handdator

Visa fullständig version : Takräcke



Hayesnine
2013-02-02, 09:17
Jag har en clubman och funderar på ett takräcke. Hur monteras de fast? Är det klämmor eller måste det skruvas å virras å bulltas fast?

Luc!fear
2013-02-02, 10:22
Finns 2st olika orginalräcke för bilar med & utan rails. Noel har lastbågar för utan rails, han kan förklara hur dessa monteras.

Hagatorpet
2013-02-02, 10:43
Noel hadde :) men han kan förklara :D

Hayesnine
2013-02-02, 12:08
Okej. Jag har modellen utan rails

Hagatorpet
2013-02-02, 14:40
Noel var är du :)

brumbrum
2013-02-03, 10:47
hmm undrar om jag vågar svar trots att jag inte heter Noel..
ääh vi kör ändå.

Jo, i taket under den svarta listen finns det gömda fästen för räckena.
Om du tittar riktigt noga så hittar du små perforeringar där man ska dra bort lite gummi för att frilägga dessa.
Med originalräckena får du med ett "kreditkort" för att hitta hålen samt en pincett(!) för att dra bort gummit.

Takräckenas fästanordning stoppas sedan in i dessa hål i taket och kläms fast genom att man skruvar till en mutter som ser till att fixera takräcken i fästet.

När du sedan plockar bort takräckena från taket blir det ju förstås 4 hål kvar. Med räcken får du också med 4 plastpluggar som gömmer dessa.

MrCooper
2013-02-03, 11:16
Noel var är du :)

Saknar du mig? :D

Det finns tre typer av räcken (om vi inte räknar med förra generationens).
En för bilar utan rails
En för rails av typen som sitter på Clubman
En för rails av typen som sitter på Countryman

Jag hade utan rails. Precis som Brumbrum skriver så skruvas de fast med en speciellt instrument som följer med för att få rätt moment. Tycker personligen att detta alternativ är snyggare än att ha rails (sedan att Hagatorpet inte gör det får stå för honom). :soffa:

Jag skulle behöva ett originalräcke till min Clubman med rails om någon vill byta, alternativt ge mig ett bra bud så att jag kan köpa nya. :blush:

Hagatorpet
2013-02-03, 13:49
Saknar du mig?
Tycker personligen att detta alternativ är snyggare än att ha rails (sedan att Hagatorpet inte gör det får stå för honom). :soffa:

Jag köpte en med rails för att jag tycker det är snyggt (det stämmer det Noel)
Varför köpte du din :owned: Med rails? :D

MrCooper
2013-02-03, 14:19
Jag köpte en med rails för att jag tycker det är snyggt (det stämmer det Noel)
Varför köpte du din :owned: Med rails? :D

För att jag tyckte att din bil va så snygg ;)