handdator

Visa fullständig version : Batteriproblem efter installation av motorvärmare



Rasmus
2013-10-22, 20:15
Idag installerade jag en DEFA motorvärmare hos den lokala BMW-firman (det närmsta jag kom MINI). Allt verkade ha gått bra men när jag körde därifrån fick jag upp servicelampan i displayen och meddelande om att batteriet var dåligt laddat. "Ökad batteriurladdning vid stillastående".

Har ni varit med om något liknande?

Jag åkte givetvis tillbaka till BMW och fick komma in trots att dom stängt servicemottagningen och verkstaden. Mekanikern menade att man inte påverkar något med strömmen utan att han kopplade ur batteriet när han installerade motorvärmaren och sen kopplade in batteriet igen.

Har dock aldrig fått det här felmeddelande förut.
Någon här som varit med om något liknande? Se bifogad bild…

11316

Luc!fear
2013-10-22, 21:38
Samma sak hände mig när jag körde från Norrköping eftet mitt montage av Defa oljetrågsvärmare och kupefläkt. Försvann efter ett dygn.

Skickat från min GT-N7105 med Tapatalk 4

MrCooper
2013-10-23, 08:05
Det var bra att veta.
Hämtade min motorvärmare igår, nu gäller det att få tid att montera.

Rasmus
2013-10-23, 08:20
Samma sak hände mig när jag körde från Norrköping eftet mitt montage av Defa oljetrågsvärmare och kupefläkt. Försvann efter ett dygn.

Skickat från min GT-N7105 med Tapatalk 4
Typ som att bilen behövde "lära sig" att inget var fel? Eller gjorde du nåt speciellt för att det skulle
försvinna?

Luc!fear
2013-10-23, 08:53
Gjorde inget, försvann efter ett dygn och har inte visat sig sen.

Skickat från min GT-N7105 med Tapatalk 4

Fredrik
2013-10-23, 16:15
Jag monterade motor- och kupévärmare (Calix) på min Clubman S i förra veckan hos HD Bil och Smide i Bro. De monterade även den på min förra MINI. Hade inga problem under de fem år jag körde min blå pärla, och hittills inte märkt av några som helst problem på min nya R55 S.
Jag tyckte mig höra att åtminstone Bavaria ska byta ut DEFA mot Calix.

Rasmus
2013-10-24, 01:30
Precis som för Dan så försvann felet efter ett dygn!
Konstigt, men det är som att bilen först inte förstod att det var en ny del installerad som inte drog för mycket ström...

Bilen var så varm imorse tack vare 1400W kupévärmare från DEFA, så jag behövde ta av mig jackan på väg till jobbet :D

cabrio
2013-10-31, 07:36
Vad tog de för att installera motorvärmare och kupeuttag ?


/Lasse

Rasmus
2013-11-02, 00:54
Vad tog de för att installera motorvärmare och kupeuttag ?

6500 spänn för rubbet, DEFA-prylar.
Hade säkert kunna göra det billigare söderut (gjorde det i Östersund - bilen rullar i Åre) men tid och mil är också pengar :)

MrPlow
2013-11-06, 07:46
Rätta mig om jag har fel men en motorvärmare är väl helt skild från bilens elsystem. Måste ha något med att batteriet varit urkopplat att göra?

Rasmus
2013-11-06, 18:43
Rätta mig om jag har fel men en motorvärmare är väl helt skild från bilens elsystem. Måste ha något med att batteriet varit urkopplat att göra?
Så sa BMW också, men jag har aldrig fått det tidigare av ett urkopplat batteri och både jag och Dan fick det av samma installation... Har ingen aning om vad det var men nu funkar det bra :)