handdator

Visa fullständig version : Någon med erfarenhet av mosselmanturbo



Fräsen
2013-07-23, 16:19
Hallå!

Är det någon som har provat denna leverantör? Eller hört något?

http://mosselmanturbo.se/chiptrimning-motortrimning/mini/car-tuning/performance-packages/x/mini-r56-cooper-s-works-4/

Jazzman
2013-07-23, 18:35
Ska vara bra grejer. JMB optimering i Halmstad använder mosselmans grejer.

Minid
2013-07-23, 21:07
Chippar/trimmar de diesel med?

Deeman
2013-07-23, 21:25
Har för mig att dom har gott rykte i Tyskland iaf...

Jazzman
2013-07-24, 00:12
Jmb gör allt möjligt. Maila och fråga, Magnus är trevlig.

Mange249
2013-07-24, 07:31
De ser seriösa ut med tanke på de siffror de visar upp... Tänker då på lägre vrid/effekt än konkurrenterna och detaljerad bränsleförbrukning.

Vet någon vad JWCkopplingen anses hålla för? Passar den på en S?

Fräsen
2013-07-24, 10:15
Hej!

Tack för svar.

Det verkar klart intressant företag... Dom annonserar en del i den britiska tidningen "modern mini" men jag har inte läst om någons erfarenhet på något utländsk forum.

Men i deras " KIT " är det välkända prylar som Forge IC + 100 cels downpipe från akropovitch.

Jag tror den passar " ej säker" Det finns en risk för att det inte håller även med works koppling + förstärkt låda.... Då kopplingen är känslig på en Mini;(

Det är därför dom duktiga minitrimmarna har momentbegränsning på första växeln .... Evolve har fått lite kritik för det av vissa!

Men det verkar som flera kör med orginalgrejer upp till 250 + på Works

Mange249
2013-07-24, 11:22
Låter märkligt att en koppling skulle slitas mycket pga vrid på första växeln. Det blir ingen statisk belastning utan bara en ikoppling och sedan direkt ur och i med 2an osv. Kopplingar lider generellt mest av segdragningar på hög växel.

Växellådor har däremot minst 2 akilleshälar. Den ena är som kopplingen, segdragning. Om du ligger på exvis. 4an och gasar fullt från 1500varv skickar du in stort vridmoment genom transmissionen och kopplingen får ta "smällen" när motorn vill driva runt växellådan, men möter stort motstånd och minsta slir kommer generera stor värmeutveckling.

Lådan i sig kommer också lida av låg inre hastighet och hög belastning, vilket här gör att axlarna i lådan böjer sig under belastningen och dreven kliver längre ut på kuggarna som ett resultat av detta. Går man över en kritisk gräns rappar kuggarna över och det roliga är definitivt över... Bra olja i lådan och högre varvtal på växlarna när man gasar fullt är det som ger lådan längre livslängd.

En annan svaghet är ojämn belastning över drivaxlar och diff. I en låda utan diffspärr kan det ena hjulet snurra medan det andra står stilla. 100% av kraften kan alltså gå ut genom ena sidan på lådan. Drivknutar och diff är inte gjorda för den belastningen och den plötsliga förändringen från stillastående till allt på en gång dödar framför allt drivknutar.
En låda med diffspärr(mekanisk) har begränsning för hur stor skillnad i relativ hastighet det får vara mellan utgående axlar och därför kan inte lika mycket vridmoment skickas ut genom en enskild del av lådan.

Kortfattat: En koppling ger sig av statisk belastning medan en låda vare sig vill ha statisk eller ojämnt balanserad belastning. På Saabar är detta vardagsmat. Segdra aldrig och gasa inte fullt under 3000varv är instruktionerna. Rökarstarter är dåligt för alla drivlinor och bör undvikas om man vill spara på materialet. Sen måste man ju ibland om nån motståndare dyker upp vid rödljuset;)

Det blev lite längre än planerat, men tänkte att jag när jag var i gång lika gärna kunde reda ut problemet lite grann för de som inte är så insatta i problematiken:)

Fräsen: Känns Evolve inte som ett lika bra alternativ längre efter det du läst eller är det bara momentbegränsaren på 1an som varit negativt?

Fräsen
2013-07-24, 13:40
Hallå!

Tack för redogörelsen. Evolve känns som NR1 fortfarande om man ser till antalet i England/USA som verkar testat ;) Men alltid intressant med nya firmor!

Tack

Fräsen
2013-07-25, 07:14
God morgon!

En liten rättelse från min sida ;) Menade växellådan som dom vill spara lite på ...Därav begränsning. Men även kopplingen kan ha svårt med 250 hk/+

Mange249
2013-07-25, 16:13
Har försökt leta info kring kopplingar och det finns en del olika där bl.a. OS Giken och en modifierad Sachs verkar vara det bästa. Detta enligt de på Minitorque iaf. Jag har också hittat en racekoppling som ska hålla för 560nm, men att köra den på gatan är i det närmaste omöjligt. Kul dock att kopplingen inte är det som hindrar:)

Sachs är som en original i beteende, men skall tåla 30-40% mer vrid. Giken kopplingen ska tåla allt typ, men har de vanliga rackopplingsotygen som missljud, lite vibrationer osv...

JCW och S är lika när det gäller koppling enligt flera firmor, då de listar samma uppgraderingskoppling för båda... Detta kan öppna upp för möjligheten att byta till JCW koppling på S om man trimmar lagom och vill ha starkare originalkoppling.

Söker nu spec på JCWkopplingen. Hur mycket Nm den klarar. Hk är inget problem, då det kommer högt upp i registret.

KIT
2013-07-25, 20:26
JCW har samma koppling som S enligt Bavaria, samma artikelnummer. Har en koppling från competition clutch, men den orkar inte med, slirar pga för mycket vrid

Mange249
2013-07-25, 20:51
JCW har samma koppling som S enligt Bavaria, samma artikelnummer. Har en koppling från competition clutch, men den orkar inte med, slirar pga för mycket vrid
Ok, då har många fel. Det pratas om annan koppling, men som vanligt mycket spekulation. Art.nummer ljuger inte. Är det samma, så är det samma:)

Deeman
2013-07-26, 06:51
JCW har samma koppling som S enligt Bavaria, samma artikelnummer. Har en koppling från competition clutch, men den orkar inte med, slirar pga för mycket vrid

Vilken från Competition Clutch?

Fräsen
2013-07-26, 10:02
Hej!

Tack för bra information... Ja det är alltid mycket ryckten och egna tankar på div forum. Sammanfattningsvis så verkar det vara svårt att hitta en " lagom" bra koppling om man inte skall gå över på "rejs" grejer.

Fräsen
2013-07-26, 10:18
Det vore intressant och veta vad dessa har för koppling i sin snabba bil!


http://www.topspeed.com/cars/ac-schnitzer/2011-mini-jcw-eagle-by-ac-schnitzer-ar111317.html

http://www.ac-schnitzer.de/en/mini/products/concept-vehicles/2011-eagle/

Antar att dom har återförsäljare i Sverige?

KIT
2013-07-26, 10:24
Vilken från Competition Clutch?

Bra fråga, kolla med Ola på Britalian

Fräsen
2013-07-26, 10:26
För er som kan tyska så finns nog en del intressant här om vad dom har för prylar på bilen!

http://www.ac-schnitzer.de/fileadmin/mediapool/pdfs/MINI/PDF/sport_auto_2011-12_Spezial_Leichtbau_EAGLE.pdf

Deeman
2013-07-27, 12:04
Det vore intressant och veta vad dessa har för koppling i sin snabba bil!


http://www.topspeed.com/cars/ac-schnitzer/2011-mini-jcw-eagle-by-ac-schnitzer-ar111317.html

http://www.ac-schnitzer.de/en/mini/products/concept-vehicles/2011-eagle/

Antar att dom har återförsäljare i Sverige?

Ocl brorssons i Norrköping

Deeman
2013-07-27, 15:07
Bra fråga, kolla med Ola på Britalian

Blev bara lite fundersam då dom anger ökad tolerans mot vridmoment i procent!
Från 80-300% mer beroende vilken du väljer!
Men procent mot vad? :-)
300% mer än en Cooper S tex -07 å du har en koppling som pallar ca 750-800 nm eller?
Slirar det då har du ruggig fart i maskineriet :-)

Fräsen
2013-07-28, 20:06
Mer kopplingsfunderingar

http://www.northamericanmotoring.com/forums/drivetrain-cooper-s/252679-clutch-opinion.html

Mange249
2013-07-29, 07:17
Blev bara lite fundersam då dom anger ökad tolerans mot vridmoment i procent!
Från 80-300% mer beroende vilken du väljer!
Men procent mot vad? :-)
300% mer än en Cooper S tex -07 å du har en koppling som pallar ca 750-800 nm eller?
Slirar det då har du ruggig fart i maskineriet :-)
Tycker också att det är en märklig trend med %. Det verkar som de inte vet riktigt vad grejerna tål.
Du är ju som jag är van vid Saab och där pratar man alltid om hur mycket Nm grejer håller för. När det pratas motor finns det även kunskap om vad som byts vid vilken effekt osv.

Det är lite konstigt enligt mig att det varkar saknas kunnande om Mini R56. Så nya är det ju inte längre utan vi pratar ändå om en 6år gammal motor.

Visst är det en del som testat gränserna, men det saknas info generellt.

Fräsen
2013-07-29, 11:47
Håller helt med! Mycket underligt att det saknas komptens när det gäller R56 och vad det är som gäller. Då det kryllar av tuningfirmor?
Men det är ju mest bling och för lite rejs som jag tolkar det;)

När det gäller R53 så verkar det vara lite mer koll på begräsningar och vilka prylar som gäller och är beprövade.

Luc!fear
2013-07-29, 14:02
För er som kan tyska så finns nog en del intressant här om vad dom har för prylar på bilen!

http://www.ac-schnitzer.de/fileadmin/mediapool/pdfs/MINI/PDF/sport_auto_2011-12_Spezial_Leichtbau_EAGLE.pdf
Här är info om ac-schnitzer åf i Sverige:

Bilmodecenter AB
Backa Bergögatan 11

S-422 46 Hisings Backa

Contact person: Ulf Wikenfors

Tel.: 031-405556
e-mail: info@bilmodecenter.se
Internet: www.bilmodecenter.se (http://www.bilmodecenter.se)

Fräsen
2013-07-30, 07:35
God morgon!

Stort tack ....

KIT
2013-07-30, 09:47
Blev bara lite fundersam då dom anger ökad tolerans mot vridmoment i procent!
Från 80-300% mer beroende vilken du väljer!
Men procent mot vad? :-)
300% mer än en Cooper S tex -07 å du har en koppling som pallar ca 750-800 nm eller?
Slirar det då har du ruggig fart i maskineriet :-)

Riktigt så många hästar eller vrid är det nog inte. Tror inta att dom pallar stadskörning bara.
Nu har Lestrup hjälpt mig och det blir en challenge koppling istället. 😍

Scitz0
2013-07-30, 16:41
Vad går den loss på om man får fråga?

Skickat från min HTC One med Tapatalk HD

KIT
2013-07-31, 09:41
Väntar på svar gällande pris 😜

Fräsen
2013-08-06, 08:38
Hej!

Vid lite undersökning så har JMB otimering dessa " KIT" på hyllan och bra resultat utlovas.... Tyvärr fick jag inga referenser.