handdator

Visa fullständig version : Serva själv eller be verkstad så att serviceboken stämplas. Hur tänker ni?



Mats W
2013-04-12, 18:22
Hej!

Vi är helt klart noviser på MINI och vi har bara tysk instruktionsbok och servicehäfte (var skaffar man förresten en svensk instruktionsbok till en 05:a?). Med den knaggliga skoltyska vi kan så ser man att det var dags för service nu i februari 2013 ... nåja bilen har väl inte rullat så långt i vinter eftersom det är en cabriolet.

Tycker ni att vi ska serva bilen själv eller ta den till en verkstad (kanske t.o.m. en auktoriserad MINI-verkstad) för att få servicehäftet korrekt stämplad?

Det rör sig om en helt nyimporterad Cooper S Cabrio -05 som gått drygt 10k. Vad handlar det om mer än att byta olja och filter? Bromsvätska? Kylmedel? Andra grejer vi bör vara uppmärksamma på?

Tack på förhand! :D

Mats & Agneta

http://img.uk.motr.com/archive/1/65/42/42-319.jpg
Snart är våren här!!! :steering:

GPHelena
2013-04-13, 07:01
Mats, jag hade nog låtit en verkstad som kan MINI gjort första servicen eller gjort en allmän koll av bilen så att du innan säsongen vet om alla eventuella problem.

Har man kunskaperna, tiden, platsen osv. så hade jag servat bilen därefter själv. Haynes har ju en "Owners Workshop Manual" för din modell, dock täcker den inte de specifika cab-delarna.

Låt oss säga att du skall sälja denna bil om 5 år, inte hade jag som spekulant brytt mig särskilt mycket om stämplar i bok från en auktoriserad verkstad utan jag hade nöjt mig med att service gjorts enligt angivna intervall samt att det fanns någon form av notering om när det gjorts.

Fin bil förresten och hoppas du får många härliga mil!!!

Mats W
2013-04-13, 09:30
Tack för din input, Daniel! Verkligen en schysst bil du själv nyss har skaffat dig :cool: !

Vi har tid och plats, men så klart ingen kunskap om just MINI. Vi har även köpt Haynes-manualen från skruvat.se med tanke på att kunna pyssla om bilen själva i framtiden.

Det låter helt klart vettigt att låta en MINI-verkstad kolla över bilen innan vi börjar använda den fullt ut eftersom dess skick är okänt, även om den i våra ögon ser ganska välvårdad ut ;)

Om man vill serva sin MINI helst inom en radie inom 10 mil från Ullared, är det då Bendt Bil i Halmstad som gäller, eller?

// Mats & Agneta

MrPlow
2013-04-13, 22:23
Grattis till en fin bil! Har en -05a importerad från Frankrike.

Manual och servicebok köper du på BMW/bavaria (självklart med rabatt som betalande medlem).

Sen hur mycket mer bilen blir värd med fullstämplad bok är ju svårt att veta... Kanske mer lättsåld?

En snart 10 år gammal bil säljer väl mer på skick än gamla meriter eller?

GPHelena
2013-04-14, 09:37
Om man vill serva sin MINI helst inom en radie inom 10 mil från Ullared, är det då Bendt Bil i Halmstad som gäller, eller?

Inom ca. tio mil har du Halmstad, Göteborg (2x verkstäder) och Växjö. Tror det är dessa som finns!

Mats W
2013-04-14, 12:19
Grattis till en fin bil! Har en -05a importerad från Frankrike.

Manual och servicebok köper du på BMW/bavaria (självklart med rabatt som betalande medlem).

Sen hur mycket mer bilen blir värd med fullstämplad bok är ju svårt att veta... Kanske mer lättsåld?

En snart 10 år gammal bil säljer väl mer på skick än gamla meriter eller?
Tack kommentaren och för tipset på manual, Emil! Jag tror det blir ett första besök hos auktoriserade verkstad, sedan löser vi åtminstone service själva.

Mats W
2013-04-14, 12:21
Inom ca. tio mil har du Halmstad, Göteborg (2x verkstäder) och Växjö. Tror det är dessa som finns!Ja, i så fall låter det ju ändå som om Halmstad är närmast, så vi tar väl kontakt med dem i veckan. Tack för tipsen!