handdator

Visa fullständig version : Trasig servo....



susanne
2013-06-15, 13:17
Hej!

I morse när jag skulle köra i väg så gick det ej att vrida på ratten, gick med MYCKET kraft att svänga hjulen lite.

Så någonting med servon har ju hänt. Oljan är ok, det där typiska mini ljudet som hörs är borta (när man står still eller svänger) så är det något el-fel tro?
Är dåligt insatt i hur servon funkar på mini.

Kan någon säga vad felet kan vara?
Med vänlig hälsning, Susanne

jronnblom
2013-06-15, 13:30
Hej,

Låter som om pumpen och kanske kylfläkten har gett upp. Många som är drabbade av just det problemet iaf om det gäller MINIs före 2006. Vet ej hur det är med nyare MINIs.

Ska gå att byta utan att plocka ner subframen men det är tight. Jag skulle nog ta ner subframen och passa på och titta över alla gummibussningar/armar.

-J

susanne
2013-06-15, 13:43
Hej,

Låter som om pumpen och kanske kylfläkten har gett upp. Många som är drabbade av just det problemet iaf om det gäller MINIs före 2006. Vet ej hur det är med nyare MINIs.

Ska gå att byta utan att plocka ner subframen men det är tight. Jag skulle nog ta ner subframen och passa på och titta över alla gummibussningar/armar.

-J

Tack för svar!
Det är en -02
Men stämmer det att mini inte har servo som andra bilar & vad beror det på att det där ljudet jag pratar om är borta? ( om du vet vilket jag menar) jag lär få lämna in bilen o få detta ordnat hursomhelst .....

jronnblom
2013-06-15, 14:08
Hej,

MINI har en elektrisk servopump och många andra bilar har en pump som drivs genom vanliga motorn.

Du kan ju börja med att kolla alla säkringar först.

Verkar inte vara en alltför svår operation om man har tillgång till ett garage.

Finns refurbished pumpar att beställa från bba-reman i UK.

http://www.pelicanparts.com/techarticles/MINI/47-SUSPEN-Power_Steering_Pump_Replacement/47-SUSPEN-Power_Steering_Pump_Replacement.htm

-J

jronnblom
2013-06-15, 14:14
Och ljudet kommer från pumpen när den jobbar.

-J

susanne
2013-06-15, 14:25
Och ljudet kommer från pumpen när den jobbar.

-J

Tack igen!

Vad kostar en pump att köpa i Sverige?

susanne
2013-06-15, 14:30
Tack igen!

Vad kostar en pump att köpa i Sverige?

Och kylfläkt??

susanne
2013-06-15, 14:56
[QUOTE="susanne;150450"]

En annan fråga med tanke på att det är el-styrt krävs det någon programmering efter att man monterat ny pump eller funkar det automatiskt sedan?

Flameboy
2015-04-08, 19:23
Hej Susanne!

Jag hade exakt samma problem på min MINI R50 02. Sök runt lite på forumet så hittar du min tråd om det, och även lösningen på problemet... om det kvarstår. Gammal tråd ser jag nu.