handdator

Visa fullständig version : Är denna bil ett vettigt köp?



dieselj
2013-07-01, 10:47
Hej alla. Postade en köprådstråd, men fick inte så mycket svar. Tänkte därför bara fråga om en bil för att se om det är någon av er som vet något om den etc.

Är denna ett vettigt köp? Är ett miltal på 13.300 något man bör oroa sig för eller har bilen många mil kvar? Jag vill ha en 2007:a eller nyare tror jag då det är en ny generation vad jag har förstått. Bilen ska inte ha några problem enligt säljaren. Inga repor eller liknande, men har inte sett den ännu.

Till denna följer det även med en JCW-vinge.

Vad tror ni? Någon som vet något om denna? Jag gillar den och är intresserad.
http://www.blocket.se/stockholm/Mini_Cooper_1_6_0__kontant_47702426.htm?ca=17&w=3

Väldigt tacksam för hjälp.

dieselj
2013-07-02, 18:54
Trist, men det känns inte som att det är någon ide att söka hjälp här. Trodde att ni medlemmar var villiga att hjälpa till med feedback iaf. Själv har jag inte en aning vem jag ska prata tips och köpråd med angående bilarna då jag inte känner någon som har en... men jag får väl helt enkelt leta vidare eller prova ngt USA/UK-forum... Kul miniforum.

minikonsum
2013-07-02, 19:33
Oj vad bråttom du har! Jag hade inte köpt en bil som gått så där långt.

brumbrum
2013-07-02, 20:01
vet inget om bilen, men läste i din andra tråd att du var ute och letade en gammal mini, oklart vilken sort.
om man ändå ska ha en så äldre mini så hade jag själv valt en 06 som jag tror var av den ändre generationen..
jag hade tidigare en 05'a bensinare som jag saknar.
Jag tycker du ska kolla runt lite mer och se till att titta in i en äldre och en av den nyare generationen innan du bestämmer dig.
och framförallt ha lite tålamod med forumet, det är trots allt semestertider. Sitter själv i lobbyn på hotellet och skriver detta.

Minid
2013-07-02, 20:14
Hade jag satsat på en äldre så hade jag kört på en r53a, snygga och som ace på forumet , den rullar på rullar på rullar på.

Men annars tycker jag den röda är schyst, plus är fälgar , extraljus och vingen.

När är senaste servicen gjord?

dieselj
2013-07-02, 20:22
Supertack för svaren. Det hjälper massor och glädjer mig att några levde här iaf :) menade inte att vara brysk. En R53 hade varit ganska trevligt, men hur är det med importbilar? Ingen fara? Tänkte också på driftskostnad. Bränsleförbrukningen / skatt / försäkring på en R53 kontra en R56 blir väl nästan det dubbla? Sen tänkte jag att den röda där som sagt är en 2007:a och i gen 2 kanske mycket är nytt och åtgärdat från gen 1, eller har jag fel? Bara förbrukningen mellan R50 / R56 är ju en del.

Tyckte dessutom den röda var snygg, men håller med, miltalet känns lite dumt. Sjukt svårt detta. Har 80k i budget och behöver bil snarast. Kanske någon med tips? Prioriterar nog nu en bil i bra skick som ser bra ut mer än HK.

Minid
2013-07-02, 20:37
Här har du en för 84, får säkert ner den till 80 !

Lägre mil, r56 !

http://www.blocket.se/vi/47416698.htm

dieselj
2013-07-02, 20:42
Såg den. Såg superfin ut men det är en One, och även om den är snål i drift vill jag nog upp snäppet i alla fall. Den blå -06:an jag postade i andra tråden har 2st stensätt med rost vid lyktan vilket gjorde mig lite osugen. Den gröna i den andra posten verkade också superfin, men den går till någon annan tror jag. Annars är alla coopers jag mailet på osålda, och det är 20-30st... Verkar vara svårsålt även om folk inte gärna prutar. Den röda 07:an med svarta fälgar får jag ner till 79k sa säljaren. Dock är han supersvår att få svar av. Frågade lite generella frågor som t.e.x när service är gjord, ev problem etc. Fick till svar typ "den är bra, inga fel".....gillar dock den, men lite allergisk mot miltalen som sagt.

dieselj
2013-07-02, 20:47
En fråga, vad kostar en R53 i drift.... Importbil från början.... Soppa om man kör mycket landsväg, skatt och försäkring? Jag är närmare 40 och försäkras väl ej som "ungtupp" :) man hittar ju dem runt 80 men lite skraj för kostnaden jämfört med en R50/R56

Hagatorpet
2013-07-02, 21:41
Det bästa är att kolla med lite olika försäkringsbolag, kan skilja rätt så många tusen på olika
Ta reg nr och ring och fråga dom :) (importbil kan vara lite dyrare att försäkra ibland)

Skatten får du fram om du går in på http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Fordonsskatt/
sök sen på "Sök uppgifter om annat fordon" skriv in reg nr. så får du fram vad skatten är
Lycka till :)

dieselj
2013-07-02, 21:54
Tackar. Har kollat lite på den sidan om olika bilar. Försäkring fick jag veta låg på ca 500:- per månad. Men kan man köra en S på 0.7lm som en säljare sa, eller är det i nedförsbacke med hemlängtan? Skiljer det minimalt mellan en vanlig cooper och S så kan det ju ändå vara intressant, men måste verkligen tänka på körekonomin. Är det Risky med import tycker ni, eller är det bara blaj att oroa sig för det?

Minid
2013-07-02, 22:30
Ang import , jag hade en Saab, en gammal import. Sämsta köpet någonsin, men så var det ju Saab också! Jag tror att man kan hitta en import som är minst lika bra/dålig/bättre/sämre än en svensksåld.

Enda nackdelen är väl just då försäkringen, ja gick under din nämnda kategori ungtupp när jag körde importen, och då ville dom ha mer i försäkring än vad bilen kostade att köpa !

Det bästa hade väl varit att fråga Ace vad den drar för honom, pratade med Noel som kör works, han får ner sin bra lågt om han kör enligt skyltarna.

Hagatorpet
2013-07-02, 23:11
Ang import , jag hade en Saab, en gammal import. Sämsta köpet någonsin, men så var det ju Saab också! Jag tror att man kan hitta en import som är minst lika bra/dålig/bättre/sämre än en svensksåld.

Enda nackdelen är väl just då försäkringen, ja gick under din nämnda kategori ungtupp när jag körde importen, och då ville dom ha mer i försäkring än vad bilen kostade att köpa !

Det bästa hade väl varit att fråga Ace vad den drar för honom, pratade med Noel som kör works, han får ner sin bra lågt om han kör enligt skyltarna.
Du går fortfarande under kategorin ungtuppar Björn :)

Minid
2013-07-03, 04:21
Du går fortfarande under kategorin ungtuppar Björn :)
Ajemen, det gör jag ;)!!!

Urban Mini
2013-07-03, 06:51
Tackar. Har kollat lite på den sidan om olika bilar. Försäkring fick jag veta låg på ca 500:- per månad. Men kan man köra en S på 0.7lm som en säljare sa, eller är det i nedförsbacke med hemlängtan? Skiljer det minimalt mellan en vanlig cooper och S så kan det ju ändå vara intressant, men måste verkligen tänka på körekonomin. Är det Risky med import tycker ni, eller är det bara blaj att oroa sig för det?

Jag har en -08 S Clubman och 0,75 är nog vad du får den att dra om bilen är i sin ordning och om du har en "ungtuppskörstil" :D Jag kör allt annat än ekonomiskt och får aldrig bilen över 0,8. Du kan ha hur roligt som helst med den för en billig penning. Men börjar du trimma och fixa motorn så kommer du ju givetvis över detta. Min är helt original. Jag kör iof V-power men har ingen aning om det har någon betydelse, kanske någon annan vet.

mopack
2013-07-03, 06:57
Hejsan,

Jag har en 03 MCS (R53). Det är en import. Mitt råd till dig hade varit att titta på en senare årsmodell av R53 S. Ja, den drar lite mer än vanlig, men allt handlar om hur du kör. Om du kör vanliga landsvägar så kommer den ligga snäppet över en vanlig Cooper, men när du trycker på så går givetvis förbrukningen upp....men tänl så här, i en vanlig Cooper, hur skulle förbrukningen se ut om jag skulle hålla jämnt med en Cooper S i buskörning? ;)

Import, eller inte import. Min åsikt är att import är det inget fel alls på. Egentligen så brukar import vara fyllda med mer optioner/tilläggsval än svenskasålda (notera : min åsikt). I mitt fall var det ingen skillnad på försäkringskostnad på min import Mini eller en svensksåld Mini som jag också tittade på (Länsförsäkringar).

Förbrukning beror helt på hur du kör. Har du en tung fot så drar MCS uppemot en liter, men du kan köra den hyffsat snällt så hamnar du på 0.75/0.8. I min mening så ger en MCS så mycket mer än en vanlig pga. den har lite mer kraft underhuven. Kompressorljudet är beroendeframkallande och det gör att man kan köra väldigt hårt på kurviga vägar eller på en bana. Om du skulle tröttna på hästkrafterna så är det bara att slänga i en reducerad pulley så plockar du upp ytterliggare 30 hk eller mer.

Om det är en kul bil du letar efter så hade jag satsat på en senare årsmodell av R53. Senaste årsmodeller är oftast mycket bättre än nyare modeller (dvs tillverkaren brukar ha fått bort barnsjukdomarna mot slutet av produktionen). Om det är en långfärdsbil du är ute efter så hade jag ärligt talat inte satsat på en Mini, det är (enligt min åsikt) ingen motorvägsbil. Men på en kurvig väg, dår glänser den som solen :)

Mvh och lycka till
Alex

MrCooper
2013-07-03, 07:37
Välkommen hit Mattias,

Jag vill instämma med en del andra kommentarer här ovan. Många som köper en Cooper ångrar sig efter ett tag och börjar leta efter en S. En R53:a är lite roligare/råare än en R56:a. Det med att de skulle åtgärdat massa saker till Gen2 stämmer inte då Gen2 är en helt ny modell med sina egna problem. R53 drar ca 1dl mer per mil än en R56 och i fart så ökar skillnaden, men jag läser att du mest kör landsväg.

Hur långt kör du per år? Om bränsleekonomin är viktig skulle rekommendera dig att köpa en R56 D typ (förvånad att Owe inte nämnt detta :p):
http://www.blocket.se/stockholm/Mini_Cooper_1_6_D_Chili_superfin_lagmilare_4786159 3.htm?ca=15&w=3
(http://www.blocket.se/stockholm/Mini_Cooper_1_6_D_Chili_superfin_lagmilare_4786159 3.htm?ca=15&w=3)
Att den är dyrare i inköp har du igen rätt snabbt om du kör en del då den drar markant mindre.

Sedan så påverkar körstilen förbrukningen. ToR Göteborg-Örebro drar min JCW 0.62 när jag kör enligt skyltarna (lätt på gasen) vilket jag tycker är riktigt bra. Så det går att få ner förbrukningen.

Gällande import så bör de vara billigare än en svensksåld, därmed inte sagt att de skall vara sämre. Det kan saknas eluppvärmda stolar i dem, så det bör man kolla om man tycker att det är viktigt. Även försäkringen brukar vara dyrare. När jag kollade för en R53:a så var skillnaden ca 1.000:- / år.

Lycka till med sökandet.

taz
2013-07-03, 08:09
Jag kör iof V-power men har ingen aning om det har någon betydelse, kanske någon annan vet.

Kolla här. http://www.youtube.com/watch?v=dDHwCWdrtdg&feature=player_embedded

Värt att tänka på dock är att svensk v-power inte är v-power längre sen St1 tog över Shell i skandinavien, utan numer är "vanlig" 98 med 5% etanol inblandat.

Björn P
2013-07-03, 08:47
Är ett miltal på 13.300 något man bör oroa sig för eller har bilen många mil kvar?

Min reflektion: Jag har aldrig sett någon R56 med så många mil på mätaren. Blir nog svårsåld nästa gång du ska få i väg den. Pruta rejält om du fastnar för den.

Hagatorpet
2013-07-03, 10:19
Välkommen hit Mattias,

Jag vill instämma med en del andra kommentarer här ovan. Många som köper en Cooper ångrar sig efter ett tag och börjar leta efter en S. En R53:a är lite roligare/råare än en R56:a. Det med att de skulle åtgärdat massa saker till Gen2 stämmer inte då Gen2 är en helt ny modell med sina egna problem. R53 drar ca 1dl mer per mil än en R56 och i fart så ökar skillnaden, men jag läser att du mest kör landsväg.

Hur långt kör du per år? Om bränsleekonomin är viktig skulle rekommendera dig att köpa en R56 D typ (förvånad att Owe inte nämnt detta :p):
http://www.blocket.se/stockholm/Mini_Cooper_1_6_D_Chili_superfin_lagmilare_4786159 3.htm?ca=15&w=3
(http://www.blocket.se/stockholm/Mini_Cooper_1_6_D_Chili_superfin_lagmilare_4786159 3.htm?ca=15&w=3)
Att den är dyrare i inköp har du igen rätt snabbt om du kör en del då den drar markant mindre.

Sedan så påverkar körstilen förbrukningen. ToR Göteborg-Örebro drar min JCW 0.62 när jag kör enligt skyltarna (lätt på gasen) vilket jag tycker är riktigt bra. Så det går att få ner förbrukningen.

Gällande import så bör de vara billigare än en svensksåld, därmed inte sagt att de skall vara sämre. Det kan saknas eluppvärmda stolar i dem, så det bör man kolla om man tycker att det är viktigt. Även försäkringen brukar vara dyrare. När jag kollade för en R53:a så var skillnaden ca 1.000:- / år.

Lycka till med sökandet.
Kör du mycket kanske du skulle prova en D :)

dieselj
2013-07-03, 12:30
Fick bilder på den idag efter mycket tjat. Den ser blästrad ut på huven.... runda slängar 30-50 stenskott av varierande storlek.... Många med rost i... Den såg helt bedrövlig ut... I baksätet saknades plastdelar. Den var skitig innuti, den var lacktejpad på ngt hörn där. Fälgarna var kantstötta... Ja, den såg helt bedrövlig ut. Hade det varit en bil av annat märke skulle den gå för 20.000 och kallas sliten.

Dessutom vill inte handlaren pruta mer än till 79.000.... Enligt bilpriser ligger den ju faktiskt högt också nästan.... Han kommer nog att stå med den ett tag...

dieselj
2013-07-03, 12:55
10978

Fick bild på den röda.... Tycker den var en ren katastrof.... Inget prut mer än till 78 heller!

Nina
2013-07-03, 12:58
Fick bilder på den idag efter mycket tjat. Den ser blästrad ut på huven.... runda slängar 30-50 stenskott av varierande storlek.... Många med rost i... Den såg helt bedrövlig ut... I baksätet saknades plastdelar. Den var skitig innuti, den var lacktejpad på ngt hörn där. Fälgarna var kantstötta... Ja, den såg helt bedrövlig ut. Hade det varit en bil av annat märke skulle den gå för 20.000 och kallas sliten.

Dessutom vill inte handlaren pruta mer än till 79.000.... Enligt bilpriser ligger den ju faktiskt högt också nästan.... Han kommer nog att stå med den ett tag...Jag brukar sluta tänka på bilen där säljaren känns benägen att vara svåråtkomlig och går vidare i sökningen. Brukar finnas en och annan orsak och här fick du svaret på varför han var knepig - bilen var inte i det skick som du fått uppfattning om. Jag hade ringt på andra, den där har gått för många mil för du kommer bli stående med den när du ska sälja den sen.

Nina
2013-07-03, 13:15
Här har du en cabriolet, går kanske att pruta ner till 80.000 kr.
http://www.blocket.se/stockholm/Mini_Cooper_cabriolet_06_47970153.htm?ca=11&w=1

H[/URL]är har du en fin -02 som rullat knappt 1000 mil per år:
http://www.blocket.se/stockholm/Mini_Cooper_47222975.htm?ca=11&w=1 (http://www.blocket.se/stockholm/Mini_Cooper_cabriolet_06_47970153.htm?ca=11&w=1)

En -03, också knappt 1000 mil per år:
[URL]http://www.blocket.se/stockholm/Mini_Cooper_1_6_47867700.htm?ca=11&w=1 (http://www.blocket.se/stockholm/Mini_Cooper_47222975.htm?ca=11&w=1)

Den här är visserligen lite dyrare men också lite roligare att köra:
http://www.blocket.se/stockholm/Mini_Cooper_S__Laga_mil__47215220.htm?ca=11&w=1

(http://www.blocket.se/stockholm/Mini_Cooper_S__Laga_mil__47215220.htm?ca=11&w=1)Lycka till, hoppas du hittar någon bil du trivs med.

dieselj
2013-07-03, 14:30
Tack för hjälpen alla... Det hjälper verkligen massor.... De ovan kanske inte är så dumma.... Denna har jag fastnat för också och funderar på att kolla in. Vad tror ni om den? En motkörningsskada på ena sidan som verkar vara väldigt ytlig, annars bra skick.

http://www.blocket.se/ostergotland/MINI_Cooper_1_6_47585276.htm?ca=17&w=3

Nina
2013-07-03, 14:58
En motkörningsskada på ena sidan som verkar vara väldigt ytlig, annars bra skick.Titta kan du göra, den ser fin ut. Man ser inte motkörningsskadan, hur stor är skadan? Liten repa eller en stor buckla som kräver en bra yrkesman?

dieselj
2013-07-03, 15:01
Det såg mer ut som en färgsmetning... lite ljusare bara.... Tror det kan vara ok...

jronnblom
2013-07-03, 16:08
Hej,

Alla bilar är importbilar för ingen byggs i Sverige. Det som avgör är i vilket skick den är i samt hur välservad den är. Gärna att den är extra servad med fler oljebyten, bytt kylarvätska, m.m. Kolla olja och alla andra vätskor. Har ägaren fuskat här så är nog inte bilen så välservad heller.

För övrigt lider alla MINIs av stenskott på motorhuven då den är väldigt utsatt. Enkelt att fylla i med ett lackstift och man bör göra detta varje år.

Har den gått långt så kolla att de har bytt en del slitdelar.

-J

dieselj
2013-07-03, 19:43
Kanonbra tips och feedback. Jag får massa matnyttigt nu. Nu hittade jag en annan fin. -02 som gått 5200, fullservad. Är det ngt att ha? Tänkte om det finns mkt barnsjukdomar fortfarande på 2002. Läste på ngn engelsk guide att man skulle styra iväg från allt innan 2003 helst. Dock ser ju denna finfin ut:

http://www.blocket.se/ostergotland/Mini_Cooper__fa_mil__superskick__min_i_10_ar_48006 052.htm?ca=17&w=3

Supertack åter igen för att det är fin hjälp

mopack
2013-07-04, 07:27
Mattias,

Titta/provkör gärna en 'S' innan du bestämmer dig. Tror inte du kommer titta på annat än en S modell efter det :)

Dragon
2013-07-04, 07:36
Kanonbra tips och feedback. Jag får massa matnyttigt nu. Nu hittade jag en annan fin. -02 som gått 5200, fullservad. Är det ngt att ha? Tänkte om det finns mkt barnsjukdomar fortfarande på 2002. Läste på ngn engelsk guide att man skulle styra iväg från allt innan 2003 helst. Dock ser ju denna finfin ut:

http://www.blocket.se/ostergotland/Mini_Cooper__fa_mil__superskick__min_i_10_ar_48006 052.htm?ca=17&w=3

Supertack åter igen för att det är fin hjälp

Kanske inte hjälper så mycket men som jag sagt i andra trådar...gult är fint ;)

dieselj
2013-07-04, 08:05
Dragon: Jag är på din sida... Jag gillar Gult.... Grått, rött och svart är alltid fint, men det är alltid roligt med en inte så vanlig färg.

Jag vill jättegärna ha en S, men misstänker att jag kommer att känna att jag 'förköpt' mig. Jag vill verkligen ha en sådan, men det är driftskostnaden allt kommer ner till.... En S kommer att bli nästan dubbelt så dyr i drift per månad och då jag gör några långresor ibland blir det 4000-5000 endast i Soppa på en S per månad såvida jag inte satsar på en 07-08, men det är utanför min budget. Så att gå från inga utgifter på bil till 6000-7000 (Soppa/Försäkring) för en bil per månad, det är inte relevant just nu. Kan jag komma ner lite av det så är det ju kanon och det är där jag tittar.

dieselj
2013-07-04, 08:06
Dock måste jag säga att jag är SJUKT sugen på en S självklart!

Hagatorpet
2013-07-04, 08:09
Tycker du skall titta på en D
ett mellanting i prestanda och betydligt billigare att äga