handdator

Visa fullständig version : Brådskande! Köpråd!



Miniove
2013-04-02, 07:23
Är i Gbg och har kollat på en mini Cooper s kolla annonsen om ni vill http://www.blocket.se/vi/46100455.htm provkörde den igår, jättefin verkligen, hissade uppden på en mack och konstaterade oljeläckage, såg ut att komma nån decimeter lr två upp ovanför bottenpluggen, hängde nån droppe i närheten av pluggen, annars var det olja under större delen av hmmm kan det heta oljetråg? Den undre delen på motorn där pluggen sitter. Har väldig beslutsångest om jag vågar köpa pga detta. Hoppas någon har nåt råd att ge. Ska ringa nån verkstad oxå tänkte jag. Säljaren säger att bilen stått sedan nov-dec och att det inte har varit någon synlig olja under bilen på marken. Kan det bli dyra reparationer tro? Tacksam för lite råd

Chris.m
2013-04-02, 07:32
Kolla upp det ordentligt vad det kostar att fixa till innan du köper kan bli dyrt, talar av egen erfarenhet köpte min firma bil för ett år sen och den droppa lite olja så jag fick den 10t billigare men det visar sig att det kostar 15t att fixa så kolla upp vad det kostar att fixa innan köpet!

Luc!fear
2013-04-02, 07:32
Kan du inte göra en M-test eller be om en besikting på en BMW/MINI-verkstad?
Är säljaren seriös så borde detta inte vara ett problem.
Det går ju alltid att skriva ett köpeavtal som säger att du avser köpa bilen om vissa ev. "problem"/kostnader inte uppkommer vid kontrollerna...

Miniove
2013-04-02, 07:40
Härligt med aktiva användare =) ska kolla om de finns nåt ställe här i Gbg som kan kika på det.

MrCooper
2013-04-02, 07:53
Kolla här:
http://www.biliagroup.bmw.se/se/biliagroup/sv/dealer/find_us/department_3.html

Eller kanske på en Mekonomen verkstad?

Miniove
2013-04-02, 07:56
Ringde BMW Göteborg och dom skulle be någon tekniker ringa upp, får se vad dom har att säga

Björn P
2013-04-02, 08:03
When in doubt, don't. Det finns säkert läckagefria MINIs och det är köparens marknad just nu. Utnyttja det och köp inte första bästa.

Miniove
2013-04-02, 09:14
Sant att det nog finns läckagefria, men denna är,väldigt fin i övrigt, inte en rostfläck undertill. Teknikern ringde och han gissade att det skulle kunna vara nån packning till oljetråget, om det är det så rekommendera han att byta packning, olja och oljetråget, till en kostad av ca 4-5000kr. Ska kolla om det finns någon verkstad som kan ta en koll på bilen idag.....

Miniove
2013-04-02, 10:56
Han hade fyra på tur för den bilen, han ville inte åka och hissa upp den på verkstad för att få en bedömning,,synd tycker jag.

jronnblom
2013-04-02, 18:24
Teknikern ringde och han gissade att det skulle kunna vara nån packning till oljetråget, om det är det så rekommendera han att byta packning, olja och oljetråget, till en kostad av ca 4-5000kr. Ska kolla om det finns någon verkstad som kan ta en koll på bilen idag.....

Det är väldigt vanligt att just 01-06 läcker olja. I många fall märker man inte av det för olja försvinner av fartvinden förutom när bilen har stått ett tag. Jag har själva en GP som har lite oljekladd under tråget.

Kolla denna länk så hittar du mycket info om just oljeläckagen.

http://www.motoringfile.com/2009/09/29/r53-cooper-s-oil-gasket-failure-checking-your-oil/

För övrigt skulle jag titta på vad han har bytt och inte bytt under åren. Motorkuddar, expansionskärlet för kylaren är klassiska problem.

Och kolla även denna video för ett mycket enkelt test:

http://www.youtube.com/watch?v=JtElI_WknGs

Själv byter jag alla slitdelar i framvagnen nu. Inte alltför svårt om man är händig eller känner någon som har gjort det på andra bilar. Själv är jag ohändig men skruvar gärna :)

-J

tiimmiiee
2013-04-04, 00:56
Har haft kontakt med samma säljare, verkar som en fin bil.
Men om den läcker olja låter inte bra, skall ta en titt på den imorgon med en vän imorgon och kontrollera karossen i första hand
(jag är billackerare).

Att den är 8 år gammal, import & i jätte bra skick låter nästan för bra för att vara sant, skulle tro att den är omlackerad.

taz
2013-04-04, 08:25
Här kommer mera info gällande ”Italienaren”

- gummiring på rattstången (nedre del) sitter helt löst
- avgaslukten (bränd olja) i kupén
- klonkar i framvagnen
- oljeläckage i motorutrymme
- mjuk & svampig broms
- kopplingen tar "långt" ner

I övrigt är ”Italienaren” ganska fräsch.

10481 10482