handdator

Visa fullständig version : Bromsvätska med högre kokpunkt



Fräsen
2013-03-01, 15:34
Hej!

Är det någon som har bytt bromsvätska till en med en högre kokpunkt? Är det någon speciell olja som ni förespråkar?

Jag har hört att Castrol SRF är bra? Eller är den för extrem för gatbil?



Vet ju att Ola mfl har kört mycket bana?

Johan W
2013-03-01, 16:15
Körde original bromsvätska i min JCW på bana, bytte belägg till Carbotech XP10, kan inte minnas att jag hade några större problem med just vätskan.
Tror dock inte det skadar :)

Luc!fear
2013-03-01, 18:25
Jag bytte mina bromsar på min R53 från original till R56:ans bromsar som då var R53´s worksbromsar.
I samband med detta bytte jag belägg, Olja & monterade bromsslangar som var stålomspunna på utsidan.
Belägg, oljan & slangarna köpte hos http://www.peansweden.se/

Hobbe
2013-03-02, 23:32
Att bromsvätskan är färsk, dvs från samma år, är viktigast.
Ska du köra mestadels på allmänna vägar så duger din original bromsvätska.
Kommer du att köra ofta på motorbanor och konbanor så rekommenderas bättre belägg och bromsvätska.
Castrol SRF är alldeles utmärkt, men kostar en bra slant.
ATE Blue är ett annat alternativ.

Fräsen
2013-03-04, 06:25
Hallå!


Stort tack för all input.

dvorak
2013-03-04, 14:19
Som Måns skriver, bättre vätska är overkill på vanliga vägar och även bana med gatdäck.

Kan även rekommendera Motul RBF då den ofta finns lokalt i motorcykelbutiker.

ola
2013-03-04, 16:21
ja eller så köper du top-notch av Britalian racing , Endless F-650 , bättre än så blir det inte.. och nu nedsatt från 360 till 290 kr .. http://www.britalianracing.se/index.php/bromsvatska-f-650-endless.html

dvorak
2013-03-04, 18:04
Jag vet att du vill sälja Ola, men att rekommendera någon att köpa racingolja till en gatbil är ju lite att ta i. Original duger gott och väl, den är formulerad med god marginal även för inspirerad körning.

Luc!fear
2013-03-04, 18:12
Tror dock att det är viktigast att byta regelbundet, sen till vilken olja man väljer beror ju på hur mycket aktiv körning man gör & hur varma bromsarna blir. Bromsoljan tar upp kondens (vatten) vilket skadar bromssytemet inifrån & har farlig låg kokpunkt (+100°c om ingen visste det :-) ) om gasen (ångan) skulle hamna fel vid aktiv körning, leder det till 0% i bromsverkan, något som vi inte vill skall hända - eller hur?
Det är väl detta vi diskuterar här...

ola
2013-03-04, 19:54
okej Peter , då höjer jag till 450 kr istället så ingen får för sig att köpa för bra bromsvätska ;-) ( med hög kokpunkt.. för som sagt det var väl det frågan handlade om..)

dvorak
2013-03-05, 09:01
Nja, han frågade ifall det var nödvändigt. Du kom inte med någon annan info än att han ska köpa racingvätska av dig.

Jag rekommenderar att han ska köpa vanlig dot 5.1 eller 4, kostar c:a 150 kr.