handdator

Visa fullständig version : Klonk från höger bak... Tror jag. Mini cooper S -03



johnande
2013-06-26, 10:08
Hej har äntligen köpt mig en Mini cooper S -03. Har haft den i ett par månader nu har haft det jätteroligt
bakom ratten:)
Nu har det dock uppstått ett lite konstigt missljud/klonkande ifrån den lilla besten.
Ljudet låter som att det kommer från Höger bak men har inte kunnat bekräfta det så det är möjligt att det kommer från framvagnen också.
Ljudet uppstår efter man kört bilen ett tag (typ 20min) och främst i låga hastigheter under 30. Det låter som typ en
metallpinne som slår mot nåt. Ljudet uppstår främst när man svänger men även när man kör rakt fram. Har haft den
inlämnad men det kunde inte hitta nåt och hörde ju inget missljud
självklart eftersom bilen var troligtvis kall när dom provkörde den.
Besiktigade bilen häromdagen också och den gick igenom med blanka papper.

Nån som Har några förslag på vad det kan vara? Och tips på en bra verkstad i Stockholmsområdet skulle
uppskattas också:)

Jazzman
2013-06-26, 19:22
Hmm, det hör jag också i min. Krängningshämmarna bak sägs kunna ge upphov till klonk, men jag kollade mina och de var bra. Men du kanske ska kolla dina. Annars tar jag också gärna emot tips.

johnande
2013-06-27, 09:52
Har lyckats fånga klonkandet på film nu också. Man hör det hyfsat tydligt i mitten av filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=B_nTh4CJCvo

mopack
2013-06-28, 07:36
Halloj,

Hade samma sak på min gamla Mini, visade sig vara LCA (Lower Control Arm) bussingen. Ta gärna och kolla detta.
Låter det så här ? -> http://www.youtube.com/watch?v=SVH4Sy-s2PE
Kolla så här -> http://www.youtube.com/watch?v=JtElI_WknGs

Mvh
Alex

P.S. Håll oss gärna uppdaterade på vad det är, detta verkar vara ett vanligt fel på Mini men ingen verkar nämna det är på Miniclub.se

johnande
2013-06-28, 09:13
Precis så låter det Alex S:)

Men det känns som att det kommer från bakvagnen men det är svårt att höra när man sitter i bilen. I
videon verkar han ha problem i framvagnen. Men man kanske kan få samma fel bak.
Får gå ner i garaget och sparka däck helt enkelt. Återkommer

johnande
2013-06-28, 09:16
Försöker lägga upp en video från Youtube på felet som jag spelat in men det verkar fastna i nåt slags moderatorfilter?

mopack
2013-06-28, 12:40
Precis så låter det Alex S:)

Men det känns som att det kommer från bakvagnen men det är svårt att höra när man sitter i bilen. I
videon verkar han ha problem i framvagnen. Men man kanske kan få samma fel bak.
Får gå ner i garaget och sparka däck helt enkelt. Återkommer

Hej Johan,

Om jag var du så hade jag kollat bussningarna bak samt även fram (för att vara på den säkra sidan). En tanke var att det kanske kunde vara din sway bar men tycker ändå att det är konstigt då ifall en bussning skulle bära sig år så enbart om den är varmkörd.

Mvh/ Alex

johnande
2013-06-28, 13:06
Jo en swaybar borde dom ha upptäckt när jag lämnade in bilen. Och det är ju möjligt att dom bara undersökte bakvagnen då och därför inte hittade nåt fel. Det mystiska är ju just att det tar en stund innan klonkandet börjar.
Får lämna in bilen igen och vara lite mer utförlig i informationen.
Tack för hjälpen Alex!
Återkommer med uppdatering när jag hittat felet.

/
John

mopack
2013-06-28, 14:26
Hej John,

Jo när jag hade mitt problem så upplevde jag ljudet att det kom ifrån där man har fötterna (i framsätet). Men det bästa du kan göra är att försöka få upp bilen på en lift (kanske en OKQ8 mack eller en kompis/familjmedlem har tillgång till en) och leta runt lite. LCA bussningarna är som sagt en svag punkt på dessa bilar och medför ett klonkande ljud. Jag upplevde det väldigt metalliskt ljud. Lycka till med sökandet och ser fram emot att du håller oss uppdaterade om hur det går :)
Mvh / Alex

johnande
2013-07-15, 09:11
Mysteriet kan vara löst!

Lämnade in bilen och det var inte LCA bussningen. Ljudet kom mycket riktigt från höger bak och var bromsokshållaren som hade fått en skada. Fråga mig inte hur. Detta var upphovet till det klonkande ljudet. Nu var det ca 2 månaders leveranstid på ett par nya (både för v och h) så dom gjorde en reparation på den så länge. Klonkandet har nu upphört:).

Så nu måste jag beställa ett par nya. Verkar vara lite knepigt att hitta dock. Hur är det att beställa från Mini själva? Dom verkar inte ha nån slags webbshop så man blir väl tvungen att ringa.

Jazzman
2013-07-15, 09:45
Varför köpa nya? Gå in på laga.se så hittar du bra begagnade till sjyssta priser.

mopack
2013-09-05, 11:24
Skönt att höra att det löste sig :)

Mvh / Alex