handdator

Visa fullständig version : Mini Cooper S -07 Motorlampan dök upp plötsligt!!



mini_jon
2013-07-11, 21:16
Hej!
Första posten här på forumet, tur att det finns!
Har blivit ägare till en Cooper S 07 aut. Går hur ra som helst, bortsett från att motorlampan (gul kulör) plötsligt började lysa i går mitt i statstrafik.
Enligt instr boken är det avgasvärdet som spökar och man kan köra i maklig takt.
Dagen efter, idag, var lampan släckt men "service" text dök upp kort i stora displayen..

Bör jag göra en felsökning trots att allt slocknat?

Det var skapligt varmt i förrgår, med AC på max och mycke kryp och aggressiv körning i stan, överhettad= problem med katalysatorn?

Alla tips uppskattas verkligen!!

/Jonatan

Deeman
2013-07-12, 19:29
Jag skulle åkt till verkstaden och kollat iaf!
Brukar bli billigare om man upptäcker felen i tid :-)

Luc!fear
2013-07-13, 07:43
Håller med Deeman.
Åk till verkstaden och kolla felkoden.

KIT
2013-07-13, 09:07
Ingen fara att köra med men katalysatorn eller lambda sonden sjunger nog på sista versen

BADaniel
2013-07-14, 21:36
Hej!
Första posten här på forumet, tur att det finns!
Har blivit ägare till en Cooper S 07 aut. Går hur ra som helst, bortsett från att motorlampan (gul kulör) plötsligt började lysa i går mitt i statstrafik.
Enligt instr boken är det avgasvärdet som spökar och man kan köra i maklig takt.
Dagen efter, idag, var lampan släckt men "service" text dök upp kort i stora displayen..

Bör jag göra en felsökning trots att allt slocknat?

Det var skapligt varmt i förrgår, med AC på max och mycke kryp och aggressiv körning i stan, överhettad= problem med katalysatorn?

Alla tips uppskattas verkligen!!

/Jonatan

Felkoder sparas alltid även om lampan slocknar. Vart finns du, jag kan läsa koder på jobbet (stockholm) om du behöver hjälp?

Sent from my Sony Tablet S using Tapatalk 2

mini_jon
2013-07-27, 15:47
Hej igen!
Åkte till min lokala verkstad för kontroll, den nämnde någon mycket krånglig felkod men verkstan sa att de va lugnt. Dom nollställde den och har funkat fint sen dess.

Dock! glad som jag var tog jag en tripp till Öland för att "lära känna" bilen. Öland är verkligen "Mini Cooper Country" med dess slingrande vägar i mycket fina miljöer. Rekomenderas varmt!

Men, på vägen ner längst motorvägen (testade högfarts egenskaper..) gick plötsligt varningslampan för "kommande service" upp och när jag bläddrade igenom service posterna var "bromsar fram" på -10km.
Saken är att skivorna ser bra ut, bortsett från några djupare spår och beläggen är ok.

Är det för att den gått ett antal kilometer som den "anser" att dom ska bytas? utropstecknet lyser nu ständigt i varvräknaren.
Detta var på väg ner så jag ignorerade och har nog kört 70 mil sedan dess.

Dags för service trots att den såldes nyligen servad? gått 8000 mil ca

Ska lägga upp bilder så snart jag kan från trippen!

mini_jon
2013-07-27, 15:52
Felkoder sparas alltid även om lampan slocknar. Vart finns du, jag kan läsa koder på jobbet (stockholm) om du behöver hjälp?

Sent from my Sony Tablet S using Tapatalk 2

Såg ditt svar först nu! Uppskattar hjälpen!
Åkte (innan jag såg ditt svar) till lokala mecken, (sommarställe i norrtälje, bor i sthlm) som inte noterade något ovanligt, dom sa att just S ibland får "hicka" vid tex tjuvstopp, hög belastning etc. då pga avg värdet.

Jonatan
/Sthlm