handdator

Visa fullständig version : Problem med dörrlås/larm.



Luc!fear
2013-02-26, 19:27
Jag har tyvärr fått problem med min MINI. Bilen startar larmet ibland trots att ingen är i närheten, när vi kör iväg säger at dörren är öppen och innerbelysningen täns och släcks hela tiden. Dörrarna och lås verkar funka rent fysiskt så jag tror att det är någon givare till förr dörren som havererat. Bilen skall in på verkstad på torsdag, tills dess får den väl vara öppen.:(

Hagatorpet
2013-02-26, 19:51
kör bort och lämna den och ta en lånebil istället, tråkigt om du skulle få inbrott i den

Luc!fear
2013-02-26, 20:08
Får betala 350:-/dygn + milkostnad "lånebil". Vet inte om MINI tar den kostnaden vilket jag tycker då bilen är mindre än ett år så det är ju ett rent garatiärende. Borde dom inte göra det?

Hagatorpet
2013-02-26, 21:27
helt klart skall Mini ta kostnaden för lånebil prata med säljaren i morgon så löser dit sig
du kör ju i praktiken en ny bil

PÄRON
2013-02-26, 21:59
Ring 020-210000, MINI/BMW assistans. Det tipset fick jag när jag lämnade Winston förra veckan, jag fick fri lånebil i tre dygn, betalade bara 50 kr per dygn i försäkring. Ingen milersättning, endast bränslet. Assistans ingår ju i fem år, hoppas det löser sig smidigt. Kam på er:-)

PÄRON
2013-02-26, 22:00
Kram på er, skulle det ju varit:-)

MrCooper
2013-02-27, 07:09
Trist. Hoppas att det löser sig snabbt.

Luc!fear
2013-02-27, 08:05
Ring 020-210000, MINI/BMW assistans... Kam på er:-)Tack för tipset. Lämnar in bilen ikväll, inbokad för undersökning i morgon förhoppningsvis även åtgärdat innan helgen... Kram själv Pär, Ha en Underbar dag! Vi ses snart, nu är våren på väg...

taz
2013-02-27, 09:19
Har du provat att nollställa datorn genom att ta bort minuskabeln på batteriet i 10 min? Och sedan starta igen.

Luc!fear
2013-02-27, 15:43
Har du provat att nollställa datorn genom att ta bort minuskabeln på batteriet i 10 min? Och sedan starta igen.Bilen är drygt 10mån... inte f_n tänker jag felsöka... Sen tror jag inte på det förslaget, det är uppenbart då det verkar vara ett glapp eftersom det bl.a. larmar i gupp, samtidigt så går det inte att låsa över huvud taget, inte ens med nyckel mekaniskt... det somvtalar för det är något elektroniskt är att när det gick att låsa så gick larmet plöstligt när som helst. Nej vi får se vad dom hittar...

Luc!fear
2013-02-28, 12:53
Inget fel hittat på verkstaden... så nu är det baar att vänta på när det skall hända nästa gång... :-(

Hagatorpet
2013-02-28, 12:54
svårt med fel som bara är ibland :( hoppas ni kommer på vad det är

Luc!fear
2013-02-28, 13:01
Jag är ganska övertygad att det är låsmekanismen i vänster främre dörr.
Då dom inte hittar något i larmloggen så kan dom ju inte åtgärda felet...
Jag undrade då om jag öppnar dörren under färd, skrivs det då i larmloggen? Svar nej...
Jag får väl sätt upp en filmkamera så jag kan "bevisa" att det är något som är fel.
Jag får samtidig inte hoppas att det händer när jag inte är hemma för i tisdagskväll gick det inte att låsa bilen...
Undrar vad försäkringasbolaget hade sagt om bilen blir stulen då?

Luc!fear
2013-02-28, 15:54
På väg ner till Kalmar för att hämta bilen så ringer BMW-verkstaden...
Kan vi behålla bilen tills i morgon?
Vi har fått rekommendationer från MINI att bl.a. uppgradera programvaran... säger kvinnan i andra ändan av telefonen.
Visst får det, svarar jag (om ni/MINI nu tror det hjälper... är dock min tanke :-) )

Får se om jag får en "bättre" bil i morgon fredag...

Flameboy
2013-02-28, 16:17
Bilen är drygt 10mån... inte f_n tänker jag felsöka... Sen tror jag inte på det förslaget, det är uppenbart då det verkar vara ett glapp eftersom det bl.a. larmar i gupp, samtidigt så går det inte att låsa över huvud taget, inte ens med nyckel mekaniskt... det somvtalar för det är något elektroniskt är att när det gick att låsa så gick larmet plöstligt när som helst. Nej vi får se vad dom hittar...

Förlåt, men nu måste jag lägga mig i. Du lägger inlägget under Teknik på ett bilforum, och besvarar ett hjälpsamt tips med att svära åt tipsaren? Är det adekvat uppförande? Vad ville du med inlägget egentligen?

Luc!fear
2013-02-28, 17:13
Förlåt, men nu måste jag lägga mig i. Du lägger inlägget under Teknik på ett bilforum, och besvarar ett hjälpsamt tips med att svära åt tipsaren? Är det adekvat uppförande? Vad ville du med inlägget egentligen?
Ursäkta, det var absolut inte ett personligt påhopp & jag är väl tacksam för tips.
Men kanske inte skall behövas på en så ny bil menar jag.
Att jag posta detta var för att se om fler hade haft samma problem & kanske fått hjälp med det.
Jag kan bara säga att jag är ledsen om någon tar illa vid sig, men det var inte min baktanke med min text.
Ursäkta ännu en gång...

Flameboy
2013-02-28, 17:25
Ursäkta, det var absolut inte ett personligt påhopp & jag är väl tacksam för tips.
Men kanske inte skall behövas på en så ny bil menar jag.
Att jag posta detta var för att se om fler hade haft samma problem & kanske fått hjälp med det.
Jag kan bara säga att jag är ledsen om någon tar illa vid sig, men det var inte min baktanke med min text.
Ursäkta ännu en gång...

Ingen fara, det var inte ens jag som tipsade. Men du förstod jag menade? No harm done.

Luc!fear
2013-03-02, 06:19
Jaha, då fick jag hem bilen igår och med andra fel... Dom hade inte bytt någon del utan endast uppdaterat programvaran. Billysena pekar uppåt så att ett 20 tal bilar under färden hem från Kalmar blinkade med hel ljuset, verkstaden stängd då jag hemtade bilen strax innan 1700. Får lägga mer tid på att resa till verkstaden igen. S_t_ns reperatör... jag blir så trött...

Hagatorpet
2013-03-02, 08:47
tråkigt :(

Flameboy
2013-03-02, 09:42
Om du vill fixa det provisoriskt sitter det små vred på insatserna. Parkera mot en vägg så ser du hur mycket du ändrar...

Luc!fear
2013-03-02, 10:08
Om du vill fixa det provisoriskt sitter det små vred på insatserna...Finns inga vred då det är Xenon med automatisk nivåreglering... Får bli att vänta tills på måndag & sen ringa verkstaden...

brumbrum
2013-03-02, 11:38
Jag lider med dig.. verkligen.
Hade liknande problem med förra bilen och bavarias värdelösa verkstad som "uppgraderade programvaran" (a.k.a brände bilens dator)...och hade ju inte ens kollat bilen före dom lämnade tillbaka den.

Det är ju så enkla saker att kolla och betyder ju så mycket för bilens ägare.

Hoppas det löser sig för dig på måndag!

Luc!fear
2013-03-02, 13:53
Jaha, då gick larmet på bilen igen trots att ingen var i närheten av den... Fortsättning följer...

Luc!fear
2013-03-04, 09:18
MINI Mobile Care kontaktad.
Bärgning & hyrbil innan kl: 1400 idag.
Fortsättning följer...

Luc!fear
2013-03-04, 09:33
Bilen Bärgad.

10418

PÄRON
2013-03-04, 14:44
Hoppas du får det fixat snabbt och får en bra hyrbil. Han är kanske sotis på att det kommer en ny familjemedlem. :-)

Luc!fear
2013-03-04, 15:57
Hoppas du får det fixat snabbt och får en bra hyrbil. Han är kanske sotis på att det kommer en ny familjemedlem. :-)Ja, jag hoppas också dom fixar det snabbt, men viktigast är att dom fixar det en gång för alla. Dom måste byta någon trasig del, tror inte på ett sådan fel kan "lagas" med programuppdatering. Allt för mycket tro lämnas idag på datorerna & elektroniken. Ett svar jag fick var: det syns inget i larmloggen så vi vet inte vad vi skall göra!!! Jag: Okej, då menar ni att om jag öppnar dörren under körningen så skall det loggas i bilen? Svar: nej det förståss inte... (kan man bli trött eller?)
Fick en välutrustad Mercedes 220 HGV som hyrbil men jag blev inte speciellt imponerad
Black pearl borde vara glad då han får en Engelsk "släkting" som lekkamrat (Countrymannen är ju en Österrikisk MINI) istället för en fransk 9år gammal sliten Peugeot...

MrCooper
2013-03-04, 21:23
Det är trist när sådana här fel inträffar. Det är väldigt svårt att återupprepa felet om det bara händer ibland. Men det är bättre att de behåller bilen tills det händer igen och att de kan fixa det istället för att åka in med bilen i tid och otid.

Luc!fear
2013-03-05, 22:01
Har fått ett mail från verkstaden där dom meddelar att en elektronikbox som styr bl.a. larm, lås & lampor är trasig och beställd. Får hoppas att dom har rätt och har hittat felen, saknar "pärlan"

Luc!fear
2013-03-06, 09:59
Del av nytt mail: Dörrlåset är restnoterat och då tar det några dagar
Innan det kommer. Jag förlänger din hyrbil om det behövs.
Det var det jag sa... det är dörrlåset som det är fel på...

Hagatorpet
2013-03-06, 18:00
Gott om dom hittat felet :)

Luc!fear
2013-03-07, 11:54
Inga delar hemkommna, hyrbilsavtalet förlängt av verkstaden/MINI.