handdator

Visa fullständig version : Nästa Mini?



Fjällen
2013-06-03, 22:41
Går i tankarna att byta bort min Cooper från -09 till något nyare/ännu roligare.
Min fråga är: Cooper S med diverse extra för ca 265 000 eller en JCW för ca 320 000?

Hur stor är egentligen skillnaden i känsla mellan dessa modeller? Är det värt prisskillnaden? Vilken är mest praktisk? Är JCW för extrem?
Vilken modell har bäst andrahandsvärde?

Ser fram emot råd och era personliga synpunkter!

Hej från sommar-fjällen.

ipp
2013-06-04, 07:49
Med tanke på att det kommer en helt ny MINI som ersätter R56:an efter sommaren så ska man nog inte köpa en ny nu om man tänker på andrahandsvärdet. Försök hellre hitta en lätt begagnad 2013 till ett bra pris i så fall.

GPHelena
2013-06-04, 09:08
Håller med ipp, fast å andra sidan borde man kunna göra en bra affär nu. Det finns ju en hel del lagerbilar som funnits väldigt länge som handlarna säkerligen vill bli av med.

Är andrahandsvärdet det viktigaste tror jag att en GP klarar sig bäst över åren bland de modeller du kan köpa nu.

Det var länge sedan jag körde en Cooper S Hatch men jag har kört några Cooper S Coupé, en JCW Hatch och självklart min egen GP.

Jag upplever alla stegen som stora, men skall du ha MINIn som enda bil hade jag valt en JCW Hatch då mest för att den låter mindre samt har ett baksäte (jämfört mot GP). Har du däremot som jag andra bilar att välja mellan så är GP ett givet val!

David
2013-06-04, 13:01
En S duger säkert gott och väl :) men lite av grejen med en jcw är ju vetskapen om att man har det värsta, sedan får man ju nu också jcw aerokitet på köpet vilket i min mening gör bilen väldigt mycket snyggare.
Andrahandsvärdet ligger nog som sagt bäst på gp2.

Passar på att lånar tråden och frågar om hur ni med faceliftade r55/r56 hur ni upplever skillnaden mot innan facelift. Är det mest de uppenbara synliga uppdateringarna eller är även kvalitén i material och vägbrus bättre?

Funderar på om man ska lägga mer pengar på nuvarande bil eller om man ska kika på en lci works.
Roadstern lockar som fan också... Jobbigt :)

Fjällen
2013-06-04, 21:12
Ny R56 efter sommaren? Vart kan man hitta information om detta?

Minid
2013-06-05, 07:53
http://www.miniclub.se/showthread.php?11916-MINI-tredje-generationen

Nina
2013-06-05, 10:00
Jag fullkomligt ääälskar min JCW! Grymt rolig att köra. Roligaste kommentaren kom i går från dottern: ”Måste du köra som nån rallybrud på vägarna??”. Och då körde jag ganska lugnt med sportknappen aktiverad och drog den bara till 2500 varv… :)