handdator

Visa fullständig version : Är Mini Cooper en problem bil - sant eller falskt



AlexanderI
2013-03-20, 18:59
Är Mini Cooper en problem bil - sant eller falskt

Mini i helhet, körvänliga, växellådor, motorteknik, hur många får de facto besöka verkstaden stup i kvarten?

MrPlow
2013-03-20, 20:20
Mitt enda problem har varit en elhiss på tre år...

Nina
2013-03-21, 15:29
Hittills inga problem, bilen har bara besökt verksta'n för sedvanlig service. :)

Mange249
2013-03-21, 17:13
Du måste göra skillnad på R53 och R56 först och främst. Båda generationerna har sina brister men det har alla bilar.

Det minst lyckade med R56 är enligt mig motorn med sin kamkedja, hållbarhet och koksning. Den går dock bra och min rullar på fint trots 14500mil. Elfönsterhissar som krånglar eller smetar ned rutorna är lite störande.

På det hela är Minin helt ok kvalitetsmässigt och som sagt har alla bilar sina sidor. Jag ångar inte mitt köp. Väghållningen är kung och man får mycket prestige för pengarna. Minin är design...

Edit: Kamkedjan fixades väl till N18?

Luc!fear
2013-03-22, 05:56
Tror att på alla R56, R55 & R57:or efter 2008 så är kamremsproblemet borta. Defenitivt är problemet borta med N18 motorn. Rätta mig om jag har fel.

Mange249
2013-03-22, 11:31
För det första har de kamRem;) Min är en -09 och har den rasslande spännaren. Den är även bytt en gång, dock inte hela kedjan. Som jag minns det är det i stora drag kamkedja och vevhusventiloation som skiljer N14 och N18 åt.

Forrest
2013-03-22, 17:32
2000 mil och det enda som har hänt är att locken till strålkastarspolarna pajade. Kostade ett par tior och det tog 10 minuter att byta ut dessa själv. :D

På min Subaru rasade kopplingen efter 2500 mil… 




//S//

Mange249
2013-03-22, 19:58
Subaru har bättre kvalitet än Mini. Detta är bortom diskussion. Sen skulle jag inte köpa en. Känsla är den största delen av ett bilköp för mig och där faller Subaru.

Hobbe
2013-03-22, 20:08
Jag har ägt två MINI:sar (R53).
Det enda problemet jag kan minnas var styrsensorgivaren till min första, vilken för övrigt fixades under garanti.
Välj en lågmilare som är välservad enligt serviceboken.

EDIT:
Glömde bort att jag fick byta ut en sprucken motorkudde till den andra, men det var pga av bruket av bilen snarare än något felaktigt.

Forrest
2013-03-22, 22:57
Subaru har bättre kvalitet än Mini. Detta är bortom diskussion. Sen skulle jag inte köpa en. Känsla är den största delen av ett bilköp för mig och där faller Subaru.

Jag hade väl ett måndagsex då ;)

I min bok har just nu Minin bättre kvalitet.

MrPlow
2013-03-28, 12:36
Måndagssex i MINIn?

Stephand
2013-03-28, 14:33
För att se om det är problembilar eller ej behövs statistik, att en ägare som drabbas av problem upplever märket negativt och på ett märkesforum som detta där de flesta förekommande problemen kommer upp till ytan kan den framställas som en problembil men det är nog inte helt rättvist, när jag personligen jämför med andra bilar jag ägt/äger och då även bilar med dubbla prislappen mot min Mini sticker den inte ut utan alla märken och prisgrupper drabbas av haverier, prislappen speglar definitivt inte kvaliteten hos en tillverkare utan snarare populariteten.

Sen får man ju särskilja på driftsäkerhet och detaljkvalitet.

Det som jag ser som en brist hos märket är servicenätet, kanske inte överallt men på många ställen känns det som en kvalitethöjning vore på sin plats.

Forrest
2013-03-30, 08:19
Givetvis är det statistik som säger huruvida en bil de facto håller eller ej. Den upplevda kvalitén är ju högst subjektiv. Jag personligen har väldigt svårt för bilar som skramlar i interiören medan andra tycker det är mycket viktigare att bilen kan släppas från en lyftkran och ändå startas. (Toyota Hilux i Top Gear).

Vi köpte vår Subaru efter en kortare tid med en Land Rover där de mesta pajade på 6 mån. Detta var just anledningen till att vi köpte Subarun eftersom den har ett rykte att vara driftsäker. Jag tycker dock inte att bra kvalité är att: Kopplingen måste bytas ut efter dryga 2000 mil (detta är ett välkänt fel på Subarus dieslar om man kollar lite forum runt om i världen), airbagen på passagerarsidan lossnar, bromsarna tar snett och måsta justeras, plasten på ratten skavs ner och måste bytas, plasten på växelspaken skavs ner och måste bytas. Detta på en ny bil som vi har i två år och kör 2500 mil med.

Minin tycker jag håller sig mycket fräsch och fin och min bil går som en klocka än så länge. Jag har ju dock bara haft den i 2000 mil. Men ni andra kanske har haft jätteproblem med era bilar?

//S//

Hobbe
2013-04-01, 00:02
Sluta oroa dig. Ut och kör din MINI för bövelen -det är vår :D

Hagatorpet
2013-04-01, 09:06
Jag har haft en del problem med min bil.
Men det största problemet är inte bilen, utan hur BMW/Mini sköter garantier och service.
Det går bra att ha fri service i 6000mil/3år när det bara blir 3 st ....
Sen att jag gjort ett extra oljebyte mellan varje för att jag är övertygad om att det behövs.

De fel som uppståt på min bil har varit/blivit garantiärenden + endel slarv...
Allt har gått igenom som garanti men man skall inte behöva stå på sig och t.o.m. bli förbaskad, för att få igenom dom
där tycker jag att BMW/Mini sköter sig katastrofalt dåligt,
förutom sista gången då det gått smärtfritt :)
(dom tog lackbubblor på bakdörren fast lackgarantin gått ut för ett år sedan)
Men så här i efterhand kan jag säga att dom till slut har kompenserat mig bra för de problem som varit.

Fasta jag haft min beskärda del av problem
blir min nästa bil en Mini Cooper

Minid
2013-04-05, 05:11
Fasta jag haft min beskärda del av problem
blir min nästa bil en Mini Cooper

Den gillar vi!

Luc!fear
2013-04-05, 07:37
Fasta jag haft min beskärda del av problem
blir min nästa bil en Mini Cooper Så är det, väntar på min 3:dje MINI just nu. Sen kan man ju som Owe säger hoppas att dom blir bättre på service/kund mottagande då det dock är en rätt dyr bil...

MrCooper
2013-04-05, 08:57
Fasta jag haft min beskärda del av problem
blir min nästa bil en Mini Cooper

Jag är också inne på min 3:e MINI! :p

Urban Mini
2013-06-08, 11:02
Vet inte riktigt om detta är en passande tråd för mig. Jag har precis köpt en Mini Cooper S Clubman och är helnöjd, kört närmare 200 mil på 3 dagar och blir bara glad när jag tankar jämfört med BMW. Men jag har en fråga till alla andra Mini-galningar. Jag har fått tre månaders garanti på bilen och vill gärna kolla igenom den ordentligt innan, är det något särskilt jag bör titta på? Bilen har rullat 8500 mil nu och är en 2008.

Skall lägga upp en presentation snart men måste kolla upp alla specs först :D