handdator

Visa fullständig version : 9-10mm spacerplattor?



Nina
2013-03-29, 16:08
Tusan vad svårt det ska vara att hitta rätt. Nån som vet var jag kan hitta spacerplattor till hjulen som är 9-10mm tjocka? De jag hittar är antingen 5, 12, 20, eller 25mm tjocka men 9-10mm verkar vara knepigt? Tips, någon? Tacksam för hjälp att hitta rätt tjocklek.

Luc!fear
2013-03-29, 16:40
Söker du 9-10mm funkar väl 12mm? Vad gör 6-4mm fel på bilens hela bredd? & går dom i hjulhusen så får du väl ta 5mm skivorna. Vad är problemet?

Nina
2013-03-29, 18:16
Söker du 9-10mm funkar väl 12mm? Vad gör 6-4mm fel på bilens hela bredd? & går dom i hjulhusen så får du väl ta 5mm skivorna. Vad är problemet?Jo problemet är att det sitter dubbla plattor vid varje framhjul, det skapar tyvärr friktion mellan dem och tjockleken för en (1) platta blir därför ca 9-10 mm. Det går inte att ha en platta för då tar hjulen i coiloversen så då satte man dit en till platta istället för en enda grövre platta. 12 mm kan kanske funka, bara inte hjulen tar i skärmkanten (?).

Äsch, sorry för att jag frågar.

Luc!fear
2013-03-29, 18:35
Beklaga dig inte, forumet är ju till för att diskutera på och jag kan ju inte detta. Mitt svar var ju en motfråga. Hoppas du får några bättre svar än mitt. Ha en fortsatt bra påsk.

Pierre M
2013-03-29, 19:24
Här tror jag du kan få ditt problem löst www.manton.se

Nina
2013-03-29, 20:48
Här tror jag du kan få ditt problem löst www.manton.se (http://www.manton.se)Oj tack, de ska jag kontakta. Lustigt att man sökt på ordet spacer och somliga sidor inte dyker upp i resultaten. De här verkar kunna skapa rätt tjocklek vad jag begriper.

Luc!fer: ingen fara, jag var bara lite tom i magen så humöret tröt för det och för att jag sökt och sökt och inte hittat nåt. Ledsen om jag var stursk av mig.

Luc!fear
2013-03-30, 08:09
Ingen fara Nina, jag uppfattas också som arg eller fel ibland. Hoppas det löses för dig.

JOBBARGUBBEN
2013-03-30, 08:29
Dubbla femmor blir 10, det går lika bra.
Jag förstår inte vad du menar med friktion emellan osv. Förklara gärna igen.
Förstår dock helt varför du vill ha exakt på mm rätt.

Luc!fear
2013-03-30, 09:06
...
Förstår dock helt varför du vill ha exakt på mm rätt. Antar att det är för att man har fälgar med "fel" ET eller för breda däck?

Nina
2013-03-30, 14:09
Dubbla femmor blir 10, det går lika bra.
Jag förstår inte vad du menar med friktion emellan osv. Förklara gärna igen.
Förstår dock helt varför du vill ha exakt på mm rätt.
Nej, det får inte vara för många delar som kan röra sig, det är alltid bättre med en fast platta än två. När det är två plattor rör de på sig och det skapar friktion emellan dem. Det är enkelt förklarat för många lösa delar vid hjulen.

Jag vet inte om 12 mm funkar, bilen är rätt sänkt och kanske däcken skrapar i skärmkanterna men det märker jag i så fall. Tänkte dock göra det lätt för mig och använda samma tjocklek på plattan som de här två plattorna ger tillsammans, därav exakt tjocklek. :)


Antar att det är för att man har fälgar med "fel" ET eller för breda däck?
Nej det är originalen som sitter på. :)

David
2013-03-30, 14:54
12mm funkar fram utan skrap. Dock tror jag inte du slipper vibrationer i lägre hastigheter om det är det du menar med friktion.

Flameboy
2013-03-30, 19:43
Jag hade gärna gått till en mekanisk verkstad och låtit Leffe och Berra fixat dem på svarven. Tyvärr är de utrotningshotande...

Nina
2013-03-31, 09:29
12mm funkar fram utan skrap. Dock tror jag inte du slipper vibrationer i lägre hastigheter om det är det du menar med friktion.Vibrationerna kommer får något annat, inte friktionen emellan plattorna.

Det jag menar med friktion, hur jag nu ska kunna omvandla tankarna till en bra förklaring, är när de rör på sig, det är allt för många lösa delar vid hjulen. Ju fler lösa delar som sitter där desto sämre är det. Det ska inte sitta för många lösa delar vid rörliga delar som hjulen.


Jag hade gärna gått till en mekanisk verkstad och låtit Leffe och Berra fixat dem på svarven. Tyvärr är de utrotningshotande...Min man har en svarv i garaget i och för sig… :)
Men det går nog fortare att beställa hem dem innan han fått dem svarvade. Han har lite många projekt som pågår och då vill inte jag komma och be om hjälp med mina saker ovanpå allt. :)

Hagatorpet
2013-03-31, 09:48
Min man har en svarv i garaget i och för sig… :)
Han har lite många projekt som pågår och då vill inte jag komma och be om hjälp med mina saker ovanpå allt. :)
Vad har du honom till.....

Deeman
2013-03-31, 11:09
Här tror jag du kan få ditt problem löst www.manton.se

Kan bara hålla med!!
Detta är dom enda spacerna jag skulle använt!
Fastbultatde på navet med upphöjt centrum för centrering av fälgen för att inte skapa obalans m.m

Risken med "bara" en spacerplatta på 12mm är ju att fälgen inte centrerar riktigt i centrumhålet samt att du garanterat får skaffa nya längre bultar...dvs större risk för obalans m.m

Been there.. Done that...