handdator

Visa fullständig version : Service med garantin intakt?



illern
2013-08-20, 11:01
Hejsan!
Dags nu för första servicen i min ägo för min Cooper D -07. Tidigare är den pedantiskt och minutiöst inlämnad på MINI i Malmö, men jag finns i Helsingborg.

Fråga: Ryker min garanti all världens väg om jag väljer annat än MINI-auktoriserad verkstad?
För visst finns det bara en 5-7 st auktoriserade verkstäder kvar i Sverige? Och ingen i Helsingborg. (Som jag förstod det var Paulssons bil i HBG tidigare auktoriserad, men inte längre?)

Har ni andra tips på vart man bäst servar sin Mini i nordvästra Skåne?

Tackar

Hagatorpet
2013-08-20, 20:51
vilken garanti tänker du på?

illern
2013-08-21, 09:04
Tja, det finns väl lite fabriksgarantier kvar? Eller de kanske ändå är försvunna efter sex år. Jag har ingen större koll, som du märker...

MrCooper
2013-08-21, 11:40
Märkesmärkstad är inte längre ett måste.

Den s.k. eftermarknaden i bilbranschen omfattar tjänster och produkter som service samt reservdelar och tillbehör för personbilar. På marknaden finns dels av respektive biltillverkare eller bilimportör auktoriserade verkstäder, dels s.k. oberoende verkstäder.

EU-rätten tillförsäkrar av konkurrenshänsyn varje bilägare rätt att fritt välja vilken verkstad som ska utföra service och reparation på hans eller hennes bil (se det s.k. Gruppundantaget för motorfordonssektorn m.m. samt jfr MD 2012:13). Biltillverkarna är skyldiga att tillhandahålla den information som de oberoende verkstäderna behöver för att kunna utföra reparationer och service.

Källa: https://lagen.nu/dom/md/2013:8


I ditt fall spelar det nog mindre roll då du inte har någon garanti kvar från biltillverkaren. Däremot så kan du ha kvar maskinskada från ditt försäkringsbolag, beroende på hur villkoren ser ut.