handdator

Visa fullständig version : Värdering



Forrest
2013-01-20, 09:22
Hej på er.


Har en liten fråga till er som kanske bytt Mini en eller två gånger.

Leasde min första Mini för drygt ett år sedan. Är sjukt nöjd. Tycker verkligen att allt bra som man hört om Mini har införlivats. Att det sedan kommer fram folk på stan och berömmer bilen hela tiden är ju ett extra plus.

Dock var det så att ca en vecka efter att vi köpte bilen fick vi reda på att vi skulle ha barn. Kanske lite dålig planering men vi kände att vi gillade bilen så mycket att vi tänkte att vi kör. Det hela har funkat bra i ända till nu när vi köpte en ny barnstol modell större (ändock den minsta som finns). Det funkar liksom inte att få plats med barn, hund och båtprylar i den lilla billen.

Som tur är finns ju Countryman :D

Min fråga: Jag åkte till Bavaria i Solna för att få ett inbytespris på bilen. Vi kom överens om att jag skulle få ett pris baserat på tre månader fram i tiden och att bilen då skulle ha rullat 2000 mil och vara 1,5 år.

Jag köpte bilen för 270´ kronor (Det är en Clubman S med i princip all utrustning förutom helskinn)

Priset från Bavaria: 140´kronor.

Det konstiga är att det är ju det priset bilen ska när den är tre år gammal enligt leasingavtalet med 50% restvärde.


Bavaria tittade aldrig på bilen så skicket kan inte ha spelat någon roll utan vad jag förstod så är det här en schablonvärdering.

Är jag galen eller är det här de priserna som man får för en Mini? Det finns en Mini med Hamptonpaketet på Blocket och den ska handlarn ha 259' för och den bilen har rullat 500 mil mindre än min.


//S//

Johan W
2013-01-20, 09:58
Min erfarenhet är att handlarna brukar ligga runt 50.000:- under eventuella privatpriser (beroende på bilmodell helt klart)
Brukar i stort sett alltid löna sig att sälja privat i fösta hand, dock bekvämt att byta in helt klart.


Priserna på blocket kan också vara missvisande, det är vad säljarna begär och behöver inte betyda vad dom får i slutändan heller.
www.bilpriser.se brukar ju stämma hyffsat i vissa fall, men i slutändan är det köparen som avgör priset

Brukar gå och pruta/deala lite, man brukar också kunna ta in offert från flera handlare (vilket försig är svårt för MINI eftersom det inte finns så många handlare ;) )
Handlarna vill ju inte ta en back på inbytesbilen om den blir stående.

Stephand
2013-01-20, 12:02
Kan även vara så att specifik handlare har många S i lager och därför inte vill få en hyllvärmare, S modellen prisänktes även ganska kraftigt för något år sedan vilket påverkat S och JCW modellerna negativt.

Forrest
2013-01-20, 14:26
Ser ut som om det är samma priser på S:en nu som när jag köpte den.

Kollar man på bilpriser så ska den kosta 200 000-210 000 kronor privat och runt 220' hos en handlare om man skulle sälja den vid 2000 mil. En diff på 60-70´ mot Bavarias värdering. Ganska sköna marginaler i Stockholm helt klart.

På Volvo gav de 190' för den. Men då måste jag ju köpa en Volvo :(

Kan inte hjälpa att jag tycker att det är konstigt att jag får mer pengar hos en Volvo-handlare än hos Mini.

Tänker ju inte gå 60´ back bara för att kunna köra engelskt. Ska prova att ringa till Uppsala innan jag bestämmer mig

Surt! :mad:

brumbrum
2013-01-20, 16:17
Min erfarenhet från senaste bytet är att det kan löna sig mycket att ringa runt i hela landet.
Men det viktiga är ju att den du ringer har något som du vill byta till, annars finns det
ju inget att förhandla om.
Om du tänker köpa en bil på beställning skulle jag gissa att de flesta mini-handlare
har ungefär samma pris.
Sen är det ju så när du byter in bilen... det viktiga är inte hur mycket du får för din gamlautan
hur mycket emellan du måste lägga. Får du lite för den gamla ska du ju få ett bättre pris på den nya.

Gällande Bavaria specifikt bytte jag in första minin där och tyckte jag fick ett ok pris, men senast
fick jag ett uruselt erbjudande precis som du verkar ha fått... Jag hittade en annan handlare.

Luc!fear
2013-01-20, 17:30
Ring Urban Uhrenius på kneippbadensbil.se i Norrköping. Säljare, märkesansvarig MINI

Växel: 011-470 58 00
Direkt: 011-470 58 02
www.kneippbadensbil.se (http://www.kneippbadensbil.se)

Jag bytte in min MINI Cooper S JCW -05:a förra året & köpte en Countryman SD All4 Automat.
Jag har aldrig gjort bra bilaffärer, men betydligt bättre än vad du blivit erbjuden, dock kanske det är lite tuffare tider just nu.
Jag har dock fått förtroende för Urban varpå jag just betsällt ytterligare en ny MINI.

Forrest
2013-01-20, 19:10
Ok, tack. Jag ringer honom i morgon och ser vad han kan ge mig för deal.

När bra bilaffärer gör man ju sällan. Men man vill ju inte förlora för mycket heller. :rolleyes:





Hej.


//S//

Forrest
2013-01-21, 10:49
Urban var en hyvens kille. 35´kr upp mot Bavaria. Inte 100% men ändå mycket bättre. :D


Tack för tipset.


//S//

Stephand
2013-01-21, 11:07
Kan okså rekomendera Kneippbadensbil, fick bra nära vad en Works kostade på blocket när jag bytte i sommras.

filipp
2013-03-25, 12:10
väcker lite liv i tråden :)

skulle behöva lite hjälp med värdering av min bil, har fått bud på 150.000 SEK privat, likaså av handlare.
hur ser marknaden ut? någon som har bra koll här? :)

vet inte om jag ligger på ett överpris eller om buden jag fått är väldigt låga?!

http://www.blocket.se/ostergotland/Mini_Cooper_D__Chili___Fri_service_45864888.htm?ma =1

Tack på förhand!

// Filip

ola
2013-03-25, 22:02
håller med om Kneippbadens, skiftade dit från Bavaria Stockholm när Bavaria inte ens ville byta in min bil överhuvudtaget efter att 3 års leasingavtal var slut. Fick bra service, bemötande och inte minst bra pris från Kneippbadens. Detta trots att jag är stockholmare.