska vara petnoga. Bildiagnos kallas det väl nuförtiden, Opus som utförde. Hursomhelst är den riktigt grundläggande och det kändes jäkligt bra.

Ace
2013-11-09, 21:16
Problem med el-hissarna.
Rost under bagageluckehandtaget. Syns om du tittar under bredvid belysningen eller om det börjar krypa upp på överkanten.
För övrigt en helt underbar bil. Du hittar nog inget roligare för mindre än 69000:- :)

Urban Mini
2013-11-09, 21:43
Det blev ett köp till slut, men inte den -03a jag såg på Blocket, utan en sen -02a i Umeå på bilfirma.
En mörkgrå som gått 12500 mil, 6 ägare, jättefint skick. :-) Dock får jag inte hämta den förrän om cirkus 2 veckor, den var på M-test igår och den skulle bland annat få nya bromsskivor och bromsrör bak och skyltbelysningen fixad.

Den enda "rost" jag hittade var några småsmå bubblor i underkant på bagageluckan och underkant på förardörren. Och den gick mycket trevligt måste jag få säga. Längtar :-)

Dock fanns inga stripes på den så jag ska såsmåningom ebaya motorhuvsstripesen och eventuellt några i nederkant på sidan. ;-)

Här har du ju en länk till ett par stripes annars, vet inte om färgen passar men jag kan tycka det är snyggt med svart på grått :P

http://www.miniclub.se/showthread.php?t=12670&p=153168#post153168