handdator

Visa fullständig version : Slutet nära för trögsäljande Roadster o Coupe



Ace
2013-09-10, 14:00
MINI is set to axe its slow-selling Coupe and Roadster and replace them with a more aggressive standalone sports car that will take on the popular Mazda MX-5.

• MINI news and reviews

MINI has plans for an onslaught of new models over the next six years, and sources say the new sports car – which will sit on the next MINI’s front-wheel-drive architecture – will be offered as a soft-top (shown in our images) and a hard-top.

Plus, unlike the current Roadster and Coupe, the new, sleeker sports cars will share virtually no body panels with the rest of the MINI line-up. However, the 2015 MINI will retain key styling cues from the rest of the new range, including round headlights with LED rings, larger tail-lamps and muscular curves along the sides.

The newcomers are believed to be codenamed the MINI F58 (hard-top) and Mini F59 (soft-top) and are due to go on sale in late 2015 or 2016.

Engines
As with the rest of the MINI range, new 1.5-litre, three-cylinder petrol and diesel engines will be offered on entry-level models. However, it’s the range-topping Cooper S and JCW versions, powered by a new 2.0-litre turbo engine, that performance fans will prefer. BMW’s new modular engine family is said to be capable of producing between 40bhp and 74bhp per cylinder for the petrol engines, and between 26bhp and 60bhp for the diesels. Expect the sports car to produce around 220bhp in JCW tune.

Mechanically, the 2015 MINI sports car will be largely similar to the new MINI hatch, running on the same new UKL1 front-wheel-drive platform and with similar suspension, steering and gearboxes, although all models will be tuned to deliver sharper reactions.

The new car spells the end for the Coupe and Roadster, which were pushed into production by the BMW and MINI design departments, rather than product planning, and failed to achieve even the modest targets set for them.

Even though BMW sources say they are happy with the 15-20 per cent of the market each car has achieved in its class, those markets didn’t grow enough to sell more than 15,000 of the Roadsters and Coupés globally, and just over 2,000 a year in the UK (see panel, right).

A source told Auto Express: “If we are only going to sell 15,000 a year of a certain model, we should make more of an effort to ensure it jumps off the road as something different, but still identifiably a MINI.”

However, despite stiff competition from Alfa Romeo, BMW and Mazda, the new MX-5 rival will have to wait until more important versions of the next MINI have been rolled out before it enters production.

These will be led by the three-door hatchback, which will debut at the LA and Tokyo Motor Shows in November with three and four-cylinder turbo engines and diesel or petrol power.

Only Cooper S, JCW and SD cars will use four-cylinder engines, though; the rest of the range will downsize to three cylinders. MINI will follow the hatch with a five-door model – expected to be the most popular car in the range – at the Paris Motor Show in September 2014.

The five-door MINI Clubman will follow that in time for the 2015 Geneva Motor Show – this time without the controversial rear-facing ‘Clubdoor’ – while the four-seat Convertible is due to be unveiled later in 2015.

There’s no date for the Paceman and Countryman replacements, although the current cars are likely to last for seven-year lifecycles – suggesting 2019 and 2017 respectively.



Read more: http://www.autoexpress.co.uk/mini/65575/mini-planning-sportscar-rival-mx-5#ixzz2eUi2Qhy8

MrCooper
2013-09-10, 14:31
Är det bara jag som tycker att det är lite skumt att inte Roadstern säljer?
För egen del så vill jag i dagsläget inte ha en bil där jag inte får plats med bägge barnen, för annars kan jag se mig själv i en.

Luc!fear
2013-09-10, 20:37
Är det bara jag som tycker att det är lite skumt att inte Roadstern säljer?
För egen del så vill jag i dagsläget inte ha en bil där jag inte får plats med bägge barnen, för annars kan jag se mig själv i en.

Ja med...

Hans-G
2013-09-10, 20:46
Som Roadster-ägare tycker jag förstås att det är tråkigt att inte fler satsat på tvåsitsig MINI, men jag har hört många som har haft invändningar mot den höga karosslinjen och utormningen av bakpartiet. Håller delvis med om att man kanske skulle ha varit djärvare och gjort en lägre och mjukare formad sportbil på en gång för att få en mer jämspelt konkurrent till bl.a. Miatan. Fast jag har själv fallit för roadsterns lite knubbiga och ganska tuffa attityd. :)

På min treveckor långa semestertur med besök i Danmark, Tyskland, Tjeckien, Österrike, Slovenien, Kroatien och Italien såg jag en enda Roadster och två Coupé ute i trafiken, trots ivrigt spanande. Annars massor av andra MINIsar, speciellt i Berlin, där åtskilliga finns i bilpooler, och i München förstås.

Nu är det väl risk för att det blir tvärnit för Roadster och Coupé i MINIs modellprogram i avvaktan på det som väntas om ett par år.

Stephand
2013-09-11, 18:11
Då lär ju de som redan finns bli bristvara, kan vara bra den dagen man tröttnar :-), skämt o sido, synd att inte fler tar chansen att köra
Roadstern, kanonbil men den kräver ju att man har en bil till, tror det är där haken är för att sälja den.

Hobbe
2013-09-12, 00:05
Jamensedär ;)

http://www.miniclub.se/showthread.php?t=12383

Thomazon
2014-01-12, 14:42
Slutet är inte alls nära, det har precis börjat! Köpte nämligen en Roadster SD igår! :cool: Härlig bil, nu väntar vi bara på våren! Att den sålt dåligt är bara positivt, för jag gillar inte dussinbilar! Är det någon som vet hur många Roadster som sålts i Sverige?

Minid
2014-01-12, 23:22
Biltråd, bilder ! Thomasz!

Thomazon
2014-01-13, 16:00
Det kommer fler, jag lovar! Hämtade den i Lördags och idag snöar det! :o

11542

Minid
2014-01-13, 22:31
Den är så snygg ! Kollat länge på den på blocket ;) grattis!

MrCooper
2014-01-14, 06:52
Snyggt!

Thomazon
2014-01-14, 14:32
Själv tror jag mest att den sålt dåligt på grund av det saftiga nybilspriset för det är en riktigt cool bil! :cool:

Urban Mini
2014-01-14, 16:05
Jag har fått ett bud att ev byta min mot en Coupe JCW. Min bil är ju fullsketen med allt från läder till wired. Coupen är helt standard men JCW antal säten är ointressant. Min fråga: är det värt det? Coupen är ju en helt annan bil. Just all utrustning samt att min nuvarande är one of a kind utförande som gör att jag är väldigt tveksam. Tankar?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

rajapruk
2014-01-14, 16:29
Personligen hade jag nog tyckt att en Roadster var ett mervärde, men en coupe ett mindrevärde.
Denna åsikt teoretiskt baserad på funktionalitet och utseende. Jag har aldrig kört en Roadster/Coupe själv.

Urban Mini
2014-01-14, 17:31
Jag blir så sugen på ALLT som finns hela tiden. Jag vet att det bästa är att behålla min men det är skönt att få det bekräftat av andra med :D Ibland (men sällan) Kan det gå för långt :D

Minid
2014-01-14, 17:49
Hade det varit jcw roadtaer hAde jag röstat på byte ;) inte nu

Luc!fear
2014-01-15, 18:13
Behåll...

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk

Urban Mini
2014-01-15, 19:52
Behåller :D

Hans-G
2014-01-16, 01:05
Det kommer fler, jag lovar! Hämtade den i Lördags och idag snöar det! :o

11542
Vålkommen i roadstergänget, Anders. Såvitt jag vet är det nu du, Stephan och jag som är roadsterägare i klubben. Lycka till som fan! :)

Som framgår av min lite svårlästa finstilta signatur med historik är min en S, en -12:a köpt av mig i september 2012 med 500 mil på mätaren. Den var en ren njutning att köra under min Europatripp i juli-augusti förra året med mycket bergskörning bl.a. (och det gick att uthärda 37 graders värme i italien med AC:n på högfart... :cool:).

GPHelena
2014-01-16, 08:51
Behåller :D

Jag tycker faktiskt coupén är riktigt tuff! Ser ut som en keps :)

Det idealiska är ju annars att ha en bil i varje kategori, så kan man ju varva vilken bil man byter ut!

Jag tyckte jag läste någonstans om att man skall bygga en som skall utmana Miatan häromdagen?

Thomazon
2014-01-28, 21:06
Kollade med Förenade Bil och dom gissar att 20-30 Roadster är sålda i Sverige, tyvärr så är redan en krockad!

http://www.bildelsbasen.se/?link=list&ggl=s16&searchmode=1&vc1=170&pc1=107&vc[0]=170110100&vcx=4716&pc[0]=107100100