handdator

Visa fullständig version : Cooper S vägrar starta



Urban Mini
2013-08-01, 20:03
Skulle hämta min efterlängtade bil hos lackeraren idag och när jag skulle starta min blanka nylackade fina bil så går motorn runt men hostar bara, låter som den inte tänder. Går inte på alla cylindrar heller utan låter fruktansvärt. Assistanskåren fick hämta och köra ner den till mina "kära vänner" på Biliagroup i Mölndal. Då börjar vi om med karusellen igen då!! Tur i oturen att det hände innan garantin har gått ut. Får vi se hur mycket jag får strida för att få ordning på den nu den här gången. Känner innerst inne att jag kommer arbeta för att få hävt köpet. Samtidigt vet jag ju nu vad som är gjort och det är ju av stort värde. Kanske man bara börjar om med nästa bil :(


Just nu är bilägandet inget roligt!! Hur hade ni andra gjort? Hävt köpet eller fått det lagat?

Hagatorpet
2013-08-01, 22:22
Hur hade ni andra gjort? Hävt köpet eller fått det lagat?
tror det kan vara svårt att häva köpet
jag hade pratat med dom och försökt få någon typ av kompensation
deta är väl ändå en bil som du vill ha?
det löser sig säkert på något vis :)

Urban Mini
2013-08-01, 22:55
Ja jag vill verkligen ha den! Kostade ju ändå en slant. Den har ju vart mest på verkstad men jag kan ju inte klandra säljaren för missödet på Bilia. Får se nu vad det visar sig vara. På ett sätt så är det kanske positivt att allting händer nu och inte ett par dagar efter garantin har gått ut. Om man skall se något positivt i hela den här historien.

Jag hoppas på ett positivt besked när jag pratat med honom i morgon.

MrCooper
2013-08-01, 23:02
Avvakta och se vad de säger. Är det något av de vanliga felen, koksning eller kamkedjeproblemt, så blir det säkert bra när de väl fixat till den. Förstår att det inte är så kul just nu.

Urban Mini
2013-08-01, 23:07
Jodå jag hänger allt kvar. Får hoppas att oljeläckaget som yttrat sig bara är av ringa betydelse. Jag återkommer med mer här i tråden när jag pratat med dem i morgon.

Minid
2013-08-05, 09:51
Har dom hört av sig Urban?

Luc!fear
2013-08-06, 05:48
Hoppas att det löser sig på bästa sätt för dig. Och som du själv skrev, bättre det händer innan garantin gått ut.

Hagatorpet
2013-08-06, 07:43
Hur går det, har det blitt några framsteg?

Urban Mini
2013-08-07, 12:12
Nej det är ju Bilia som har den i GBG och där står den, de kanske skulle ha ett svar på vad det kan vara i slutet på veckan. Kanske tolkar jag som ett nej när det är Bilia som säger det. Har lite tappat hoppet faktiskt och har planerat om bilsemestern.

Urban Mini
2013-08-10, 00:03
Att de kanske skulle titta på den i veckan och att det lovade mig ett svar innan veckan var slut var ju som vanligt ett tomt löfte. Kanske de väntar på att garantin skall gå ut inte vet jag. Skulle se om de hinner ta den nästa vecka sa han. Nu pratar vi fortfarande diagnostik, sedan skall det beställas delar och det skall repareras, inte för att vara pessimist men jag räknar iskallt med minst 3v till..

MrPlow
2013-08-10, 12:40
Jag har väntat sen 10 juli på delar från BMW Tyskland... Beställt via Solna...

Gran
2013-08-10, 19:27
Avvakta och se vad de säger. Är det något av de vanliga felen, koksning eller kamkedjeproblemt, så blir det säkert bra när de väl fixat till den. Förstår att det inte är så kul just nu.


Vad är det för vanligt kamkedjeproblem? Intresserad. :)

Mange249
2013-08-10, 20:08
Vad är det för vanligt kamkedjeproblem? Intresserad. :)
Kamkedjespännaren är undermålig på R56 innan faceliften. Den trycker för löst och kedjan slits då onormalt mycket. Ger inga startproblem utan märks på att motorn rasslar när den är kall. Kan dock även ge ryckig gång då kamsensorn inte vet var kamaxeln är i för läge iom slack på kedjan.

Koksade toppar ger lägre effekt och på sikt skurna ventiler med motorsallad som följd. Catchtank för oljan och täta oljebyten är lösningen. Orsaken är direktinsprutning utan kallstartsventil i insuget. Bättre förbrukning, men sämre hållbarhet.

Hoppas det redde ut lite:)

Urban Mini
2013-08-13, 10:18
Då har de tittat på min bil och oljeläckaget var som jag befarade ett läckage mellan växellåda och motor så packboxar skall bytas. Anledningen till att den inte startatde var att den hade surat ner sig något kopiöst. Bytte tändstift och efter det så startade den direkt. Felkoden de avläste var från ett relä till motorstyrningen men detta behövdes inte bytas enligt dem. Kabelstammen i motorn kommer även att bytas.

De räknade med att jag skulle få tillbaka den på fredag, så då räknar jag med tisdag ;) Bendts bil knorrade inget utan öppnade bara plånboken och betalade. Så till er som funderar på bilköp i Halmstadstrakten kan lugnt köpa en där med garanti för de håller faktiskt vad de lovar och det är inte vanligt.

Minid
2013-08-13, 12:36
Åh herre, må detta vara slutet på all skit för dig !
Hör av dig på tisdag och berätta hur det gick ;)

Urban Mini
2013-08-13, 20:53
Det gör jag, hoppas ju på att det blir fredag som det är sagt men lika bra att räkna med tisdag så blir man inte besviken.

MrCooper
2013-08-14, 07:40
Hoppas att det löser sig. Då kan du kanske vara med om vi får till en träff i September. ;)

Urban Mini
2013-08-14, 20:23
Ja vi skyndar oss innan den går sönder igen :D

Urban Mini
2013-08-19, 13:35
Liten uppdatering: Pratade med en man som inte skall sitta i direkt kontakt med kunder utan som skall vara inne i verkstaden! Jag vet inte vi jobbar på det, detta gjorde mig så otroligt trött att jag ringde upp servicechefen för en lite rimligare förklaring. Det är ju lättare att acceptera väntan om man vet vad som händer med bilen och framförallt att NÅGOT händer med bilen.

De har i dagsläget lagt ned cirka 20 arbetstimmar på den, kabelstam, tändstift, packbox, oljor är bytt. Vid provkörningen så framkom det att en säkring går om och om igen. Denna säkring styr ca 12 olika enheter och nu håller de på med uteslutningsmetoden för att komma tillrätta med felet. Han kunde inte med säkerhet säga när jag får tillbaka bilen då de inte vet vad felet är. Ett svar jag accepterar om det framförs på ett trevligt sätt.

MAO så är den kvar på verkstad och efter ett samtal med någon som är utbildad att hantera kundrelationer så är jag lite lugnare och mindre irriterad, dock fortfarande billös och bedrövad.