handdator

Visa fullständig version : Hur långt rullar en MINI?



Urban Mini
2013-07-30, 12:19
Tanken slog mig nu när jag tittat runt på blocket och lite andra ställen. Folk är livrädda för en bil med ett par mil på mätaren. Förr så kunde man, och för den delen fortfarande, köra en bil 50 000 mil utan problem så länge service och underhåll sköttes. Är trenden på väg mot konsumera mera inom bilvärlden också? Är det all elektronik i bilarna som krånglar eller är det så att folk är livrädda för servicekostnaden eftersom bilarna är ganska så svårmeckade?

Några teorier, och hur är det med milen på MINI, jag har för mig att bilar byggdes för att köras inte se på ;)

Mange249
2013-07-30, 13:11
Bilar som rullar 50000mil utan att byta hela bilen heter Volvo 7/940 eller Mercedes W124. Få andra bilar rullar så långt utan större problem. Idag bygger man bilar för att leva ca 30000mil med normalt körmönster dvs ca 15år. Sen håller jag inte med om att bilarna höll bättre eller rullade längre förr generellt. Genomsnittsbilen idag är pålitligare än någonsin tidigare.. Serviceintervallet på en bil från 60-talet skulle man ju aldrig heller acceptera idag.

De var dock grövre byggda på gott och ont. Miljömässigt dåligt, men idag klarar nog inte heller någon ny 185hk motor 500hk oöppnat likt Saab B234. Även den miljömässigt tveksamma Volvo rödblockaren som nådde sin kulmen i B230FK/FT-98 tål snudd på vad som helst mil efter mil.

Det finns heller inget egenvärde i att bilarna håller för evigt annat än för entusiaster:) Miljömässigt kan det vara bättre om bilen drar mycket, att köpa ny och skrota av det gamla. Priusen ex.vis. kostar däremot mer för miljön under sin produktcykel än en vanlig snål småbil typ Micra/Lupo. Tekniken i Prius har dock gett mervärden som inte syns i den enkla räkningen.


Min R56 har rullat 14800mil och rullar på fint:)

Urban Mini
2013-07-30, 13:21
De flesta börjar ju knorra så fort bilen närmar sig 10K vilket jag tycker är helt absurt. Jag håller med om de bilar du nämner med robust kvalitet, sedan kan man ju diskutera körglädjen. Jag har kört yrkesmässigt de ny Volvo bilarna och ett par MB och de tickar på till 50K utan problem de också.

Mange249
2013-07-30, 13:44
Vilka nyare har du kört? V70 D5 har haft problem med diverse saker som toppar och spjäll. Autlådorna brukar ofelbart rasa vid 30000mil, vilket jag anser är bra för en låda. Det är dock långt från de 50000mil man brukade räkna på 940n.

Mercorna har jag sämre koll på, men rost på w210 och elfelen på w211 är tyvärr saker som visar att de inte obehindrat rullar fetlångt. Sen är det ju skillnad på långmil och Stockholmsmil.

Urban Mini
2013-07-31, 00:21
Jag pratar taxitrafik i Göteborg. XC70 V70 med automatlåda bla. Tro det eller ej men med regelbunden service, i det här fallet var tredje vecka minst så rullar de så långt, men normalt byts de ut vid 30 K så ditt resonemang är säkert riktigt.

Mange249
2013-07-31, 06:27
En begad Taxibil kan nog ofta vara en bra affär om man kan meka lite. Man får väldigt mycket bil för pengarna. Den ska nog helst inte ha rullat i storstad bara:) Framvagnen vill nog inte vara med om 40kmil trottoarkanter:)

Angående både Merca och V70, så är ju komforten de ger en viktig faktor när man kör så pass långt. Få bilar slår nog Mercedes när det gäller komfort. Att köra Mini 50000mil som taxi känns nog i kroppen, hehe...

Urban Mini
2013-07-31, 14:34
Jag måste säga att komforten i V70 och XC70 senare modeller slår Mercedes faktiskt, de har legat av sig och vill man ha det där lilla extra så kostar det skjortan. Likaväl så har Volvo mycket bättre serviceavtal. Som taxi är Volvo det enda alternativet tycker jag om man skall se på komfort, ekonomi och säkerhet.