handdator

Visa fullständig version : Läckage vid dörr Clubman -09



[nordis]
2013-05-12, 11:08
Tjena!
Vi har precis blivit ägare till en Clubman D -09, en mycket trevlig bil på alla sätt :)
tills vi tvättade den för första gången, då upptäcker frun att det rinner in vatten vid stolpen på lilla dörren och det kommer ut vatten vid lampan inne i stolpen.
Det lär ju knappast vara bra, det sitter ju även en airbag där!
Är det fler som har/haft det här problemet och i så fall hur åtgärdade ni det? Bytt list eller vad?
Ska ju naturligtvis ringa säljaren i morgon och de får åtgärda det på garantin, synd bara att det är 20mil till firman enkel resa men det får de ju stå för om inte det kan ta någon närmare (finns en 3mil från oss).

Hur skulle ni gjort?
//Fredrik

pmansson
2013-05-12, 12:37
Vi har en Clubman
fast 2010. Har aldrig märkt att det läckt in något på vår, men så handtvättar jag den alltid.
Var det vid maskintvätt som det läckte in? Jag hade kollat så att inte listen var skadad först, annars spola (försiktigt) med slang samtidigt som någon kollar inifrån. Självklart borde handlaren också få titta på den...

[nordis]
2013-05-12, 12:49
Jo i det här fallet var det maskintvätt, även om det inte är att rekommendera så ska vaäl en bil klara det?? Annars lär det ju inte ska gå med högtryckstvätt heller? Eller kör ni endast med slang? Vi bor lite på landet så det är lite grusväg och så, men man får försöka tvätta oftare då isf.
Jag ska iaf ringa säljaren i morgon, vet ju inte hur förra ägaren tvättat bilen innan heller så man har ju ingen aning om hur dörren ser ut invändigt.

Hagatorpet
2013-05-12, 12:56
Klart bilen inte skall läcka in vatten vid tvätt.
Det kan givetvis hända om man spolar med högtryck, så med den får man tänka sig för lite :)

Troligtvis är det någon list som inte sluter tätt tillräckligt
prata med försäljaren :) och lycka till

pmansson
2013-05-12, 13:07
Tvättar oftast med högtryck, men brukar vara lite försiktig just runt rutorna. Klart att det inte skall läcka oavsett.
Mina råd var ifall du ville göra första analysen själv! Har inte kollat manualen själv, men vissa (främst cab) bilar rekommenderar att avstå maskintvätt eller så har dagens vagnar blivit bättre.

[nordis]
2013-05-13, 05:45
Jag får ta en titt i manualen å se vad det står om tvätt. ;)

GPHelena
2013-05-13, 16:30
Tvättar också med högtryck och har märkt att man får vara försiktig när man spolar runt A- och B-stolparna samt runt fönsterna då det lätt trycker in vatten.

De första tvättarna tyckte jag det kom in lite väl mycket vatten, det var vattendroppar på sätena, och funderade på att prata med min handlare om det men bilen har tätat till sig! :D

Fortfarande lite mycket fukt på insidan på rutan och på listen där rutan möter karossen och listen jämfört mot de andra bilar jag haft med dörr-rutor utan ram.

[nordis]
2013-05-15, 20:01
Gjorde en liten närmare inspektion idag, det är hål i listen precis i framkant på lilldörrens ruta. Så det blir till att byta dörrlisten.

Minid
2013-05-18, 10:27
Skönt att du fann felet !