handdator

Visa fullständig version : Countryman, blir det helt plant bak om man fäller sätet?



GPHelena
2013-10-02, 10:52
Som topic, eller blir det bara det på Clubman?

Kanske viktigare, får man in en "stor" hund i Countryman? (en Golden)

Hagatorpet
2013-10-02, 11:40
Som topic, eller blir det bara det på Clubman?

Kanske viktigare, får man in en "stor" hund i Countryman? (en Golden)
kan inte vara något problem den har ju 5 säten...... :)
Jag har en Clubman och har byggt en hundbur bak i den, inget problem med en Labbe
Den måste väl vara mindre än en Contryman?

Haugthon
2013-10-02, 11:43
Klart den får plats, men klassas inte som lagligt ;) Det samma gäller när jag bjuder vår Rottweiler
Bella på en tur i Clubbmanen.
11292

GPHelena
2013-10-02, 13:17
Jag har ju sett din bur, men minnet är ju inte så bra :)

Visst har väl kvar baksätena i bilen, eller är dom fällda?

MrCooper
2013-10-02, 13:47
Countryman har samma möjlighet som Clubman med plant golv, ven det kräver att man aktivt väljer det, m a o så har inte alla bilar detta.

Hagatorpet
2013-10-02, 18:03
Klart den får plats, men klassas inte som lagligt ;) Det samma gäller när jag bjuder vår Rottweiler
Bella på en tur i Clubbmanen.
11292
Hur menar du, inte lagligt?
yrkesmässigt finns det inte många bilar som original får transportera djur, men som privatperson?

Hagatorpet
2013-10-02, 18:05
Jag har ju sett din bur, men minnet är ju inte så bra :)

Visst har väl kvar baksätena i bilen, eller är dom fällda?
Jag har kvar baksätet och har buren nedsänkt, för att få lite höjd i buren

Haugthon
2013-10-02, 18:30
Min sambo hittade en sida med reglementet på vad som krävs på utrymme i den bil som hunden transporteras i. Utöver då en bur eller lastnät. Men jag lyckas inte hitta sidan på nätet :(

Hagatorpet
2013-10-02, 18:41
Min sambo hittade en sida med reglementet på vad som krävs på utrymme i den bil som hunden transporteras i. Utöver då en bur eller lastnät. Men jag lyckas inte hitta sidan på nätet :(
Tror att det bara gäller yrkesmässig transporter... om jag inte mins fel :) har faktiskt hänt....
Som privatperson får man ha betydligt mindre burar att ha hundar i (under en begränsad tid)
eller till och med sele som hunden fäst i med säkerhetsbältet
Hunden måste dock sitta fastspänd eller i bur...

GPHelena
2013-10-03, 07:30
Tack för era svar!

Ett alternativ hade ju för mig varit att ha valpen i "baksätet" på GPn, men av någon anledning så är just vår Golden-valp världens busigaste så jag tror inte det är så bra idé. Lika lite tror jag det går att ha honom i sele i säkerhetsbälte även om idén är fin.

Vi får se vad det blir för något :)

Haugthon
2013-10-03, 09:35
Jag håller tummarna för att den lille krabaten får åka runt i en JCW preppad Countryman :D

Hagatorpet
2013-10-03, 09:47
Tack för era svar!

Ett alternativ hade ju för mig varit att ha valpen i "baksätet" på GPn, men av någon anledning så är just vår Golden-valp världens busigaste så jag tror inte det är så bra idé. Lika lite tror jag det går att ha honom i sele i säkerhetsbälte även om idén är fin.

Vi får se vad det blir för något :)
låt någon bygga en bur som passar i bilen är mitt råd
Att ha hunden i sele är inget bra alternativ om det händer något, otroligt att det ens är lagligt tycker jag
kan kanske funka på en liten hund (knähund) men tycker det är vansinnigt på mellanstora och större hundar
då tycker jag man skall använda bur för både hundens och ägarens skull (tycker jag)

GPHelena
2013-10-03, 15:19
låt någon bygga en bur som passar i bilen är mitt råd
Att ha hunden i sele är inget bra alternativ om det händer något, otroligt att det ens är lagligt tycker jag
kan kanske funka på en liten hund (knähund) men tycker det är vansinnigt på mellanstora och större hundar
då tycker jag man skall använda bur för både hundens och ägarens skull (tycker jag)

Jag håller fullständigt med dig. Skulle själv bara använda den lösningen i nödfall.

Men å andra sidan, vem minns inte på 70-80-talet då det var vanligt att se en hund ligga på hatthyllan bak på framförvarande bil!

Skönt att man inte ser det så ofta i alla fall :)

Hagatorpet
2013-10-03, 17:59
Tror att det bara gäller yrkesmässig transporter... om jag inte mins fel :) har faktiskt hänt....
Som privatperson får man ha betydligt mindre burar att ha hundar i (under en begränsad tid)
eller till och med sele som hunden fäst i med säkerhetsbältet
Hunden måste dock sitta fastspänd eller i bur...
Man skall alltid kolla uppgifter innan man säger något om man är osäker (jag var inte osäker)
Annars kan man göra som jag kolla efteråt

Minsta mått
Om du använder en bur eller liknande för transporten i personbilen ska varje hund ha minst följande utrymme:
•Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10,
•Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.
•Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.

om man transporterar annans hund yrkesmässigt
stämde det i alla fall att det är betydligt omständigare
med vetrinärintyg, färdbeskrivning, ventilation, märkning av fordon, osv. osv.

Hagatorpet
2013-10-03, 18:08
Jag håller fullständigt med dig. Skulle själv bara använda den lösningen i nödfall.

Men å andra sidan, vem minns inte på 70-80-talet då det var vanligt att se en hund ligga på hatthyllan bak på framförvarande bil!

Skönt att man inte ser det så ofta i alla fall :)
När man som jag arbetat med hundar under rätt många år träffar man endel märkliga mäniskor
Som en gång när en kund skulle hämta sina två jakthundar (drever)
han slängde upp dom på flaket på sin pickup och åkte.....
En annan kund skulle hämta sin hund (schäfer) öppnade kofferten och hunden hoppade snällt in
ägaren slog sen igen luckan och åkte......
Detta är dom värsta fallen jag varit med om och bägge polisanmäldes av mig
han med Schäfern fick sin hund omhändertagen, den fick sen ett annat hem...