handdator

Visa fullständig version : Val av ny Mini?



GPHelena
2013-04-04, 08:05
Hej!

Är nyregistrerad här och skulle vara mer än tacksam för lite råd inför val av Mini!

Minin kommer att användas dagligen och året-runt.

Igår var jag och frun och provkörde en Mini Minimalist, 75 hk, och en Coupé Cooper S. Efter att ha kört Cooper S:en så måste jag säga att jag blev imponerad över Minimalist-bilen och att den kändes så pigg ändå, eller rättare sagt kändes pigg tills man tittade på hastighetsmätaren. Men ändå en väldigt rolig bil att köra!

Vi har i princip redan bestämt oss för att vi vill ha en Cooper S men velar lite kring kaross.

Är det stor skillnad mellan Coupé, Hatch och Clubman? Jag tänker mest på körupplevelsen?

Digitalis
2013-04-04, 09:52
Testa en SD oxå.

GPHelena
2013-04-04, 11:57
Testa en SD oxå.

Vet inte om det är så intressant, då mest med tanke på att den kommer att gå väldigt få mil och korta sträckor. Är lite orolig för partikelfiltret om det sätter igen osv.

Minid
2013-04-05, 05:07
Men är dom verkligen så känsliga de nya bilarna med partikelfiltret? Jag kör inte särskilt långa sträckor med min diesel nu men den rastas ordentligt när den väl körs , så de bör väl inte bli några problem?

Skillnad karossmässigt... Jag är nöjd med r56, enda gången jag känner att en jag skulle vilja byta till något , och då en clubman, är när man varit på Ikea , och det är jag tack och lov inte allt för ofta! ;)

Digitalis
2013-04-05, 11:28
Vet inte om det är så intressant, då mest med tanke på att den kommer att gå väldigt få mil och korta sträckor. Är lite orolig för partikelfiltret om det sätter igen osv.

Så du menar att bilen ALDRIG kommer att bli varmkörd ordentligt. Kan väl knappast vara bra för en bensinare heller? Skippa då Coooper S, den vill nog bli ordentligt varm innan man piskar den på småvägarna.
Köper du en ny bil har du ju 2 års garanti, bara att köra på. Tror inte man skall hetsa upp sig för allt som skrivs på forumet avseende hur mycket man bör köra osv och hit och dit..

Testa en iaf, bara för att ha som referens.

/D

Flameboy
2013-04-05, 18:05
Köp min non-S! Öppet filter in, rostfritt JCW ut. Betydligt piggare än original.