handdator

Visa fullständig version : Eftermarknads avgassystem/One Ball och ljudkrav på svenska banor?



mopack
2013-09-10, 09:27
Hejsan!

Ville bara höra med er som kör bana med era Mini Coopers (Ring Knutstorp, Mantorp, Falkenberg, Sturup, etc..) ifall ni har eftermarknadsavgassystem (eller one ball system) och haft problem med ljudkraven?

Tackar för svar,

Mvh / Alex

Hobbe
2013-09-10, 11:49
Hade aldrig något ljudproblem med MINI Challenge grenrör med 100 cells metallisk kat + JCW catback.

Däremot med Milltek (komplett) efter att ha filat och haft mig med motorn.
Bilstereon hördes inte när jag körde på motorvägen trots max volym...
Tydligen lät vrålåket som "en motorsåg på steroider".
Fast trots "oljudet" tror jag att max 89 dB uppmättes utvändigt på banan.

mopack
2013-09-10, 14:41
Tack för svar Måns.

Ok, så Milltek är så pass jobbigt att åka med (även om dB är under 95 som verkar vara kraven på banorna)? Har märkt att det snokas mer och mer på Knutstorp med mätutrustning nämligen så vill ju inte åka fast för det.

Vet någon hur det är med One Ball systemet? Någon som kört bana och blivit uppmätt? Tackar för svar,

Mvh / Alex

Hobbe
2013-09-12, 00:30
Milltek fungerade alldeles utmärkt tills jag började fila till för att öka flödet i motorn.
Plötsligt transformerades snälla Milltek till ett monster ljudmässigt.


Nix, 95 dB är max på alla banor nu för tiden.
Enda undantaget om det är en av få bullerdagar som banan kan nyttja.
Problemet är bara att det inte finns någon fungerande vetenskaplig standardiserad mätmetod i dag.
Ditt ljud kan alltså uppmätas olika vid olika tillfällen så undvik att ligga precis på gränsen.

Hobbe
2013-09-12, 00:42
Bryr du dig inte om 95dB utan vill ha ett system som verkligen vrålar så fråga BADaniel.
VVS-rören till avgassystem på hans gamla R53:a är en klassiker :D

Hobbe
2013-09-12, 00:45
Jag misstänker att alla gamla R53-ägare på NMCS numera har svåra hörselskador.
Det kostar att ligga på topp :D

mopack
2013-09-12, 06:48
Hej Hobbe,

tack för svar. Ok, då vet jag inte fila i ett Milltek system :) Jag är egentligen ute efter ett system som är tyst, pendlande till från banor som Mantorp från Lund är ju inte roligt i en vrålande bil. Jag övervägde ett OneBall system då effekten höjs lite men tror i slutändan att det kan bli för mycket ljud (efter att ha sett lite video på Tuben). Men som jag tolkar ditt svar så är Milltek helt ok bara man inte filar i det? :)

Angående mätningar så har du helt rätt i det du säger. Vet en kille som har en BMW Supersport hoj som inte får köra på Knutstorp pga för högt ljud, medans samma kille med samma hoj får köra på Anderstorp. Samma mät utrustning mätt av två olika killar slutade med 4dB skillnad.

Tack för din input Hobbe,

Mvh / Alex