handdator

Visa fullständig version : Koksade toppar - lösning finns på peugeot



jronnblom
2013-05-17, 19:59
Jag blev inlockad att titta på nya Peugeot 208 GTI och en av grejorna som dök upp var att motorn är samma som MINIs. Självklart frågade jag om problemet med koksade toppar och iaf här uppe var problemet välkänt och har funnits i flera år. Lät som om de har rengjort ett antal toppar med liknande metoder.

-J

David
2013-05-17, 20:19
Lösning finns hos mini/BMW också. har haft bilen inne hos mini där man gjorde rent med walnut blaster.
Fick dock bråka rejält med dom, från att aldrig hört talas om problemet till att man tillslut gav med sig efter att ha stått på och be dom visa bild på att topparna inte koksat. Därefter så hade mini samma walnut blaster som vi sa fanns i england och usa vilket dom tidigare inte hade hört talas om. blästraren var tyvärr då redan utlånad till en annan BMW verkstad så fick vänta ytterligare nån vecka. Därefter gick det kanon och bilen mår fin fint igen.

Scitz0
2013-05-25, 17:00
Någon som har en aning om vad det skulle kosta att få bilen behandlad med denna "walnut blaster"? Bilen går helt ok som det är idag men jag har första generationen av R56:an så jag antar att det inte ser så fräscht ut nu efter 8k+ mil.

Jill
2013-05-25, 18:56
Någon som har en aning om vad det skulle kosta att få bilen behandlad med denna "walnut blaster"? Bilen går helt ok som det är idag men jag har första generationen av R56:an så jag antar att det inte ser så fräscht ut nu efter 8k+ mil.

Walnut blaster?

BMW/Mini har en tillsats som man stoppar i bensinen för att rensa på koxning, och man kör 2 doser på full tank som kostar stax under 300:- totalt på tex Theanders..

Scitz0
2013-05-25, 21:43
Walnut blaster?
Antar att David syfta på något i stil med detta:
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=682116

Tvivlar starkt på att någon tillsats i bensinen löser detta problem.

jronnblom
2013-05-25, 22:36
Tekniskt omöjligt att lösa det med tillsatser.

-J

Jill
2013-05-26, 12:13
Tekniskt omöjligt att lösa det med tillsatser.

-J

Min känsla med...

Lite kul att BMW/Mini dock påstår att det är lösningen...

MrCooper
2013-05-26, 16:39
Någon som har en aning om vad det skulle kosta att få bilen behandlad med denna "walnut blaster"? Bilen går helt ok som det är idag men jag har första generationen av R56:an så jag antar att det inte ser så fräscht ut nu efter 8k+ mil.

Jag är också intresserad. Tänkte fråga vid nästa service som är inom någon vecka.

David
2013-05-28, 12:02
Ja precis jag menar bmws walnut shell blaster (http://youtu.be/R-HlWELr4Zk). Och inte någon tillsats i bensin (som ändå inte kommer hjälpa ett dugg). Vet tyvärr inte vad det kosta då BMW / försäkringsbolaget tog det. Men tror det var runt 8000

Scitz0
2013-05-30, 07:04
Skickade förfrågan till Förenade Bil på vad det skulle kosta att få detta gjort.

Fick detta svar:
Beräknad kostnad för att utföra det på er bil kostar 6500 kr.

Scitz0
2013-06-04, 14:12
Har forskat lite mer i detta nu och hittat lite matnyttig information. Verkar snackas en hel del om det på forum i UK och USA.

Rekommendationen verkar vara att göra en behandling med denna "Walnut Blaster" och installera en Oil Catch Can för att motverka framtida problem. Denna ebay sida för en Oil Catch Can till MINI beskriver problemet väldigt bra, rekommenderad läsning:
http://goo.gl/j2QZ1

En bit ner finns även länk till minitorque forumet där de sammanfattat vilka verkstäder som utför denna behandling i uk och vad de tar. Verkar ligga mellan 250-300£ på de flesta, dvs halva kostnaden mot vad jag fick i offert från Förenade Bil.

David
2013-06-04, 14:35
Ja catch can är nog rätt väg att gå, vet inte hur Bilprovningen ser på det bara. Köra bilen hårt är också bra.

Synd att det ska kosta mer än dubbelt så mycket i Sverige att blästra

CRY
2014-05-09, 19:47
Hej! Vill väcka lite liv i denna tråden igen. Jag är sedan ett par veckor tillbaka ägare till en mycket fin R55 JCW på endast 4500 mil. Lyfte bort insuget ikväll, det var en del kocks. Är nu inne på att få en walnut blaster behandling gjord. Någon som har mer info?
David, vilket försäkringsbolag har du?