handdator

Visa fullständig version : 4-kolvsbromsar vs 6-kolvsbromsar vad gäller fysisk storlek?



GPHelena
2013-04-09, 16:51
Jag hittar ingen information om det är någon fysisk skillnad i storlek vad gäller 4-kolvsbromsarna jämfört mot 6-kolvsbromsarna?

Tänker på om fälgar som passar bilar med 4-kolvsbrosmar även passar bilar med 6-kolvsbromsar.

Fräsen
2013-04-10, 08:44
Hej!

Ett tips är att kika här http://www.northamericanmotoring.com/forums/gp-talk-420/ eller ställa en fråga.

Hobbe
2013-04-10, 12:18
Vad ska du med sexkolvsbromsar?

Bästa bromsarna jag någonsin haft:
AP Racing för MINI Challenge R53 (fyrkolvs)

(Inte att blanda ihop med AP Racing BBK för gatbilar)

GPHelena
2013-04-11, 09:02
Vad ska du med sexkolvsbromsar?

Ja, det kan man ju fråga sig. En mycket berättigad fråga :)

Mini har ju försett GP-bilarna original med sexkolvsbromsar jämfört mot JCW som har fyrkolvsbromsar därav frågan.

Hobbe
2013-04-11, 09:09
Då förstår jag. GP:n ska ju ha lite extra "bling". Sedan om det finns någon nytta är en annan fråga.
Är det samma tillverkare av bromsoken, tex Brembo? I så fall kan du säkert läsa om okens dimensioner på deras hemsida.

GPHelena
2013-04-11, 09:21
Då förstår jag. GP:n ska ju ha lite extra "bling". Sedan om det finns någon nytta är en annan fråga.
Är det samma tillverkare av bromsoken, tex Brembo? I så fall kan du säkert läsa om okens dimensioner på deras hemsida.

Jag tror inte det spelar någon roll, i alla fall ingen stor roll. De bilar jag haft tidigare med Brembo-bromsar, Jaguars R-bilar, så visst är bromsarna effektivare om man kör på bana men de mattas ändå alldeles för snabbt. Vid vanlig körning så har de gnisslat ofta och fungerat halv dåligt vid lite regn och när bromsarna är kalla.

Det skall vara Brembo som tillverkat även dessa och om någon annan hamnar i samma fundering som jag hade kan jag berätta att okens fysiska dimension är samma som fyrkolvsoken.