handdator

Visa fullständig version : Orkeslös efter mer strul med bilen!! Häva köpet eller vad göra?



Urban Mini
2013-08-29, 22:06
Nu efter allt som vart med bilen känner jag att jag snart inte orkar mer. Jag har inget att klaga på vad gäller kostnader för allt har gått på garantin. Men nu vill jag liksom ha min bil, eller en bil i alla fall. Jag köpte den i början på juni och det enda jag kört i nöjesväg är t/r Stockholm nu i helgen innan den gav upp igen. Jag Klistrar in nedan vad som är bytt på bilen och under det ett mail som jag sänt till VD:n på Bendts bil där den är köpt.

Hur hade ni gjort om ni var i min sits, lagat eller försökt häva? Mina tankar går ju lite åt det hållet att om de lagar det sista nu så vet jag ju vad som är gjort och varför då börja om med en annan bil och kanske råka ut för allt igen? Hur resonerar ni?

Bytt:
Tröskellister vä/hö fram
Dimljus fram
Vindrutetorkarmotor hö fram
Start/stopp sensor
Tändstift (byttes 210304 och hade skadats så pass illa att de byttes igen 201307 efter mindre än 500 mil :eek:)
Packbox vevaxel
Motorolja ink filter
Växellådsolja
Kabelstam för motorn
Glykol
Knackningssensor


Övrigt åtgärdat:

Rostbubblor på backluckorna som inte täcktes av rostskyddsgaranti men som vart lovat att ordna innan köpet.

Som ni ser så är det ju en hel del som är åtgärdat och bilen har vart på verkstad under dryga två månader vilket jag tycker är helt orimligt. Nedan kommer det mail jag skickat till VD:n. Skönt att detta forum finns så man kan få utlopp för den aggression man sitter med nu innan det är dags att sova :mad:

Hej!
I början på juni köpte jag en bil av er med reg nr ORR447. Sedan de första milen har bilen krånglat och den har vart på verkstad i mer än två månader totalt om inte mer. Jag har inget att invända på ert sätt att hantera garantireparationer som utförts av Biliagroup i Mölndal. Ni har betalt och aldrig något krångel, detta är mycket uppskattat av mig. Nu har jag dock kommit till den gränsen att jag orkar inte med mer fel och problem. Jag vet inte vad den här bilen vart utsatt för under tidigare ägares brukande för allt som kan krångla krånglar verkligen. Detta skyller jag till viss del på verkstaden i Mölndal som vart helt urusla att ha att göra med. Jag bad dem notera att det var ett ev läckage samt rostskada på rör kring turbon och en tekniker kom ut för att titta på detta och ansåg att det var inget att bry sig om. Nu efter den senaste reparationen så har jag haft en oljelukt i bilen, bränd olja, tänkte att det ger med sig och kan vara från lite söl pga reparationerna. Efter helgen kvarstår lukten och till slut nu idag torsdag så mer eller mindre sprutar oljan ut ur EXAKT den ledning jag bett dem titta på och hela kupén blir rökfylld. Som tur är så var jag nära min goda vän som har en bilverkstad och får dragit åt muttern en aning. Efter samtal med Bilia så vill ju de givetvis "åtgärda" detta, men jag känner att det räcker nu med Biliagroup Mölndal.
Det har även under reparationerna framkommit att kondensor samt kyl är intryckt efter en tidigare påkörningsskada, dock inget läckage, men jag frågade om bilen vart utsatt för någon incident när jag köpte den och jag fick svaret NEJ. Att dömma av alla de repor som kommit fram efter ett par tvättar så ser det ut som om bilen gått av vägen och rätt ut i ett taggigt buskage. Det får jag väl bara acceptera för lacken är ju något man kan se under en okulär inspektion av bilen innan köp, men jag tycker att det bekräftar mina misstankar om att bilen vart med om en olycka.
Jag vill ha detta åtgärdat och då menar jag helst byte av turbon för jag kan omöjligen veta hur många mil den har rullat utan tillräcklig oljeförsörjning. Jag har även påpekat för Biliagroup i Mölndal att turbon laddar men kan sedan släppa för att komma tillbaka igen, något jag inte känt på tidigare turboladdade bilar som haft många mer mil på nacken. Jag misstänker starkt att turbon fått ta mycket skada av detta. Även kondensor och kyl må ju ses över ordentligt.
Nu till mitt problem, jag vill ha detta åtgärdat men inte av verkstaden i Mölndal, och jag måste ha bil nu! Jag kan inte vara utan bil längre jag vet inte hur många tusenlappar jag har lagt på hyrbil, taxi och andra färdmedel under tiden. Jag har otroligt mycket att göra nästa vecka, viktiga möten mm som inte kan klaras utan bil. Jag kan komma ner med bilen till er idag fredag och så åtgärdar ni detta och ger mig en lånebil under tiden. Alternativt så häver vi köpet och jag letar reda på en annan bil att köpa för så här mycket fel känns orimligt att det skall vara på en, enligt säljaren, välskött bil.

Hör av dig till mig om du har några frågor, jag kommer kontakta er säljavdelning redan i morgon bitti för att finna en lösning men ville ändå underrätta dig.

Minid
2013-08-29, 23:21
Jag skulle fått det hävt och lagt pengarna på en annan icke krånglande mini!

Urban Mini
2013-08-29, 23:27
Jag skulle fått det hävt och lagt pengarna på en annan icke krånglande mini!

Lite dit det lutar, känner helt att glädjen i att ha bil helt är borta. Tror dock att det kan vara väldigt svårt att få det hävt tyvärr. Har dock hjälp av duktiga jurister som jag skall kontakta i morgon.

Hagatorpet
2013-08-30, 06:19
Svårt sånt där, både juridiskt, moraliskt och känslomässigt
Mini är ju mycket känslor, och dom skall ju vara positiva
Moraliskt tycker jag att bilfirman tagit sitt ansvar och gjort vad dom kan men fortsätter det som det gjort
borde dom ta bilen tillbaka,
i sämsta fall erbjuda dig något annat,
i bästa fall ge till baka pengarna så du kan köpa någon annan bil på valfritt ställe
rent juridiskt vet jag inte vad som gäller, det har aldrig betytt så mycket för mig...
brukar se till att följa mitt hjärta och moralen, det tycker jag du skall göra med

Urban Mini
2013-08-30, 08:12
Jag skall snart ringa upp dem på sälj i Halmstad för att komma fram till en lösning. Jag håller med dig med känslorna och att de skall vara positiva. Det är dem när bilen rullar, vilket inte är så ofta. Jag återkommer med resultat efter jag har pratat med dem.

Red: Man blir ju lite nedstämd då man tänkt att man skulle ha hela sommaren på sig att fixa till den med diverse saker, plasti dip, lack etc. Åka på lite bilevents och sådant som tillför mig något. Inte riktigt lika kul att åka runt i en hyrd WV Polo diesel.

MrCooper
2013-08-30, 09:39
Usch, riktigt tråkigt. Förstår att du tycker att det är tråkigt. Det är ju under sommarmånaderna som MINIn kommer till sin rätt och har man då inte tillgång till bilen så missar man alla härliga soldagar/sommarkvällar att köra sin bil.

Urban Mini
2013-08-30, 10:42
Usch, riktigt tråkigt. Förstår att du tycker att det är tråkigt. Det är ju under sommarmånaderna som MINIn kommer till sin rätt och har man då inte tillgång till bilen så missar man alla härliga soldagar/sommarkvällar att köra sin bil.

Precis! Semestern blev förstörd då de inte kunde ge konkret besked om när bilen var klar. Vi hade planerat en tripp söderut med bilen men den kom inte längre än till Biliagroup i Mölndal tyvärr. Det vi har hunnit med är en resa t/r Stockholm-Trollhättan sedan gav den upp igen och nu börjar vardagen igen och hösten är här så nej det blev inte riktigt som jag tänkt mig.

Luc!fear
2013-08-30, 17:00
Mycket tråkigt för dig/er.
Hoppas verkligen att ni hittar en lösning som du/ni är nöjda med & hoppas att du inte ger upp MINI.
Mvh Dan

Urban Mini
2013-08-30, 22:59
Mycket tråkigt för dig/er.
Hoppas verkligen att ni hittar en lösning som du/ni är nöjda med & hoppas att du inte ger upp MINI.
Mvh Dan

Skulle aldrig ge upp MINI!

Beslutet fattades när jag var där att de drar av ett litet bruksavdrag och sedan hävs köpet mot att jag köper en annan bil. Jag nappade på det och slantade upp en mellanskillnad så nu är jag ägare av en NY bil. Bayswater 2013. Jättesöt pigg liten sak. Återkommer i garaget med lite bilder snart! Så nu vart jag glad igen! Skall komponera ihop en tråd nu där jag varnar andra för min tidigare bil, unnar ingen det strulet!

Minid
2013-08-30, 23:55
Skit va roligt ! Bayswater, den e snygg !! Grattis!!! :)

Urban Mini
2013-08-31, 00:54
Tack!! Jag gillade den direkt. Helt underbart att köra de första milen själv. Har gjort det innan men bara på jobbet och det är inte alls samma. Känner på mig att jag skall ut på en tur i morgon. Gick ner för en liten stund sedan för att få lite nybilsdoft innan sängen. Sambon tycker jag är helt tokig. :D

Luc!fear
2013-08-31, 04:30
Jättekul att det löste sig så bra för din skullboch att du köpte en ny MINI, Grattis.