handdator

Visa fullständig version : Tips! Kolla om din MINI behöver byta värmesensor!



Rasmus
2013-04-25, 23:08
Hello! Tips till alla som kör R56:
Min bil började hosta och stånka samma kväll som jag fick den. Det blev bärgare till närmsta MINI-verkstad, Novation i Uppsala, där det konstateras att bilen gav felsignal från motorn och nån värmegrej som hade pajat ihop. Detta var tydligen redan ett "ärende" som MINI satt upp centralt, så alla bilar med samma värmesensor skulle få den utbytt i samband med service!

Min bil hann aldrig in på service innan sensorn pajade så vill ni minska risken att bli stående vid vägkanten och slippa böket med bärgare och att vara utan bil en vecka - ring och kolla om din bil också omfattas av utbytes-sensorn och byt i sådana fall ut den så fort som möjligt!

Min bil är en MCS 2011. Osäker på vilka bilar som omfattas av detta, om det även är andra årsmodeller, men det kan vara värt att kolla upp.

// Rasmus

Luc!fear
2013-04-26, 05:54
Bra tips, precis sådana saker som forum är bra för. Fyll på med era bilar, motortyper och årsmodeller eller annan info i ärendet.

Scitz0
2013-04-26, 06:00
Är inte helt säker på om det är samma värmesensor men jag var nog en av de första som uppmärksamma detta problem. Fick problem med bilen för något år sedan(lite osäker, tiden går fort), hade stora problem att starta men när den väl gick igång gick den hyfsat. Hade bilen inne flera gånger utan att de hittade problemet, klagade på att jag satt dit sportkatalysator och massa andra bortförklaringar men till slut hittade de att det var en sensor som visade -12 grader hela tiden vilket orsakade alla bekymmer.

Så det gäller nog alla R56 iaf om det nu är samma.

Rasmus
2013-04-26, 11:00
Är inte helt säker på om det är samma värmesensor men jag var nog en av de första som uppmärksamma detta problem. Fick problem med bilen för något år sedan(lite osäker, tiden går fort), hade stora problem att starta men när den väl gick igång gick den hyfsat. Hade bilen inne flera gånger utan att de hittade problemet, klagade på att jag satt dit sportkatalysator och massa andra bortförklaringar men till slut hittade de att det var en sensor som visade -12 grader hela tiden vilket orsakade alla bekymmer.

Så det gäller nog alla R56 iaf om det nu är samma.

Kan mycket väl stämma. Min bil hostade, frustade, hoppade och var nästan omöjlig att starta. Typ som när man dragit ut choken till max på en gammal Volvo 240.
När den väl gick igång gick den hur fint som helst. På Novation ville dom först testa nåt annat när dom fick felkod från motorn, men när dom insåg att MINI hade lagt ut ett serviceärende på sensorn så bytte dom den och så var problemet löst.

Enklast är väl om någon med R56:a ringer sin serviceverkstad och kollar om deras bil omfattas av utbytes-sensorn och sen skriver ut svaret här :)

Minid
2013-04-26, 15:31
Alla r56, även diesel då?

Panerai
2013-04-26, 20:15
Alla r56, även diesel då?

Diesel är en HELT annan motor.

Minid
2013-04-27, 22:43
Skönt ! Den sitter ju ändå i en r56 ;)

Men den visar väl bara att dieseln är lite bättre överlag! ;)

Hobbe
2013-04-28, 00:26
Min bil började hosta och stånka samma kväll som jag fick den. Det blev bärgare till närmsta MINI-verkstad...

Välkommen tillbaka till MINI ;)

Rasmus
2013-04-28, 18:37
Välkommen tillbaka till MINI ;)
Haha! Ja, det var en tuff start men nu går den riktigt bra! :D

Nina
2013-04-29, 10:04
Frågade Novation om min bil (JCW) men den berörs inte. :)