handdator

Visa fullständig version : Var ska man börja??



Tobbz
2013-08-08, 20:57
Hallo..

Köpte min mini för 1 år sedan (8000 mil) och har rullat med den i 3000 mil nu..
Märkte att något var fel runt 9900 mil då jag la i backen då den tappade kraft för att återfå kraften igen då man backade med bilen, (automatisk växellåda, diesel, 2008 årsmodell) .
Lämnade in bilen på BMW då den även skulle på service, påpekade mitt fel men felsökningen visade ej något , Det var problem att påvisa felet då den endast gjorde detta vid vissa tillfällen .

Fick tillbaka bilen och runt 11000 mil så hade problemen blivit värre då den beter sig på samma sätt fast mest hela tiden, och börjar även nu växla konstigt då man kör framåt med bilen, låter konstigt när man lägger i växlar och dyl. Lämnar in den igen för detta och även service .

Dom ringer mig från verkstaden o säger att det inte finns någon kontakt mellan styrbox och växellåda och att dom skall titta på orsaker och gå djupare i detta, eftersom jag köpt till en försäkring på bilen som går ut inom några mil (svensk bilgaranti ab) som skall täcka skador på växellådans inre rörliga delar så vill jag att dom tar reda på vad som är fel, ytterligare 1 dag går har ett meddelande på telefonen då verkmästaren säger att dom kört ut 20 papper? på min växellåda och ser tydliga skillnader på några värden och detta skall tydligen påvisa att något är fel med växellådan.
Ringer upp dagen därpå för att få bekräftat detta, han säger då att det var fel och börjar prata om fel program och moduler och att detta inte godkänns av (Svensk bilgaranti) och att dom måste kolla vidare och få "mer kött på benen" .

2 dagar senare ringer han och säger att dom gjort en mjukvareuppdatering och att den nu går som den skall, några timmar senare ringer han igen och säger att den beter sig konstigt igen men att han skall ringa BMW och ta bort några buggar från mjukvaran. Jag kommer in till verkstaden och dom säger att den är klar .

Bytte bromsskivor, belägg fram,bak olje service samt byte av microfilter och bränslefilter , tar även betalt för felsökningen samt mjukvara = 17351 kr..

Kör iväg med bilen kommer ca 2 mil då den tappar kraft men varvar för fullt kan bara köra i 30 km/h - 60 km/h bilen växlar inte utan varvar som att den är på tomgång fast går framåt men med väldigt lite kraft. Problemet med backväxeln kvarstår vissa gånger man startar bilen, låter när man lägger i växel. Jag har fått tillbaka en bil som är i sämre skick nu än innan. Varför hittar dom inga fel på bilens växellåda då jag nästan är 100 på att den är problemet.. Någon som vet vad det kan vara ?

Tobbz
2013-08-08, 21:05
Har givetvis kört tillbaka bilen till verkstaden som var stängd, men kommer stå där 07.00 förbannad som fan.

Urban Mini
2013-08-09, 10:36
Lider med dig! Jag har också en bil som har stått mer på verkstad än jag har kört den. Vilken verkstad är det som har tagit hand om din bil?

Tobbz
2013-08-11, 11:04
Lider med dig! Jag har också en bil som har stått mer på verkstad än jag har kört den. Vilken verkstad är det som har tagit hand om din bil?

nu: Wölkes bil göteborg.
innan: Bilia group göteborg.

MrCooper
2013-08-12, 16:49
Trist, hoppas att de får ordning på den.
Låter inte troligt att det enbart skulle vara mjukvara.

Mange249
2013-08-12, 18:29
Det låter som att lådan slirar och det skall synas i felkodsminnet i lådan. Är oljenivån i lådan korrekt luktar det lådrenovering lång väg. Det finns nog ingen mjukvara i världen som ger dessa symtom.

Tobbz
2013-08-12, 19:52
Svar idag: växellådsbyte .. Försäkringsbolaget har fått offert.. Tacka fan för att jag köpte till försäkring annars hade jag kunnat planterat
Blommor i bilen.. Säljer pärlan efter detta ingrepp...

Mange249
2013-08-12, 19:55
Svar idag: växellådsbyte .. Försäkringsbolaget har fått offert.. Tacka fan för att jag köpte till försäkring annars hade jag kunnat planterat
Blommor i bilen.. Säljer pärlan efter detta ingrepp...
Varför? När de bytt lådan är väl allt ok?

Tobbz
2013-08-12, 20:00
Jo det hoppas jag.

Dax för Cooper-S(ååååå ja!!)

Tobbz
2013-08-16, 16:54
Soppan fortsätter, idag ringer dom och säger att försäkringsbolaget vill att jag byter agr-ventil samt styrbox och sen ser om felen kvarstår i lådan, (15000 +moms). Stopp,, säger jag för att få det konstaterande mekaniska felet som verkstaden säger att det är på växellådan fixat innan jag gör något med box eller agr ventil som uppkommit som fel efter problemen med växellåda samt mjukvareuppdatering som dom gjort på bilen... Försbolaget vill skicka lådan till Trelleborg för ngn kontroll men säger att jag får betala om det inte är ngt fel på växellådan, och att det oftast är det elektroniska som gör att växellådan beter sig på detta vis. Mmmmm roligare kan man ha...

Urban Mini
2013-08-17, 11:57
Om kostnaden för att kontrollera lådan inte är för stor så hade jag tagit den risken. Annars om de vill byta saker som det inte är fel på (enligt dig) så lär de ju gå sönder igen snart och då får de byta allt igen, vet inte vad jag skall säga men försäkringsbolag har en tendens att försöka undvika kostnader. Mitt har jag dock inget problem med alls de öpnar plånboken direkt det är något utan att knorra, kanske ren tur.

Trist att bilen skall vara på verkstad bara.

Tobbz
2013-08-21, 22:15
Går det att byta endast agr ventil eller hör den ihop med styrenheten????