handdator

Visa fullständig version : Hur ser man när det är dags för service R56



Fräsen
2013-03-21, 10:15
Hej!

Kanske en dum fråga. Men hur kan man se när det är dags för nästa service? Har för mig att man kan göra nått med färddatorn?

Björn P
2013-03-21, 12:48
Ska det inte poppa upp i displayen när det är dags? Har för mig att det är "vid-behovs-intervall" som gäller på R56.

pmansson
2013-03-21, 13:59
På vår R55 (Clubman 2010) står det i displayen en kort stund hur många km till nästa service varje gång man startar bilen - i alla fall när det börjar närma sig...

Nina
2013-03-21, 15:18
Hej!

Kanske en dum fråga. Men hur kan man se när det är dags för nästa service? Har för mig att man kan göra nått med färddatorn?Det är för att din bil är servicefri, lyckliga du. ;)

Nä skämt åsido, det brukar stå när man startat bilen det visar hur många kilometrar det är kvar till service. I min JCW gäller 3000 mil eller 2 år vilket som kommer först.

Kör man som vanligt enligt bild nedan kommer servicen fortare :-)

10446

jbjorkl
2013-03-21, 15:23
Själv ska jag in och byta olja samt bromsbelägg fram nästa vecka efter 1 år och 2200mil... Hur har jag kört då???

Luc!fear
2013-03-21, 16:04
När jag hade problem med bilen för drygt en vecka sedan så frågade jag om dom inte kunde ta servicen när bilen ändå var där.
Min bil hade då gått drygt 2600mil & vid start står det service om 700mil?!
Det innebär att jag har ett intervall på 3300Mil!!??
Så långt mellan oljebytena är ju inte ok!
Verkstaden kunde tidigast ta bilen då det står 200 mil till service...
Jag har bytt oljan efter ca: 20min körning när jag hämtade bilen ny & använder oljetrågsvärmaren regelbundet.
Det är ju en fördel för motorn, men elektroniken vet ju inte detta...
Måste man köra som om man stulit bilen för att få oljebyte inom rimlig tid?

PÄRON
2013-03-21, 16:35
Jag har bytt olja och filter ca. var 1500:e mil, och då har inte serviceindikatorn nollställts. Då stämmer det ju inte med annan service. 3000 mil är definitivt för långt intervall.

filipp
2013-03-22, 07:57
Själv ska jag in och byta olja samt bromsbelägg fram nästa vecka efter 1 år och 2200mil... Hur har jag kört då???

samma här! 2200 mil på pricken :D på onsdag blir det, olja och bromsbelägg fram! haha

Hobbe
2013-03-22, 19:36
Finns det ingen servicebok att läsa i till R56:an? ;)

Hobbe
2013-03-22, 19:58
Det går att serva oftare än bilen själv meddelar (datorn beräknar serviceintervallet beroende på hur bilen körts).
Ingen bil har rasat för att den har blivit servad för många gånger.
Visst får bilens ägare själv betala för antalet servicetillfällen över vad garantin står för, men vill man ta hand om ögonstenen, och njuta av den länge så blir det att betala lite extra.
Att ligga på topp kostar :D

filipp
2013-03-27, 09:22
Är det verkligen rätt att om mina bromsbelägg fram ska bytas så ska jag betala för det? 2800 kr!?
jag menar Minin ska ju ha fri service?!

det beskedet fick jag iallafall på kneippbadens bil imorse när jag lämnade in Minin.

känner mig isåfall rätt så lurad :(

MrCooper
2013-03-27, 09:32
Är det verkligen rätt att om mina bromsbelägg fram ska bytas så ska jag betala för det? 2800 kr!?
jag menar Minin ska ju ha fri service?!

det beskedet fick jag iallafall på kneippbadens bil imorse när jag lämnade in Minin.

känner mig isåfall rätt så lurad :(

"Din nya MINI har nämligen MINI Fri Service de 3 första åren upp till 6 000 mil (gäller endast svensksålda bilar). Det innebär att du kostnadsfritt får ordinarie service, i enlighet med bilens intervallsystem, utförd hos din auktoriserade MINI-återförsäljare eller serviceverkstad i Sverige."

​http://www.mini.se/service/for_you/service_inclusive/

Antar att de räknar bromsbelägg som slitdelar och det får man betala för. Byte av slitna däck ingår nog inte heller.

filipp
2013-03-27, 10:55
"Din nya MINI har nämligen MINI Fri Service de 3 första åren upp till 6 000 mil (gäller endast svensksålda bilar). Det innebär att du kostnadsfritt får ordinarie service, i enlighet med bilens intervallsystem, utförd hos din auktoriserade MINI-återförsäljare eller serviceverkstad i Sverige."

​http://www.mini.se/service/for_you/service_inclusive/

Antar att de räknar bromsbelägg som slitdelar och det får man betala för. Byte av slitna däck ingår nog inte heller.

läste samma sak jag och jag förstår ju att däck inte ingår :)

men bromsbelägg bör vara ordinarie service någon gång inom 6000 mil enligt mig.

jbjorkl
2013-03-27, 11:11
Hämtade precis ut min bil från service nu och jag hade varning för bromsbeläggen fram. Men de gjorde en kontroll på dem och de var i perfekt skick, så jag tvivlar på dina verkligen behöver bytas redan...

Fräsen
2013-03-27, 11:48
Hej!

Tack alla har nu kikat och man kan se det via färdatorn;) Men då intervallen är så lång så vill man ju gärna byta olja och filter betydligt oftare.

filipp
2013-03-27, 11:57
Hämtade precis ut min bil från service nu och jag hade varning för bromsbeläggen fram. Men de gjorde en kontroll på dem och de var i perfekt skick, så jag tvivlar på dina verkligen behöver bytas redan...

fick nyss samma besked! :)

var något vajsing med givarna eller något sådant!
så nu ska jag åka upp å hämta min Mini på kneippbadens! :)

Nina
2013-03-27, 12:11
Aha, tidigare var det fönsterhissarna som kunde fara halvvägs ner, nu är det givaren för bromsarna som kan spöka alltså. Vore intressant att se när min menar att det är dags att byta bromsar fram, jag motorbromsar mest… ;)