handdator

Visa fullständig version : Countryman dragvikter och växellådor



MrCooper
2013-10-15, 09:38
Vi har sålt vår lilla andrabil och är i processen att köpa en större förstabil. Det har stått mellan MINI Countryman, Skoda Yeti och Volvo V60.

Vi vill ha en bil som går relativt snålt och som kan dra en husvagn. Här kommer det tråkiga gällande Countrymans dragvikter.

Automat får dra 1.200kg som är på gränsen för oss
Manuell får dra 800kg vilket inte räcker för oss :(

Jag har kört automaten vid flera olika tillfällen och jag kan inte förstå hur de tänkt. :down Den drar långt på växlarna oavsett om man kör lugnt eller inte. Detta resulterar i en hög motorljudnivå i kupén. Även bränsleförbrukningen drar iväg vilket medför hög skatt på bilen. Väldigt trist att de inte har petat in en bättre automat.

Ser nu att en ny aut. växellåda är på gång men tyvärr ligger det för långt fram i tiden för oss. Frågan är när den släpps till Countryman?
http://www.motoringfile.com/2013/10/09/revealed-mini-to-introduce-9-speed-automatic-in-2015/

Troligtvis kommer vi att köpa en ny bil och förhoppningen är att ha den länge så byte till en Countryman kommer nog inte att bli aktuellt när det väl släpps en med bättre automatlåda. :cry:
Visst, vi har redan en Clubman men jag hade hellre sett en Countryman på uppfarten än en V60 som det nu lutar mot.

Är det fler som haft funderingar kring dragvikten på en manuell Countryman?

Haugthon
2013-10-15, 10:39
Japp jag hade en dröm om att kunna dra en hästransport. Men icke sa Nicke :( underligt att den inte klar mer än 1200kg.

Edman
2013-10-15, 16:26
Ryktena säger ju att det kommer en facelift på Countryman nästa höst och i.o.m denna får vi se den 9-stegade lådan från ZF petas ner i bilen. Då är det inte omöjligt att dragvikten ökar något, men å andra sidan får en 1-serie inte heller dra mer än 1200kg och det är en större bil än Countryman.

Man får helt enkelt inse att Countryman är en förbaskat praktisk bil, men den kan inte mäta sig med exempelvis en V60 på dessa punkter (och borde inte heller göra det) ;)