handdator

Visa fullständig version : Problem med passagerarsäte och förardörr



olaulla
2013-10-25, 09:06
Har två smärre problem med bilen jag går och småirreterar mig på, vet inte själv hur man kan lösa dessa! Kör en mini cooper 2004.

1. Passagerarsätet åker inte längre fram mot instrumentpanelen när man fäller sätet. Någon inställning eller hur kan detta avhjälpas? (irriterande när man har fler passagerare i bilen eller när något skall lastas i baksätet)

2. Förardörren fastnar INTE i något "läge" vid öppning. Dvs. går inte att ställa upp i "halvöppen/helöppet läge". Konstans smärre irritation då det ibland är bökigt att ta sig ur bilen på ett smidigt sätt. Går detta att ställa in?


Tack på förhand och trevlig helg! :)

Haugthon
2013-10-25, 12:16
Kan du inte skjuta sätet alls när du fällt ryggstödet? Det är troligtvis mekaniken i botten på sätet som inte "hittar" hem. har haft samma problem. jag fick min stol att fungera igen genom att metodiskt fälla den fram och tillbaka samtidigt som jag kännde mig för och lyssnade på när det klickar i mekanismen.

olaulla
2013-10-25, 12:26
Kan du inte skjuta sätet alls när du fällt ryggstödet? .
Tack för snabbt svar! Jag kan skjuta fram sätet manuellt efter jag fält fram ryggstödet, det är automatiken, att stolen inte åker fram av sig själv så man får utrymme att komma in i/komma åt baksätet, som inte fungerar! Ska försöka komma åt mekanismen, försöka känna efter ännu en gång! Svårt att veta var exakt man ska känna efter

mopack
2013-10-28, 06:40
Hejsan,

Angående dörren som inte fastnar i något läge så är det gångjärnet (om det är rätt namn?) som har blivit ner slitit. Du kan nog införskaffa en sådan antingen via MINI eller från en skrot och motera dit. Den sitter i mitten av dörren och lite upp i springan,

Mvh
Alex